12 116 läst · 30 svar
12k läst
30 svar
Enskilt avlopp minireningsverk eller markbedd?
Sida 1 av 3
Måste lösa avloppsfrågan i samband med renoveringen.
Tanken faller genast på 3-kammarbrunn med markbedd.
Men nu börjar det dyka upp alternativa lösningar som går under benämningen "minireningsverk"!
Jag undrar nu om det finns några som har erfarenhet av dessa minireningsverk?
Funktion, skötsel, driftkostnad mm.
Har tittat några olika fabrikat:
http://www.uponor.se/ifs/files/Uponor/swe/Presentation/Website/Systemlxsningar/page1001676047921.jsp
http://www.greenrock.se
http://www.seab.ecot.se
och det finns säkert fler.......................
Tacksam för synpunkter
Men nu börjar det dyka upp alternativa lösningar som går under benämningen "minireningsverk"!
http://www.uponor.se/ifs/files/Uponor/swe/Presentation/Website/Systemlxsningar/page1001676047921.jsp
http://www.greenrock.se
http://www.seab.ecot.se
Tacksam för synpunkter
Vill prova lyfta fram det här igen.....SnickarPelle skrev:Måste lösa avloppsfrågan i samband med renoveringen.
[länk]
[länk]
[länk]
Tacksam för synpunkter
Har varit i "ytlig" kontakt med 2 leverantörer.
Oj vad dom säljer minireningsverk..... ;D
Är det ingen i detta fina forum som vet något, tycker något ???
Medlem
· Östergötland
· 2 144 inlägg
Jag har funderat på samma lösning för att slippa urinseparering som Norrköpings kommun kräver. På Miljö&Hälsa kontoret avråder de dock starkt från minireningsverk av flera skäl:
- Rening är inte 100% ur miljösynpunkt i synnerhet inte om man undlåter servicen
- Kräver mycket mer underhåll och slamtömning. Innehåller flera elektriska detaljer som skall kontrolleras med jämna mellanrum
- Kostar mer i inköp
-Kräver ett serviceavtal samt påfyllnad av nedbrytningsmaterial
Det finns massor att läsa om detta på nätet. Sök på minireningsverk. Stockholm Vatten har utvärderat detta system vid en sjö som de tar dricksvatten ur. IFÖ Ecotrap tror jag fick bäst betyg. www.ifoecotrap.com eller Uponor!
Vi lutar åt en klassisk trekammarbrunn med markinfiltration samt urintank. Tömmes 1 gång per år och inget underhåll.
- Rening är inte 100% ur miljösynpunkt i synnerhet inte om man undlåter servicen
- Kräver mycket mer underhåll och slamtömning. Innehåller flera elektriska detaljer som skall kontrolleras med jämna mellanrum
- Kostar mer i inköp
-Kräver ett serviceavtal samt påfyllnad av nedbrytningsmaterial
Det finns massor att läsa om detta på nätet. Sök på minireningsverk. Stockholm Vatten har utvärderat detta system vid en sjö som de tar dricksvatten ur. IFÖ Ecotrap tror jag fick bäst betyg. www.ifoecotrap.com eller Uponor!
Vi lutar åt en klassisk trekammarbrunn med markinfiltration samt urintank. Tömmes 1 gång per år och inget underhåll.
Medlem
· Östergötland
· 2 144 inlägg
Hittade en mkt bra länk för dig:
http://www.dataforlaget.net/~vav/filer/VA-Forsk 2003-7.pdf
Det är ett PDF dokument som beskriver det mesta kring minireningsverk! Läs och begrunda! 8)
http://www.dataforlaget.net/~vav/filer/VA-Forsk 2003-7.pdf
Det är ett PDF dokument som beskriver det mesta kring minireningsverk! Läs och begrunda! 8)
Greenrock 10s är som en gigantisk badtunna i glasfiberarmerad plast med fyra separerade avdelningar - en trekammarbrunn med reningsdel.
Vårt reningsverk har varit i drift i drygt 20 månader nu helt utan problem. Det är inget underhåll att tala om;
Slamsugningsbilen kommer två gånger om året, det sitter en hållare i toastolen (ungefär som ett doftblock utan doft) som man byter en fosforflockningssten i då och då.
Filtren i reningsdelen byts var femte år. Jag ringer då någon som försörjer sig på att byta sådant. :
Det är dock ingen komplicerad histora, ehuru osmaklig.
Vid ett test nyligen vann tydligen Uponor. Jag tror dock att Greenrocks värden är helt OK. När jag lämnade in den tekniska specen till avloppsgubben på kommunen var ahn grymt imponerad, och lovet gick igenom direkt.
Kändes fint eftersom nyanläggning av avlopp är förbjudet här i området. En annan fördel med Greenrock är att det inte finns några pumpar eller andra elektriska prylar i den.
Vårt reningsverk har varit i drift i drygt 20 månader nu helt utan problem. Det är inget underhåll att tala om;
Slamsugningsbilen kommer två gånger om året, det sitter en hållare i toastolen (ungefär som ett doftblock utan doft) som man byter en fosforflockningssten i då och då.
Filtren i reningsdelen byts var femte år. Jag ringer då någon som försörjer sig på att byta sådant. :
Det är dock ingen komplicerad histora, ehuru osmaklig.
