Mikael_L
Ja det såg ju rätt seriöst ut. Och dom påstår (givetvis) samma sak som dig, att indexet inte speglar standardförändringar.

Men det kan kanske stämma ändå. Man kan ju använda en "fulmetod", att helt enkelt exkludera en massa delkostnader i bygget, sådana kostnader som är svåra att värdera inverkan på pga vald standard.

Om man följer alla möjliga byggprojekt under årens lopp och endast beaktar ett antal mer lättbedömda delar. Kostnaden för t.ex markarbeten, grundläggning, stomme, tak, golvläggning, VVS-dragning, eldragning osv.
Dessa saker har kanske inte förändrats sådär otroligt mycket, standardmässigt, över tid, och ev förändringar går säkert att "gissa" sig fram till med någorlunda god träffsäkerhet.
Sen kan man göra antagandet att alla andra byggkostnader följer samma kostnadsutveckling. Och i de fall de inte gör det, så har det antagligen med just standardhöjning att göra.

Jag säger inte nu att det är så det går till, men det bör vara en gångbar metod

Du borde ställa dig precis lika skeptisk till konsumentprisernas index (KPI), som bygger på handelspriser för ett batteri tjänster och varor, vilka ska representera ett konsumtionsmönster i stort. Statistikerna försöker spegla förändringar i den sociala verkligheten med att "vikta" om de enskilda varornas betydelse för helhetsbilden.

Hushållen hade färre bilar och lagade fler raggsockor för femtio år sedan än idag. De hade färre induktionsugnar och konsumerade mer blodpudding. Man köpte mindre färdigt lingonsylt. Nybyggda villor hade oftare fasadadtegel då än nu. Och - BPI har sedan dess entydigt ökat snabbare än KPI.

billy_baver skrev:
Njao .... man måste nog medge att BPI är högst intressant för att förstå hur priser bildas på begagnatmarknaden. I högsta grad relevant. Att BPI (och priset på plank) rusat i väg så ohämmat jämfört med övriga konsumentpriser har medfört att begagnatmarknaden följt efter.
Har priset på plank rusat iväg? Det tror jag inte.

lurk12345 skrev:
Ursäkta, men det låter lite som goddag yxskaft. Inte bodde man i halmhyddor 1989 och visst kan det vara intressant hur byggkostnaden har utvecklats över tiden.
Har jag påstått att vi byggde halmhyddor för 20 år sen? Nej, jag påstår att vi höjer standarden och bygger både dyrare och bättre hus mot förr och därför bör ifrågasätta jämförelsen.

HusByggarTomten skrev:
Har jag påstått att vi byggde halmhyddor för 20 år sen? Nej, jag påstår att vi höjer standarden och bygger både dyrare och bättre hus mot förr och därför bör ifrågasätta jämförelsen.
Men BKI är ju justerat för ändringar i standarden.

lurk12345 skrev:
Men BKI är ju justerat för ändringar i standarden.
Är den? På vilket sätt?

HusByggarTomten skrev:
Är den? På vilket sätt?
Se inlägg 1094-1113 i denna tråd.

Mikael_L
Och läs länken i #1111

Husbyggartomten skrev att han inte tror att priset på plank har rusat i höjden. Vad tror han då själv? :)

billy_baver skrev:
Husbyggartomten skrev att han inte tror att priset på plank har rusat i höjden. Vad tror han då själv? :)
Det var du som påstod att det hade det, jag skrev att jag inte tror det. Jämförde 10 år gamla virkespriser härom veckan och det var förvånande liten skillnad.

Därav TROR jag inte på det du påstod. Har du några siffror eftersom du är så säker?

Byggprisindex. Please! "Plankorna" hängde bara i luften som en sorts allmän metafor du själv hade använt i något inlägg innan.

lurk12345 skrev:
Se inlägg 1094-1113 i denna tråd.
Kom igen nu lurk, kom med något vettigt. Jag frågade på vilket sätt jämförelsen tar hänsyn till standardhöjning och du kan inte svara... Har du inget svar så låt bli att svara.

billy_baver skrev:
Byggprisindex. Please! "Plankorna" hängde bara i luften som en sorts allmän metafor du själv hade använt i något inlägg innan.
Men snälla bävern, det är lite svårt att veta när du använder dina metaforer och inte.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.