4 738 läst · 24 svar
5k läst
24 svar
lager på lager med betong!
Sida 1 av 2
Hej!
Har ett gjutet betonggolv i lagårn,men dom snålade och la inte in armering.
Har varit sprickor i det sen jag köpte fastigheten men börjar bli större å djupare,kan man "lägga" på armering och gjuta upp golvet med 5-10cm och hoppas att de håller?
Ska använda det som hobby garage.
Känns jobbigt att bila ur och bära allt till tippen men känns ju tråkigare å dyrare om man gjuter på sen spricker det ändå och man får lixs Förbannat bila ur och bära dubbelt så mycke betong.:S
Tack på förhand!
Har ett gjutet betonggolv i lagårn,men dom snålade och la inte in armering.
Har varit sprickor i det sen jag köpte fastigheten men börjar bli större å djupare,kan man "lägga" på armering och gjuta upp golvet med 5-10cm och hoppas att de håller?
Ska använda det som hobby garage.
Känns jobbigt att bila ur och bära allt till tippen men känns ju tråkigare å dyrare om man gjuter på sen spricker det ändå och man får lixs Förbannat bila ur och bära dubbelt så mycke betong.:S
Tack på förhand!
Frågan är ju varför det spricker från början, antar att du inte talar om microsprickor på ngn mm utan rejäla saker?
Isf är det ju troligt att underarbetet är för dåligt med och du borde göra om det innan du kan gjuta på ett bra golv..
Isf är det ju troligt att underarbetet är för dåligt med och du borde göra om det innan du kan gjuta på ett bra golv..
Tjenare! Jag är Betongare/armerare, Armering är ungefär som ben i kroppen. finns de inga ben i kroppen så faller den sönder, likså betongen därför har du sprickor. Att gjuta en ny kaka uppepå ska inte vara några problem. Vi har gjort de på ett antal ställen villket har varit en bra resultat. Men fråga de stället där du beställer betongen på. jag kan inte ge dit ett 100% bra svar på detta men fråga där för dom ska veta. Sen är de viktigt om du har hästar och grejer där inne. Då måste du ha en speciell betong med luft och grejer i. tex stall måste ha en dyr betong för deras piss är så stark så den drar rakt ner i betongen och äter upp armeringen. Men ring till olika betongfirmor och hör efter. de är ett säkert kort om dom är fackanslutna
Ehh vad har det att göra med deras kunskap hurtillvida dom är fackligt anslutna eller inte??
Dessutom kan ju inte en betongstation veta mer om förhållandet på platsen än vi gör här? Enda sättet att få reda på det är att göra en inspektion på platsen och för det behöver man en som är duktig på mark och anläggning, betongarbetare/stationer kan bara vad som gäller för själva betongen och armering.
Dessutom kan ju inte en betongstation veta mer om förhållandet på platsen än vi gör här? Enda sättet att få reda på det är att göra en inspektion på platsen och för det behöver man en som är duktig på mark och anläggning, betongarbetare/stationer kan bara vad som gäller för själva betongen och armering.
Ööööhh?? Fackliga firmor brukar vara seriösa och tar mer ansvar och än dom som inte är med där. Sen kan jag ju säga dig att de va bara några månadersen jag va på betongkurs med just en känd betonglevrantör så JO, förklarar man hur de ligger till så är de inga problem. De va kunnigt folk på den kursen som ledde den och de va från makadam till färditg tak. Jag vet ju inte vad du har gått för kurser.......... Sen håller vi i VÅR fima på med allt från markarbete till färdig platta........
Om det inte vare ett stall utan villa, hade man kunnat hälla ut 30mm betong på den befintliga? Jag undrar helt enkelt om man MÅSTE använda flyttspackel vid installation av elektriska golvvärme kablar?
Det var nog det mest felaktiga och konstiga påståendet jag hört, finns väl inget som helst samband med att var med i ett fack och att vara seriös eller duktig yrkesman? Varför skulle dom ta mer ansvar menar du?
