15 932 läst · 83 svar
16k läst
83 svar
Tunga arbetsbyxor.
Produkter som diskuteras: "sågar filar"
Sågar & filar
Vårt sortiment av handhållna sågar och filar är utformade för att möta alla dina snickeri och metallbearbetningsbehov. Vi har ett brett utbud av sågar, inklusive bågsågar, sticksågar, fogsvansar och mycket mer. Våra sågar är tillverkade
Läs mer
När vi ändå pratar om arbetsbyxor, så köpte jag i veckan ett erbjudande, köp två Mora knivar och få ett dubbelhölster på köpet. Jag har ännu inte klurat ut att hur dubbelhölstret ska fästas på byxans knivplats och hur de två knivarna ska fästas på hölstret. Snacka om att man känner sig mindre begåvad...
Det är en skruvmejsel som passar Ph1-3 och Pz1-3. Är känslig för att bli sliten, den fungerar sämre då, men kan man spara in ett par mejslar så kan det ju vara värt att behöva köpa ny mejsel lite oftare.Patrik_Hed skrev:
Det är ju inte alls så att snickarbälte behöver utesluta arbetsbyxor. Jag använder både och när det behövs, småprylar i arbetsbyxorna och hammare etc i bältet.LAINE skrev:De gånger jag provat verktygsbälte så tycker jag att det blir lite omständigt, man kommer inte åt innehållet i spikfickorna och man känner sig lite klumpigare.
Däremot i Usa och många östländer så kör man ju jeans och verktygsbälte, även de seriösa hantverkarna. Förstår inte hur de tänker, har de aldrig provat arbetsbyxor? Jag hatar att arbeta i jeans.q(;^p
Produkter som diskuteras: "snickarbälte"
Snickarbälten
Snickarbälten är ett oumbärligt verktyg för alla som arbetar inom bygg- och hantverksyrken. De ger inte bara en praktisk förvaringslösning för alla dina verktyg och tillbehör, utan hjälper också till att hålla dina händer fria så att du
Läs mer
Absolut inte, tex använder jag snickarbälte vid trappstädning för ett mini sopset och fönsterputs och duk. Däremot så förstår jag inte hantverkarna utomlands som oftast kör med kraftiga jeans och enbart verktygsbälte.Daniel_N skrev:
Hmm, den erfarenhet jag har av hängslebyxor är att dom lätt blir obekväma i axlarna, plus att jag är van att gå i vanliga arbetsbyxor och t-shirt. Jag blir lätt alldeles för varm i grova hängslebyxor dessutom.
Jag har de FAS2-brallorna du nämner. Dom är riktigt sköna, speciellt vintertid då dom är lite tjockare. Jag använder också väldigt mycket Fristads snickarbrallor.
För att försöka minska innehållet i mina fickor så har jag försökt att börja använda mig av både verktygslåda och väska, men det slutar alltid med att jag har allt i fickorna ändå. Allt från skruvmejslar i alla möjliga storlekar, insexnyckelset, avbitare, polygrip, näbbtänger, tumstock, måttband, skiftnyckel, pennor, tusch, digitalkamera, kompass, hylsor i diverse storlekar, bultar, skruvar, spik plus en massa papper.
Jag är så van att ha allt i "närheten" att det bara är att rycka det ur fickan så det blir aldrig att ja använder mig av verktygslådan eller påsen. Jo, mina ringnycklar ligger oftast där i, men så glömmer jag den alltid så det slutar med nödlösningen skiftnyckel å polygrip.
Man märker dock på kvällarna när man tar av sig byxorna, att jäklar vad lätt man blev och jäklar vilka tunga brallor man försöker att springa runt i.
Jag har de FAS2-brallorna du nämner. Dom är riktigt sköna, speciellt vintertid då dom är lite tjockare. Jag använder också väldigt mycket Fristads snickarbrallor.
För att försöka minska innehållet i mina fickor så har jag försökt att börja använda mig av både verktygslåda och väska, men det slutar alltid med att jag har allt i fickorna ändå. Allt från skruvmejslar i alla möjliga storlekar, insexnyckelset, avbitare, polygrip, näbbtänger, tumstock, måttband, skiftnyckel, pennor, tusch, digitalkamera, kompass, hylsor i diverse storlekar, bultar, skruvar, spik plus en massa papper.
