Tackar tackar för alla bra tips...
Jag har för mestadels kört med den hårda platan i båda lägena. Har faktiskt nyligen legat snällt på knä o slipat ett mindre trä golv med min vän rotexen. Mycket grymt resultat. Men som sagt jag bemästrade den inte till hundra. Skall verkligen prova med att luta den i olika vinklar. Jag följde den bara mjukt o utan tryck. Var rädd att det skulle bli ringar om det blev något högre tryck på kanten. Nu skall det övas, Så jag inte behöver fega med ETS jämt.

mattiasp skrev:
Jag får av någon anledning bättre resultat när jag håller i slang och kabel med den vänstra handen och den högra på det främre handtaget/hållkudden
Jag gör likadant (i alla fall någon hand som håller slang och sladd). Försiktigt och jämnt tryck plant mot ytan.

Även viktigt att inte gå över till fimode för snabbt efter grovavverkning. Jag brukar successivt växla kornstorleken i grovmode och ta vid finslipningen med samma papper som grovslipningen avslutades med.

P
Där ser man. C12Li känns ju lite som en killer, synd att kassan inte är osinlig.

Det tyder på att Carvexen kommer att gå lös på över 6 kSEK här hemma.

Sågen kan vara hur fin som helst, men ingen sticksåg kan motivera det priset.

Nu är det officiellt. Jag hoppar av Festooltåget. Jag kommer dock att behålla de grejer jag redan har. Och fortsätta att köpa slippapper osv. Men inga fler maskiner. 6 lax för en stickis? -Vaf..

Haha, det var inte illa. Då kanske min gissning på 9K+ för slagskruvdragaren (när/om den kommer) var lite i minsta laget....

Mattiasp kommer naturligtvis att resa sig igen men jag börjar undra om inte festool börjar gräva sin egen grav.... 6k för en stickis eller en skruvdragare...

Festool är ju billiga nuförtiden, det kostade ännu mer för i tiden. Det var för länge sen men ändå :)

Nimajneb skrev:
Mattiasp kommer naturligtvis att resa sig igen men jag börjar undra om inte festool börjar gräva sin egen grav.... 6k för en stickis eller en skruvdragare...
Vad jag förstod har han rest sig, till Mafell. Finns bara ingenstans titta på deras grejer i Malmö vad jag vet.

--- Mats ---

Jag yttrade mig tidigare i en liknande tråd och menade då att en handöverfräs inte kan vara värd 10 lax eller vad det nu var för OF 2200. Sen fick jag testa Handymans OF2200. Och började vackla. Frågan är om den inte är värd pengarna, givet att man kan få lite rabatt. Nu tror jag visserligen inte att jag kommer att skaffa en OF2200, men tanken har slagit mig trots allt.

När det gäller Mafell så är det fina grejer, men de är ju osannolikt dyra. Speciellt tillbehören har skrattretande priser.

Vad skall jag förresten med en ytterligare sticksåg till?

Vore det inte så besvärligt att ta med skenan på flyget skulle jag kunna ta med mig Mafell KSP55:an till Skåne om en månad, så skulle du kunna få se den.

Redigerat:
Jag är själv djupt nersjunken i festool-träsket...men kan bara hålla med om tidigare inlägg, 6 lax för en stickis! Jag kan ju för f@n plocka ut 3 st bosch 135:surprised:r ! :O
Nej min pst300 kan känna sig trygg i sin systainer.:)

Nån som vet vad Mafells variant kostar?

Av vadå?

Edit: Ah, sticksågen P1cc?
Finns på mtmc.co.uk
runt 4 lax tror jag

Det som är bra med nyare festoolmaskiner när jag tittar på dom är att dom är så dyra så att jag blir inte ens sugen på att köpa en.
Som tur är så har jag istället fastnat i aeg-träsket vilket är billigare.
Visst ser C12li trevlig ut, tveklöst.
Men jag misshandlar mina maskiner lite ibland, inte så att jag kastar dom i backen och liknande men jag har en förmåga att använda dom till tyngre uppgifter än dom är gjorda för.
Tex kört 75mm hålsåg i råspont tills överhettningsskyddet i batterierna gick i och det luktade bränd plast av maskinen......
Då var jag glad att maskinen hade kostat 2000:- istället för 6000:-

Behöver en till stickis, och blev ju upprymd när Festool släpper nytt... Men med priset den lär säljas för här i Sverige så kommer det att inköpas en 135:a istället.

Så, på inköpslistan från Festool finns bara sänksåg och domino kvar. Tråkig prispolitik för oss glada amatörer som trots allt får köpa för egna pengar och inte bara skriva på firman.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.