D09
Hej

Min kära sambo har kommit med den fina överraskningen att hon fått en parkeringsbot idag 👍

Motiveringen var att bilen varit parkerad

ImageUploadedByByggahus.se1395780422.284406.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men kan inte hitta exakt vad som är felet. Hon parkerade som den vita bilen.

Det jag noterade är att det är ingen vit ruta ( men precis bredvid ) men ingen skylt om lastzon eller annan skylt eller markering ( det har varit en ruta tidigare ) men nu finns inget.

Har man någon chans?

ImageUploadedByByggahus.se1395780467.030366.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1395780477.875754.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1395780488.460595.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det var ju ett tag sedan man tog körtkort, men enligt skylten får man bara parkera en timme mellan klockan 8 och 20 vardagar och 8-15 lördagar (och dag innan helgdag). I övrigt är det INTE tillåtet att parkera - eller hur var det nu?

Lite lustigt eftersom Willys verkar ha öppet mellan 8-21 varje dag...
 
Är bilen parkerad där det inte finns någon markerad ruta så är det tyvärr inte lönt att klaga. Att det tidigare funnits en ruta kan inte ge rätt att parkera där nu.
 
P
Om man tar bort den nedre skylten som har tidsangivelse så får man veta vad som gäller under övrig tid. Dvs 24timmars parkering. Så efter 20:00 vardag så kan du stå tills klockan 08:00 dagen efter om det inte är söndag då du kan stå till 20:00. Skulle P och tidsangivelsen vara på en och samma skylt så blir det parkeringsförbud utanför tidsangivelsen..

Men ibland står det att det gäller inom markerade yta. Om nu TS sambo nu stod där den vita V70 står så man man undra om det är ok eller inte.. Det finns ingen skylt vid infarten där det står något angående "markerade rutor"?
 
Gryningsräd skrev:
Det var ju ett tag sedan man tog körtkort, men enligt skylten får man bara parkera en timme mellan klockan 8 och 20 vardagar och 8-15 lördagar (och dag innan helgdag). I övrigt är det INTE tillåtet att parkera - eller hur var det nu?

Lite lustigt eftersom Willys verkar ha öppet mellan 8-21 varje dag...
I övrigt är det fritt att parkera längre än en timme.
 
  • Gilla
Gryningsräd
  • Laddar…
D09
nä, ingen info ang parkering på markerade rutor, övriga ytor t ex plats för ambulans, lastzon etc är markerade
 
Den vanliga generella skylten om parkeringsförbudzon? Skyltarna står ju vid infarten till området, vad som nu räknas till området?
 
Gatuadress tack.
 
D09
gusvo085 skrev:
Den vanliga generella skylten om parkeringsförbudzon? Skyltarna står ju vid infarten till området, vad som nu räknas till området?
Nä, inte noterat någon annan skylt
 
D09
MathiasS skrev:
Gatuadress tack.
Stenåkersgatan ( Härryda )

Stora parkeringen mellan Willys och Ica

Detta är mot Willys som ni ser på bilderna
 
D09
ImageUploadedByByggahus.se1395784001.493049.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Men skylten om endast på markerade platser kan sitta långt från P-rutorna. Ungefär som skylten om tomgångsförbud som oftast sitter vid infarterna till en kommun!
 
Kan det vara denna överträdelsepunkt?

Isåfall verkar det ju skumt.

Jag hade dubbelkollat med parkeringsbolaget exakt vad som var felet. Har de råkat sätta böter av fel skäl så kan de stryka boten.
 
Jag skulle tro att föreskriften säger att på en skyltad parkeringsplats med målade rutor råder p-förbud överallt där det inte är målade rutor. MEN, det ska finnas ritningar på parkeringsplatsen där målningen framgår, och det är dessa ritningar som är juridiskt bindande, inte målningen i gatan, har jag fått lära mig, men jag kan inte gå i god för att det verkligen är så. Så, om det funnits målade rutor innan som tagits bort, men ritningarna inte uppdaterats, så kan du ha en chans.

Fråga om p-vakten tagit ett foto, be att få det i så fall. Fråga var information om det p-förbud som överträtts är skyltat och be om ritningen på parkeringen.

Eller, om det faktiskt var en felparkering, pröjsa 600:- och var glad att du slipper en massa tjafs om principer ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.