Jag är så van att ha allt i "närheten" att det bara är att rycka det ur fickan så det blir aldrig att ja använder mig av verktygslådan eller påsen. Jo, mina ringnycklar ligger oftast där i, men så glömmer jag den alltid så det slutar med nödlösningen skiftnyckel å polygrip.
Man märker dock på kvällarna när man tar av sig byxorna, att jäklar vad lätt man blev och jäklar vilka tunga brallor man försöker att springa runt i.
Produkter som diskuteras: "polygrip"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
Renoverare
· Gävleborg
· 8 164 inlägg
Hehe För ett bra tag sen så påpekade jag det för ett par amerikanska elektriker på ett amerikanskt forum. De blev rätt sura med "taggarna utåt direkt".LAINE skrev:
http://www.byggahus.se/forum/el/118618-amerikansk-version-av-byggahus-se-forum-el.html
//Patrik
Redigerat:
Är du ochså fastighetsskötare eller. Själv har jag oftast polygripen i höger bakficka. Kompass och hylsor var ju i och för sig lite speciellt oavsett vilken yrkesgrupp du tillhör._coffe_ skrev:Hmm, den erfarenhet jag har av hängslebyxor är att dom lätt blir obekväma i axlarna, plus att jag är van att gå i vanliga arbetsbyxor och t-shirt. Jag blir lätt alldeles för varm i grova hängslebyxor dessutom.
Patrik: Jag fick tvinga på pappa att "plocka ut" hängslen då en del kunder påpekade att bakdelen syntes lite väl ofta...
Renoverare
· Gävleborg
· 8 164 inlägg
Ja, exakt!_coffe_ skrev:Hmm, den erfarenhet jag har av hängslebyxor är att dom lätt blir obekväma i axlarna, plus att jag är van att gå i vanliga arbetsbyxor och t-shirt. Jag blir lätt alldeles för varm i grova hängslebyxor dessutom.
LAINE skrev:Är du ochså fastighetsskötare eller. Själv har jag oftast polygripen i höger bakficka. Kompass och hylsor var ju i och för sig lite speciellt oavsett vilken yrkesgrupp du tillhör.
Patrik: Jag fick tvinga på pappa att "plocka ut" hängslen då en del kunder påpekade att bakdelen syntes lite väl ofta...
Jag brukar kunna trycka ner en medelstor skiftnycel, tumstock och polygripen i den högra sidofickan på benet. Nu den senast tiden har där även huserat en 0-10Nm momentnyckel
I bakfickan så finns det alltid diverse ritningar och lappar där jag skrivit upp någon vettig notering på. Självklart alltid vikna och så slitna att dom faller isär när man öppnar dom igen. Således helt meningslöst att ha dom där
Jag bygger vindkraftverk, de där riktigt stora så man har en hel del märkliga saker i fickorna. Kompassen används för att ta ut riktningen på maskinhuset så programvaran vet vindriktningen i förhållande till norr. Har jag den inte i fickan, vet jag aldrig när jag behöver den och om jag behöver den är den alltid borta.
Jag har kommit fram till att jag har så gott som alla mina verktyg på höger sida av brallorna. I vänstra sidoficka har jag alltid alla småpryttlar så som kameran, kompassen, papper, spik å skruv.
7.3kg vägde brallorna i somras och nu i vinter var nog jackan över 10kg skulle jag tro, såg riktigt komiskt ut när tanten skulle flytta den på hatthyllan och drog av den med armen rakt ut och höll på att ramla in i väggen när hon fick den i handen hehe
Varför så tungt? tja skiftnyckar tänger, måttband, skruv o bult mm mm skulle aldrig gå utanför dörren utan åtmindstone ett multiverktyg och måttband på mig
Varför så tungt? tja skiftnyckar tänger, måttband, skruv o bult mm mm skulle aldrig gå utanför dörren utan åtmindstone ett multiverktyg och måttband på mig