gaia skrev:
Har man möjlighet kan man lägga en och annan fuktig bamsing bland dom små och torra. Det är inte ekonomisk att elda med färsk och fuktig ved men kanske ger en lugnare förbränning och dämpar ..... eldarens irritation?
gaia
Utvecklingen av pannor verkar gå bakåt ibland :S
 
nåja! om det hjälper att dämpa irritationen för eldaren :D
 
_ap_
Andreas_Hansson skrev:
Utvecklingen av pannor verkar gå bakåt ibland :S
Utvecklingen går nog framåt men viljan att betal för kvalité är inte så stor.

Jag kan tycka att det rent av är svårt att hitta riktigt bra produkter då alla verkar
vilja tillverka billiga saker som gärna "ska" gå sönder efter ett tag.


Vad är det "värt" att betala extra för att slippa problem?
 
Är det någon som har fortsatt med modifiering av primärluften, och har ni nåt bra resultat?. albinsson
 
Jag har nu gjort en hel del experiment med primärluften på min Calmar V65, för att se om det skulle gå att få bukt med de två största problemen, den ofta allt för snabba övertändningen och obalansen i förbränning mellan främre och bakre del av vedutrymmet. Hittills dock med blandat resultat - här är en lägesrapport:

1. L-profiler för att föra ner primärluften till botten av vedutrymmet.
Började med att täta de ursprungliga hålen i överkanten av vedluckan och tillverkade sedan två L-profiler av 60x30 mm rektangulära rör, som dockades mot nya hål i nedre hörnen av vedluckan. I vart och ett av rören borrade jag 10 st 13 mm hål i den horisontella del som hamnar i botten av vedutrymmet.
Det hela fungerade dock inte särskilt bra, även om problemet med övertändning försvann. Det var svårt att få fart på förbränningen under uppstarten utan att ha vedluckan på glänt, och när förbränningen väl tagit fart så falnade elden så småningom, särskilt i det främre "keramikmunstycket". Jag tolkade detta som att det blev för lite luft till den främre delen av vedutrymmet och borrade därför ytterligare ett antal hål i början av de horisontella rören, men utan att det blev bättre.

2. Fördelning av primärluften mellan främre och bakre del av vedutrymmet.
Prövade sedan att föra ner en del av primärluften till den främre delen av vedutrymmet via rör som slutade öppet en bit under vedluckan. För att få luft till den bakre delen av vedutrymmet öppnade jag 5 av de 9 ursprungliga hålen i överkanten av vedluckan.
Det blev nu lättare att få fart på förbränningen, och vid test med ett halvt vedinlägg brann det även någorlunda jämnt mellan främre och bakre del. Men, när jag sedan laddade pannan full för att njuta av den perfekta förbränningen, fick jag efter halvannan timme pga övertändning de värsta bakpuffar jag hittills sett. Att släppa in primärluften - om än en mindre del - genom hålen i överkant av luckan verkar alltså inte vara någon bra idé, åtminstone inte med den blandning av ved som jag har.

3. Nytt försök med L-profilerna.
Under resans gång har jag skaffat en lambdasond för att få grepp om hur spjällen bör ställas in för att ge en bra förbränning. Det visar sig att jag nog tidigare försökt tillföra för hög andel sekundärluft. I stället för att ge upp projektet har jag därför bestämt mig för att göra ett sista försök med de ursprungliga L-profilerna.
Jag ser nu att jag - för att kompensera för strömningsmotståndet i de relativt långa och trånga rektangulära rören - måste öppna primärluftspjället närmast helt för att få ner syreöverskottet till en lagom nivå (lambdavärde ca. 1,4) med sekundärluftspjället ställt på 3.
Förbränningen i den främre delen av vedutrymmet går dock fortfarande ner på sparlåga efter ca. en halvtimme. När jag vid den senaste eldningen dristade mig till att öppna vedluckan kunde jag emellertid konstatera att det nog inte - som jag tidigare trott - berodde på för lite primärluft. De främre ändarna av vedträna har i stället brunnit för snabbt och därmed öppnat en luftkanal direkt ner till keramikmunstycket.

Jag tänker nu testa om det går att få bättre balans i förbränningen genom att omfördela hålen i de horisontella rören. Återkommer sedan med en "slutrapport".

/M-E
 
menygards skrev:
Under resans gång har jag skaffat en lambdasond för att få grepp om hur spjällen bör ställas in för att ge en bra förbränning.
Det var intressant att det finns fler som mäter med Lambdasond. För att få optimal förbränning finns det väl inget bättre sätt.
Jag följer tråden med intresse och hoppas du får till det! Sen kanske du kan sälja konstruktionsändringen till konstruktören av Calmarpannand^_^b
//Bosse
 
Hej alla

Svar på frågor om övertändning varför detta uppstår ?

