Hej. Jag hade en elektriker hemma som satte in en extra box med säkring i min central för att jag installerat en ångdusch.

Nu fick jag fakturan och han har fakturerat 3.5 timmar och det är enligt min mening för mycket.

Han ringde mig kl 7.10 sa han skulle åka och hämta säkring i affären.
7.40 öppnar jag för honom hemma hos mig.
9.45 åker han från mig.

Ska han få ihop 3.5 timmar så får han nästan räkna från han steg upp på morgonen till han var tillbaka på firman.

Hur många timmar borde jag bli fakturerad enligt er?

Hur gör jag för att få det ändrat?

Sen hade de inte räknat av rotavdraget heller:@.
/Tommy
 
Jag tolkar det som att han jobbat med ditt ärende sedan 07 till 09.45 plus restiden tillbaka till firman, dvs troligen lite mer än 3 timmar. Låter inte som ngt. att bråka om.
 
tycker också det låter som ok. har ni inte avtalat nåt annat så.
 
All tid som man håller på med ett jobb så är det tid kunden får betala för. Det är inte bara den "aktiva tiden" som man har när man står och skruvar som räknas. Sedan så brukar man, i alla fall vi, frakturera varje påbörjad heltimme. Alltså om man jobbar 35 min så frakturer man för en hel timme.

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
All tid som man håller på med ett jobb så är det tid kunden får betala för. Det är inte bara den "aktiva tiden" som man har när man står och skruvar som räknas. Sedan så brukar man, i alla fall vi, frakturera varje påbörjad heltimme. Alltså om man jobbar 35 min så frakturer man för en hel timme.

//Patrik
Det låter väl högst rimligt att göra som så här. Killen kan ju inte göra nåt annat jobb utan åker från firman och hämtar grejer till jobbet som ska göras hos mej och sen avslutar han på firman efteråt. Det skulle inte jag ha nåt problem med att betala.
 
Tycker det låter shysst, har haft mycket problem med framför allt rörmokare som har kommit och gått 10-15 gånger under jobb med vårat badrum, mycket snack i telefon, pustande och stönande och många besök på ahlsells och väldigt lite gjort. Betalade dennes räkning och bad honom att dra åt skogen så jag slapp se honom mera.

Betala och se glad ut, denne elektriker verkar ärlig.

/H
 
Det man kanske ska fråga sig är om elektrikern kunde servat en annan kund. Annars måste den tiden bli debiterad.
 
husnils skrev:
Det man kanske ska fråga sig är om elektrikern kunde servat en annan kund. Annars måste den tiden bli debiterad.
Nej, det måste den inte. 100% debiteringrgrad är inte möjligt.

Jag undrar om elektrikern tog milersättning eller startavgift?
 
Kanske aningen i överkant, men inget att bråka om.

Det kunde varit värre, de försökte dra mig på 14 timmar för att sätta upp två väggurtag (kanske 3 m kabeldragning totalt) och plocka bort två ojordade uttag (det var blandat jordat/ojordat i samma rum). Dels var de inte där speciellt länge (kanske 3 timmar), dels så ifrågasätter jag om de verkligen behöver vara två personer för ett sådant jobb.
 
Troberg skrev:
Kanske aningen i överkant, men inget att bråka om.

Det kunde varit värre, de försökte dra mig på 14 timmar för att sätta upp två väggurtag (kanske 3 m kabeldragning totalt) och plocka bort två ojordade uttag (det var blandat jordat/ojordat i samma rum). Dels var de inte där speciellt länge (kanske 3 timmar), dels så ifrågasätter jag om de verkligen behöver vara två personer för ett sådant jobb.
Låter som vädigt lång tid. Jag satte själv upp två nya vägguttag där hemma, infällda vilket innebar att jag fick borra upp för rot-dosa samt krypa på kattviden och klamra vp-rör och bocka och ha mej. Sen visade det sig att rot-dosan inte passade perfekt så då fick jag justera hålen med en vass kniv.

Tog 3 timmar från att jag satte fräsen i väggen tills att uttagen var testade och klara. Inget fuskjobb någonstans, justerade apparatdosan med vattenpass. Tog även en fikapaus för att sträcka på ryggen lite.

Vad dina elektriker pysslade med kan man ju undra. Betvivlar att klamra lite EKRK eller vad de nu använde för två uttag kan ta så lång tid, för professionella yrkesmän, såvida de inte fick problem någonstans? Men det borde de ju berätta, om de exempelvis hittade något farligt hemmapul de var tvungna att fixa/bygga om.

Be att de förklarar vad de har gjort på dessa timmar, och varför de behövde vara två? Finns nog väldigt lite jobb i en villa eller hyresrätt där man måste vara två. Enda är när man drar sladd i rör/slang, då är det bra att vara två, en kan mata och en kan dra. Men annars... nja?

/H
 
Det kan vara en ren säkerhetsåtgärd att jobba två man... Arbetsmiljö...
Får man en rejäl strömgenomgång är det inte roligt att vara ensam.
 
Jag har bråkat med dem, och priset har sänkts till en nivå som jag, motvilligt, kan acceptera.
 
Jag tycker också att det verkar vara en förhållandevis just fakturering. Vi får ju förutsätta att han verkligen jobbat den tid han varit hos dig. Det blir ju alltid en del tid före och efter ett jobb, som ändå måste räknas till jobbet i fråga. Så är räkningen i övrigt OK och du är nöjd med jobbet så är det inget att fundera på.
 
Låter helt ok. Möjligtvis att han kunde ha tagit 3tim istället för 3,5.

Angående ROT avdrag så tycker jag att han borde ha frågat om du vill ha ROT-avdrag. Detta är däremot ingen självklarhet, många är inte berättigad till ROT även om jobbet i sig är ett ROT-jobb.
 
Mikael_L
Det känns som att han kan maximalt möjligen kryddat med en halvtimme.
Om det inte är några andra tokigheter skulle jag själv inte orkat bråka om den (eventuella) halvtimmen. När han kom tillbaka från jobbet, så tog han tio minuter kaffe (kafferaster ingår ju i arbetstid i vår lagstiftning, så firman får iaf betala lön för det, men jag vet inte vad som är kutym när man fakturerar kund) sen skrev han ett faktureringsunderlag i i 10 minuter.

Nä kolla istället om det är oskälig timpenning, oskäligt materialpåslag eller bilkostnader, timmarna tycker jag inte är något direkt att orda om, när du nu vet hur länge han var hos dig.


Jag hade en VVS-kille en 30-45 minuter hos mig, som sen debiterade 2 timmar.
Vi hade inte avtalat om något speciellt innan.
Jag iddes definitivt inte bråka om detta, han hade inte lagt på någon bilkostnad eller annan kostnad, utan bara 2 timmar ren timtaxa. Så jag tyckte nog att det trots allt var rätt schysst, med tanke på att han måste suttit i bil till och från mitt jobb iaf några minuter ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.