Vid ett test nyligen vann tydligen Uponor. Jag tror dock att Greenrocks värden är helt OK. När jag lämnade in den tekniska specen till avloppsgubben på kommunen var ahn grymt imponerad, och lovet gick igenom direkt.
Kändes fint eftersom nyanläggning av avlopp är förbjudet här i området. En annan fördel med Greenrock är att det inte finns några pumpar eller andra elektriska prylar i den.
Nu börjar det likna något.......
Tack för svaren men vill gärna ha fler synpunkter.........
Var i kontakt med avloppsqvinnan på vår kommun och där sägar man "Nja".
Pressar henne lite och det visar sig att hon inte kan så mycket om denna som hon säger "nya teknik".
Således är det som ofta. Olika bestämmelser på olika platser i landet. Borde inte sånt här vara "centralt" reglerat ???
Vad är alternativen då man har mycket berg och en begränsad yta? Sluten tank är helt förbjudet i vår kommun vid året runt boende......
Köpa upp sig på en massa "dynamit" eller.....
Då tänker jag på att spränga i berget och inte kommunhuset
Tack för svaren men vill gärna ha fler synpunkter.........
Var i kontakt med avloppsqvinnan på vår kommun och där sägar man "Nja".
Pressar henne lite och det visar sig att hon inte kan så mycket om denna som hon säger "nya teknik".
Således är det som ofta. Olika bestämmelser på olika platser i landet. Borde inte sånt här vara "centralt" reglerat ???
Vad är alternativen då man har mycket berg och en begränsad yta? Sluten tank är helt förbjudet i vår kommun vid året runt boende......
Köpa upp sig på en massa "dynamit" eller.....
Då tänker jag på att spränga i berget och inte kommunhuset
Vi har ett Biovac 10pe (www.biovac.se) tillsammans med grannarna. Har snurrat i 18 månader nu. Placeras i 7kvm friggis på tomten. (eller i källaren...) Ingen slamsugning! Enda resterna blir torkat slam i tygsäckar som komposteras/används som näring.
Medlem
· Östergötland
· 2 144 inlägg
www.antesis.se har en lösning som heter Topas....det rekommenderades av vår kretsloppsbutik i Norrköping. Samma person sa att om det inte vore för de dåliga ryktet som Greenrock medfört så hade kommunerna haft en bättre inställning till denna typ av avlopp. Vet inte vad man skall tro om detta?
Greenrock verkar ju vara den mest kostnadseffektiva lösningen....
Greenrock verkar ju vara den mest kostnadseffektiva lösningen....
Där ser man. Kan det vara så att Greenrock far med osanning i sin tekniska specar?
Å andra sidan är det väl inte ovanligt att återförsäljare snackar skit om konkurrensen - gå in hos en spabadsförsäljare och fråga om konkurrentmärken så får ni en uppvisning.
Iofs så skiter jag i det nu, min anläggning är bygglovad oh godkänd och funkar kanonbra. Två tömningar om året är inte mycket att tjafsa om tycker jag.
Det vatten som kommer ut i ändröret är klart och luktfritt - men jag har inte tänkt att smaka på det.
Enda nackdelen jag kan tänka på är att inte locket är isolerat, vilket gör att man får bygga eget lock över med frigolit. Rätt bökigt med tanke på att locket är runt två meter i diameter.
Å andra sidan är det väl inte ovanligt att återförsäljare snackar skit om konkurrensen - gå in hos en spabadsförsäljare och fråga om konkurrentmärken så får ni en uppvisning.
Iofs så skiter jag i det nu, min anläggning är bygglovad oh godkänd och funkar kanonbra. Två tömningar om året är inte mycket att tjafsa om tycker jag.
Det vatten som kommer ut i ändröret är klart och luktfritt - men jag har inte tänkt att smaka på det.
Enda nackdelen jag kan tänka på är att inte locket är isolerat, vilket gör att man får bygga eget lock över med frigolit. Rätt bökigt med tanke på att locket är runt två meter i diameter.
Medlem
· Östergötland
· 2 144 inlägg
Återförsäljaren har tidigare arbetat med Greenrock och skälen till missnöjet förstod jag inte riktigt?! Enligt Greenrock var han fortfarande återförsäljare.
Men som sagt han rekommenderade ett annat system. Jag har dock mailat de tekniska specarna till kommunen så får vi se vad de säger. Hon som jag har kontakt med verkar initierad i alla fall.
Det är ju bra att ditt vatten är klart....hur mycket sticker eländet upp över jord? Syns det på hemsidan?
Men som sagt han rekommenderade ett annat system. Jag har dock mailat de tekniska specarna till kommunen så får vi se vad de säger. Hon som jag har kontakt med verkar initierad i alla fall.
Det är ju bra att ditt vatten är klart....hur mycket sticker eländet upp över jord? Syns det på hemsidan?
Medlem
· Östergötland
· 2 144 inlägg
Jaha då har man blivit sågad efter att ha presenterat Green Rock för miljö och hälsa. Kommentaren var: "över min döda kropp - man kan lika gärna sila avloppet genom en nylonstrumpa".....
...det lät ju inte så bra. Inget tillstånd för det med andra ord.
...det lät ju inte så bra. Inget tillstånd för det med andra ord.