3 397 läst · 17 svar
3k läst
17 svar
Älvsbyhus med eller utan markarbeten?
Sida 1 av 2
Det är väl som med allt annat. Ju mer du har ork, tid och kunskap att göra själv ju mer tjänar du. Men då får du ju själv samordna och vara ansvarig för mycket.
Har man inte lust med det är det ju bara att luta sig tillbaka och vara i händerna på husleverantören och låta denna tjäna mer pengar.
Har man inte lust med det är det ju bara att luta sig tillbaka och vara i händerna på husleverantören och låta denna tjäna mer pengar.
Även om husföretaget tjänar mera pengar så har du iallafall bara en motpart när det hela börjar krångla sen. Med tanke på ÄH's rykte skulle inte jag vilja ge dem någon extra möjlighet att skylla ifrån sig på något...
Då skulle jag som råd nr 1 be honom att välja en annan leverantör och sen gå vidare från det. d^_^bkamilenski skrev:
Att man inte kan något är inget problem. Frågan är om de vill lära sig eller luta sig tillbaka och låta någon annan sköta allt? Det är ju bara att betala för sig så finns ju det alternativet.
Du har rätt. Men dessa ungdomar är inte rika. Själv kollade jag lite priser och det kvittar hur man än vänder på det är Ähus billigast. Dessutom våra släktningar byggde ett Ähus för 2 år sen och det har fungerat nästan perfekt.Suhagg skrev:
Det har varit lite strul för att få fellen fixade. Men det ordnade sig. Och de hade nog ett bland de bästa bygglagen! Hoppas dessa killar är kvar.
Får de samma gubbar går det säkert bra, det borde de kräva att få.kamilenski skrev:Du har rätt. Men dessa ungdomar är inte rika. Själv kollade jag lite priser och det kvittar hur man än vänder på det är Ähus billigast. Dessutom våra släktningar byggde ett Ähus för 2 år sen och det har fungerat nästan perfekt.
Det har varit lite strul för att få fellen fixade. Men det ordnade sig. Och de hade nog ett bland de bästa bygglagen! Hoppas dessa killar är kvar.
Går det inte bra så lär de få bråka med Donald tills dödagar
Kollat Björklidenhus?
Vem är det som betalar?kamilenski skrev:
Makten är hos den som köper inte säljaren. Ställer man inga krav står man snart snällt i ett hörn och ser på när pengarna rinner iväg.
Klart det ska gå att lösa. Om en hustillverkare inte kan hjälpa till med en sån enkel sak så skulle jag springa åt andra hållet.
Jag kan säga på rak arm att man sparar pengar på att anlita en annan markfirma. Älvsbyhus tar ut rövarpriser för en grund med va, el och grovplanering runt.
Kan man det minsta lilla om markarbeten kan man göra grunden själv för en spottstyver.
Kan man det minsta lilla om markarbeten kan man göra grunden själv för en spottstyver.
Nu har de säkert redan bestämt sig, men i min värld så blir det fel att ha dåligt med pengar och ändå bestämma sig för att bygga och då välja billigast möjligast. Detta trots företagets rykte och bakgrund. Skulle hellre föreslå dem att köpa ett befintligt hus och där lära sig vad som är viktigt för dem. Sedan kan de kanske bygga när de är äldre.
Där har du fel. Inget är bestämt. De har inte ens träffat nån. De började med att prata med bef Ähus ägarna. Tänk på ett Ähus har såld ett antal hus och säljer fortfarande. Och inte alla är missnöjda. Trots allt ger de möjlighet att kunna bo i ett billigt hus. Försvinner de från marknaden, blir en annan tillverkare billigast. Ska man låta bli att köpa de billigaste varorna bara för att de är billigast? Det är inte alla som dricker de dyraste vinerna. Snarare är det alltid någon som nöjer sig med det billigaste alternativet.cederbusch skrev:Nu har de säkert redan bestämt sig, men i min värld så blir det fel att ha dåligt med pengar och ändå bestämma sig för att bygga och då välja billigast möjligast. Detta trots företagets rykte och bakgrund. Skulle hellre föreslå dem att köpa ett befintligt hus och där lära sig vad som är viktigt för dem. Sedan kan de kanske bygga när de är äldre.
Vem vet vad alternativ firma tar för dessa markarbeten som Ähus tar så mycket betalt för?
Med andra ord. Visst blir det billigare. Men hur pass mycket? 100000 ? 200000? Eller 5000?
Vad kostar det?
Att dom inte tar en koll på http://www.fiskarhedenvillan.se/. Har varit inne i ett flertal av deras villor och dom ä jäkligt fina och prisvärda. En kompis till mig fastnade för ett hus från en annan hustillverkare men var ju också i kontakt med fiskarhedenvillan. Fiskarhedenvillan kopierade i stort sett både planlösning och utseende på huset. Prislappen gick ner från 2100000 till 1900000 med samma standard. Det var inte samma leverantörer på tex parkett, fönster, kök och dörrar men det var ändå grejer från kända företag som tex snickar-per, Elitfönster och Tarkett.
Har ju även för mig att Älvsbyhus har torpargrund vilket kanske inte är att föredra alla gånger.
Har ju även för mig att Älvsbyhus har torpargrund vilket kanske inte är att föredra alla gånger.
Ähus tar för ett NF i botten planet 1,5plans 122kvm + 64 kvm inredningsbar öv 1 515 000:-.
Och standarten är inte så illa. IKEA +++ Och uppfyller de nya kraven.
Tillkommer tomt och andra avgifter. 1,9 och 1,5 är stor skillnad för unga personer. Sen när de blir äldre och har bättre löner kan de tänka på ett dyrare och finare hus. Kan ni komma med förslag kring 1,5 m för NF hus, blir vi tacksamma.
Och standarten är inte så illa. IKEA +++ Och uppfyller de nya kraven.
Tillkommer tomt och andra avgifter. 1,9 och 1,5 är stor skillnad för unga personer. Sen när de blir äldre och har bättre löner kan de tänka på ett dyrare och finare hus. Kan ni komma med förslag kring 1,5 m för NF hus, blir vi tacksamma.
Villan för 1,9 miljoner är denna http://www.fiskarhedenvillan.se/vara_hus/1-plan/Bofinken/. Prislappen är förstås högre då den har en platta på 170 m2 samt stor takhöjd med många vinklar och vrår, vilket medför att arbetstimmarna för detta hus ligger på ca 1300 timmar. En 1,5 plansvilla med oinredd vind blir såklart billigare.
Tycker det kan va väl värt att kolla vad Fiskarheden har att erbjuda.
Tycker det kan va väl värt att kolla vad Fiskarheden har att erbjuda.