220 949 läst · 2 000 svar
221k läst
2,0k svar
Huspriser upp eller ner? (Snillen spekulerar!)
Här är källans källa -
http://www.scb.se/Statistik/PR/PR0501/_dokument/PR0501_BS_2008.pdf
Hur enkäten bearbetas kan man säkert fråga någon av de personer, vars direkttelefon finns angivna i beskrivningen.
http://www.scb.se/Statistik/PR/PR0501/_dokument/PR0501_BS_2008.pdf
Hur enkäten bearbetas kan man säkert fråga någon av de personer, vars direkttelefon finns angivna i beskrivningen.
Ja det såg ju rätt seriöst ut. Och dom påstår (givetvis) samma sak som dig, att indexet inte speglar standardförändringar.
Men det kan kanske stämma ändå. Man kan ju använda en "fulmetod", att helt enkelt exkludera en massa delkostnader i bygget, sådana kostnader som är svåra att värdera inverkan på pga vald standard.
Om man följer alla möjliga byggprojekt under årens lopp och endast beaktar ett antal mer lättbedömda delar. Kostnaden för t.ex markarbeten, grundläggning, stomme, tak, golvläggning, VVS-dragning, eldragning osv.
Dessa saker har kanske inte förändrats sådär otroligt mycket, standardmässigt, över tid, och ev förändringar går säkert att "gissa" sig fram till med någorlunda god träffsäkerhet.
Sen kan man göra antagandet att alla andra byggkostnader följer samma kostnadsutveckling. Och i de fall de inte gör det, så har det antagligen med just standardhöjning att göra.
Jag säger inte nu att det är så det går till, men det bör vara en gångbar metod
Men det kan kanske stämma ändå. Man kan ju använda en "fulmetod", att helt enkelt exkludera en massa delkostnader i bygget, sådana kostnader som är svåra att värdera inverkan på pga vald standard.
Om man följer alla möjliga byggprojekt under årens lopp och endast beaktar ett antal mer lättbedömda delar. Kostnaden för t.ex markarbeten, grundläggning, stomme, tak, golvläggning, VVS-dragning, eldragning osv.
Dessa saker har kanske inte förändrats sådär otroligt mycket, standardmässigt, över tid, och ev förändringar går säkert att "gissa" sig fram till med någorlunda god träffsäkerhet.
Sen kan man göra antagandet att alla andra byggkostnader följer samma kostnadsutveckling. Och i de fall de inte gör det, så har det antagligen med just standardhöjning att göra.
Jag säger inte nu att det är så det går till, men det bör vara en gångbar metod
Du borde ställa dig precis lika skeptisk till konsumentprisernas index (KPI), som bygger på handelspriser för ett batteri tjänster och varor, vilka ska representera ett konsumtionsmönster i stort. Statistikerna försöker spegla förändringar i den sociala verkligheten med att "vikta" om de enskilda varornas betydelse för helhetsbilden.
Hushållen hade färre bilar och lagade fler raggsockor för femtio år sedan än idag. De hade färre induktionsugnar och konsumerade mer blodpudding. Man köpte mindre färdigt lingonsylt. Nybyggda villor hade oftare fasadadtegel då än nu. Och - BPI har sedan dess entydigt ökat snabbare än KPI.
Hushållen hade färre bilar och lagade fler raggsockor för femtio år sedan än idag. De hade färre induktionsugnar och konsumerade mer blodpudding. Man köpte mindre färdigt lingonsylt. Nybyggda villor hade oftare fasadadtegel då än nu. Och - BPI har sedan dess entydigt ökat snabbare än KPI.
Har priset på plank rusat iväg? Det tror jag inte.billy_baver skrev:
Har jag påstått att vi byggde halmhyddor för 20 år sen? Nej, jag påstår att vi höjer standarden och bygger både dyrare och bättre hus mot förr och därför bör ifrågasätta jämförelsen.lurk12345 skrev:
Husbyggartomten skrev att han inte tror att priset på plank har rusat i höjden. Vad tror han då själv?
Det var du som påstod att det hade det, jag skrev att jag inte tror det. Jämförde 10 år gamla virkespriser härom veckan och det var förvånande liten skillnad.billy_baver skrev:
Därav TROR jag inte på det du påstod. Har du några siffror eftersom du är så säker?
Byggprisindex. Please! "Plankorna" hängde bara i luften som en sorts allmän metafor du själv hade använt i något inlägg innan.
Mycket riktigt! Plank har inget eget index. Men här har jag lite fler siffror för kalenderbitarna. Perioden 2002 - 2007.
http://insyn.stockholm.se/sthem/document/2007-08-30/Dagordning/13/13,%2007-08-30,%20bilaga%201.pdf
http://insyn.stockholm.se/sthem/document/2007-08-30/Dagordning/13/13,%2007-08-30,%20bilaga%201.pdf