Visst är det väl så att ngn på en betongstation kan ha gått en kurs men normalt sett har inte dom man beställer betongen av den minsta erfarehet av att arbeta med den utan är ngn form av sekreterare/säljare som sitter på kontoret och bokar körningar mm.
Samma sak som dom som sitter på DHL och bokar körningar, väldigt få av dom har ens suttit i en lastbil
Dessutom så spelar det ingen roll hur duktig man är för har man inte sett dom aktuella förhållandena kan man aldrig göra en yrkesmässig och kompetent bedömning.
Vore som att be en läkare ställa sin diagnos utan att träffa patienten.
Visst är det väl så att ngn på en betongstation kan ha gått en kurs men normalt sett har inte dom man beställer betongen av den minsta erfarehet av att arbeta med den utan är ngn form av sekreterare/säljare som sitter på kontoret och bokar körningar mm.
Samma sak som dom som sitter på DHL och bokar körningar, väldigt få av dom har ens suttit i en lastbil
Dessutom så spelar det ingen roll hur duktig man är för har man inte sett dom aktuella förhållandena kan man aldrig göra en yrkesmässig och kompetent bedömning.
Apbt skrev:Ööööhh?? Fackliga firmor brukar vara seriösa och tar mer ansvar och än dom som inte är med där. Sen kan jag ju säga dig att de va bara några månadersen jag va på betongkurs med just en känd betonglevrantör så JO, förklarar man hur de ligger till så är de inga problem. De va kunnigt folk på den kursen som ledde den och de va från makadam till färditg tak. Jag vet ju inte vad du har gått för kurser.......... Sen håller vi i VÅR fima på med allt från markarbete till färdig platta........
Klart att de gör! Seriösa firmor som är med i Sbi brukar ha gubbar som är med i facket som har yrkesbevis mm. Jag vet ju inte vad du gör på ditt jobb men man är mkt säkrare och är på rätt väg när man gynnar sånna firmor. Jag har yrkesbevis och mitt ID06kort jag kan mina grejer. Gubbar som inte kan sina grejer och jobbar på sånna firmor som är seriösa kommer inte bli långvariga då dom drar företagets namn i skiten. Och jag menar inte att man ska fråga personerna på växeln om vad som r bäst och inte, de fattarnästan vem som helst men do kan länka vidare
Tossegubbe skrev:Det var nog det mest felaktiga och konstiga påståendet jag hört, finns väl inget som helst samband med att var med i ett fack och att vara seriös eller duktig yrkesman? Varför skulle dom ta mer ansvar menar du?
Tja jag har ingen åsikt i om du är duktig på ditt jobb eller inte men du är däremot ute och seglar när du blandar in facklig anslutning i bedömningen om yrkesskicklihet och kompetens.
Menar du att om du gick ur facket så skulle du bli sämre på ditt arbete??
Menar du att om du gick ur facket så skulle du bli sämre på ditt arbete??
Apbt skrev:Klart att de gör! Seriösa firmor som är med i Sbi brukar ha gubbar som är med i facket som har yrkesbevis mm. Jag vet ju inte vad du gör på ditt jobb men man är mkt säkrare och är på rätt väg när man gynnar sånna firmor. Jag har yrkesbevis och mitt ID06kort jag kan mina grejer. Gubbar som inte kan sina grejer och jobbar på sånna firmor som är seriösa kommer inte bli långvariga då dom drar företagets namn i skiten. Och jag menar inte att man ska fråga personerna på växeln om vad som r bäst och inte, de fattarnästan vem som helst men do kan länka vidare
Att gjuta med betong kräver arbete som inte är så bra för golvvärmen, plus att du får inte det helt perfekt, då måste du ju flytspackla ändå. Hamnar golvvärmen då för djupt så minskar ju effekten.kamilenski skrev:
Sen att flyspackla är ju enklare, för det rinner ju dit där det ska på en gång (nästan)
Ok. Som vanligt är det bara DU som svararbarajag skrev:
Tack