Naturens egen lag ger detta fenomen när temperaturen blir för hög!
Här uppstår samma fenomen som brand killarna är rädda för när hus brinner! ( Övertändning )

Helt enkelt att den brännbara gasen lämnar bränslet okontrollerat!
( Förstor gasmängd alstras i för hållande till förbrännings utrymmets storlek och utformning och sekundärluft tillförsel )

Vid överhettning av bränslet kan gasen lågornas volym bli så stora att de når långt över skorstenen om syre finns så gasen kan brinna ut helt.
( Gengasar bränslet, och syre måste till för gasens slutförbränning )

Hur lätast komma tillrätta med detta problem är att strypa primärluften
i ett första steg lite i taget tills problemet minskar, vissa pannor kan primären stängas nästan helt och fortfarande ha bra förbränning!

Sekundärluften ska alltid vara i över skott! för att gasen skall ha syre så det räcker till !

----------------------
 
olle45 skrev:
vissa pannor kan primären stängas nästan helt och fortfarande ha bra förbränning!
!
Detta är precis tvärt emot vad jag fått fram när jag mätt med min Lambdasond. Jag har dessutom stängt sekundärluften nästan helt. Lambdavärde 1.5 till 1.3. Panna Gaselle 70.
Det skulle dessutom vara intressant att veta vilka pannaor som kan ha nästan stängd primär.
//Bosse
 
Ni som har lambdasond. Vart har ni köpt den?

mvh
 
tex http://www.hqtec.se

Jag köpte min direkt från USA men åkte på svensk moms, inte så kul om man inte drar av den...
 
Matss skrev:
För er andra som inte vill bygga en styrning kan jag tipsa om att köpa LC-1 och koppla till en voltmeter eller köpa ett litet instrument samtidigt och i alla fall hålla koll på förbränningen. På [länk] kostar LC-1 ca 2000:-, misstänker att dom inte vet vad som hänt med dollarn. Billigare att handla där än i USA...
Dessutom följer ett instrument med nu, men man får bättre överblick om man ansluter en dator.
//Bosse
 
_ap_
Bosse_A skrev:
Detta är precis tvärt emot vad jag fått fram när jag mätt med min Lambdasond. Jag har dessutom stängt sekundärluften nästan helt. Lambdavärde 1.5 till 1.3. Panna Gaselle 70.
Det skulle dessutom vara intressant att veta vilka pannaor som kan ha nästan stängd primär.
//Bosse
På en ETA vedpanna är primären nästan helt stängd när den uppnått "driftfas"

Dom börjar med 100% primär och lite sek tills rätt O2 (5-6%) ät uppnått därefter börjar dom stänga primären och öppna sek.

Hur själva övergången sker mellan start och driftfas vet jag inte säkert,
däremot har jag sett att det är skillnad på styrning och styrning också då tex en Effecta alltid reglerar luften "jämt", stänger primär öppnar sek och vice versa.
På ETA:n kan ibland både primär och sek vara öppna eller stängda samtidigt.

Om nu detta har någon inverkan på förbränning och verkningsgrad känner jag inte till.
 
Min atmos övrtänder lättare om jag har primären mycket öppen.Bäst brinner den om man stryper primären lite. Jag testade i början när pannan var ny att köra med primaren mycket öppen för att få en högre effekt men då övertänder pannan efter någon timme.
 
_ap_ skrev:
På en ETA vedpanna är primären nästan helt stängd när den uppnått "driftfas".
Om det inte finns någon syre som underhåller glödbädden kommer den att slockna. I min panna tillsätts sekundären i springan så att den blandas i skålen. Primärluften kommer in i höjd med glödbädden och lufthålen riktade nedåt.
Om man däremot tillsätter sekundären redan i glödbädden behövs givetvis ingen primärluft.
//Bosse
 
Hej alla

Allmänt om hur vedgas frigörs.

Vid upptändning behövs rejält med primärt syre
tills förbrännings temperaturen kommit upp till 800 < 1000°C

Många tycks tro att veden slocknar om primären är helt stängd
det är fel, först när temperaturen sjunker avtar gasprodktionen,

Gas ur veden kan alltså frigöras utan primär under förutsättning att
hög temperatur kan underhållas utan syre genom primär spjället tillförs,

För att underhålla den höga temperaturen behövs bara lite primärt syre.
(Gengas teknik)

Svar på hur det för håller sig med primär luften...( gasreglaget )
Vid upptändning gäller det att få upp temperaturen i härden snabbt här ska

det finnas primärsyre, när temperaturen ligger i området 800 < 1000°C och glödbädd har alstrats kan primären stängas lite i taget.

Hur mycket primärluften kan strypas beror på var sekundär luftens läge är i förhållande till förgasningen av veden.

Sekudärluften är tillför att ge syre till den alstrade vedgasens slutförbränning, men om alla bränbara gaser skall förbrännas gäller att det finns ett teritär syreinsläpp också som säkerställer syre finns till lågans toppar... eller om gasen övergår till blålåge förbränning.

Lite enkelt beskrivet hur blålåge teknikens fenomen kan avläsas,
Här sjunker temperaturen i glödhärden tvärt med flera 100°C
samtidigt övergår lågans karaktär till ren och långsammare gasförbränning med bred fyllig blåaktig låga (likt gasolens låga) samtidigt sjunker rökgasenas temperaturen tvärt.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.