Vi skall ha en extrainsatt årsstämma på måndag för att rösta om vi skall installera en gemensam TV/Internet/telefoni lösning.

I stadgarna står det att det kräver 2/3 majoritet, men hur tolkar man detta?
Vi är 22 fastigheter och en majoritet motsvarar 14,6 fastigheter, räcker det med 14 eller måste det vara 15 fastigheter för en majoritet?
Har ordförande någon utslagsröst eller liknande?
Vad händer om inte alla fastighetsägare kommer till årstämma och inte lämnat in någon fullmakt? Räknar man en 2/3 majoritet exklusive dem eller hur funkar det?

Skulle uppskatta om någon med insikt och erfarenhet har möjlighet att svara så snart som möjligt. Vill inte hamna i en tolkningsdiskussion utan vara tydlig vad gäller.

Jag är inte säker på om det måste vara 15 röster elelr om 14 räcker. Dock räcker det INTE med 2/3 av de närvarande, det skulle vara alldeles för lätt att få igenom kostsamma belsut som inte alla är överens om då.

Fast, jag undrar, när ni ändrar föreningens syfte (som ni gör om ni lägger till det här) och det dessutom kostar en massa pengar, räcker det verkligen med 2/3 majoritet då? Enligt de regler vi har (en tjock bok om hur samfälligheter ska skötas) räcker det att en enda inte säger ja så kan vi i samfälligheten inte genomföra en sådan investering.

Ett förslag är därför att göra som vi gjort på vår gata: en separat förening för detta. Då kan de som vill gå med, och de som inte vill kan stå utanför. Det går i det läget även att tänka sig passiva medlemmar, som får kabeln framdragen för en grundavgift, men som inte kopplar in sig och därför inte är med och betalar årsavgifterna. Fastigheter kan sedan gå med eller gå ur till självkostnadspris, dvs de får betala den kostnad det medför att koppla in eller ur huset, ca 1500 kronor handlar det om i vår kabel-TV-förening.

Samfälligheten har 53 medlemmar, Kabel-TV-förening och Bevattningsförening har ca 80 medlemmar, för där är en del hus från granngatorna med också.

Redigerat:
gadu^ skrev:
I stadgarna står det att det kräver 2/3 majoritet, men hur tolkar man detta?
Vi är 22 fastigheter och en majoritet motsvarar 14,6 fastigheter, räcker det med 14 eller måste det vara 15 fastigheter för en majoritet?
14 är mindre än 22/3 och således måste ni ha minst 15 röster för. Ordförande har inte någon utslagsröst och det är 2/3 av fastigheterna som måste rösta för, dvs närvaron har ingen betydelse.

Tack Anna, ordf. har dock kollat upp det för våran del och det verkar vara ok.

Olsin, vad menar du med
Olsin skrev:
närvaron har ingen betydelse
Dvs att alla fastigheter måste rösta oavsett om de är på plats eller inte?

Alla måste inte rösta utan 15 stycken måste rösta för förslaget. Om det bara är 10 som kommer på mötet och röstar så går förslaget inte igenom. Om det är 15 som kommer på mötet och alla dessa röstar ja går förslaget igenom.

gadu^ skrev:
Dvs att alla fastigheter måste rösta oavsett om de är på plats eller inte?
Nej alla måste inte rösta, men minst 15 måste rösta JA. Om de övriga 7 är borta eller röstar nej spelar isåfall ingen roll.

Vad är egentligen den exakta ordalydelsen i stadgarna vid omröstningar? Ibland kan det stå "två tredjedelar av de avgivna rösterna" och då räcker det ju med färre än 15 röster.

Att göra en så stor ändring i en samfällighet bör kräva 2/3 av medlemmarna, inte av mötesdeltagarna. I vår förening krävs som sagt att ingen säger nej. Lite märklig formulering, men det innebär i praktiken att vi om vi vill göra något som kostar pengar OCH som inte ingår i samfällighetens nuvarande verksamhet (parkskötsel, de lyckades byta vägsamfällghet mot parksamfällighet på något märkligt vis för 40 år sedan!) måste vi i praktiken lämna ut ett formulr där folk får kryssa "Ja", "Nej", eller "Ingen åsikt/Inget svar" och se till att få in alla lapparna. Ett enda Nej-kryss så kan vi glömma det, om det så bara halndar om 200 kronor till en mycket enkel kvartersfest.

Men vi kan utan att ha minsta omröstning använda varenda krona i kassan till att bygga om hela lekparken, elelr på årsmötet rösta igenom en extra utdebitering på 20 000 per hushåll och bygga en lyxlekplats eller botanisk trädgård med exkotiska växter för hundratusentals kronor, även om bara 5 medlemmar av 53 kommer och röstar igenom det, eftersom det kan anses ingå i skötseln av samfällighetens parkmark.

Nu har vi inte gjort det förståss, alla är nöjda med 200 kronor i årsavgift, däremot har vi flera gånger röstat igenom att de som bor vid cykelbanan själva får ta hand om den parkmark på 0,5-1 meter som omger cykelbanan. Vi som inte bor vid cykelbanan är mycket fler, så de som bor där är alltid för få för att få igenom sitt förslag att det är "städdagen" som ska sköta om det.

Jag grävde mig ned lite grann i Lag om förvaltning av samfälligheter (1973:1150) och jag får korrigera mig lite.

Till att börja med så vet jag inte exakt hur er föreningsstadgar är skrivna, så det blir ett generellt svar.

Eftersom ni verkar ändra föreningens uppdrag så är deten stadgeändring.

Lagen föreskriver att ett beslut om ändring av föreningens stadgar måste ha minst 2/3 majoritet av de avlagda rösterna, men om föreningens stadgar föreskriver "hårdare" regler så skall dessa gälla. Vidare så har varje person bara en röst, även om den äger flera fastigheter i samfälligheten. Dessutom så kan varje person endast representera en röst, dvs det är inte möjligt att ge grannen fullmakt och han därigenom får två röster. Däremot så kan du ge fullmakt till grannens fru och hon avger din röst och grannen avger sin röst.

Med andra ord så räcker det med 14 röster för er om någon är frånvarande eller äger två fastigheter eller försöker rösta för två fastigheter med hjälp av fullmakt.

Men om mötet ska ta upp ett förslag om ändring av stadgarna så måste det normalt framgå av kallelsen, så att alla som är emot ändringen vet om det i förväg och kan komma på mötet och rösta mot det. Alla de här reglerna är ju till för att inte ett fåtal ska kunna göra en "kupp" som ger dem extra förmåner.

Kolla även om en stadgeändring (om det nu är en stadgeändring, det kanske "bara" är en extraordinär utgift, beroende åp hur samfällighetens syfte ser ut?)kräver beslut på två på varandra följande årsmöten, OCH om dessa årssmöten måste vara ordinarie eller om det räcker med extra årsmöten.

Av TS första inlägg att döma så verkade det inte som om denna fråga handlar om en stadgeändring. Om det nu ändå skulle vara fallet, så är just stadgeändringar nog något som är väl reglerat i de nu gällande stadgarna.

Jag återkommer således till mitt förra inlägg och rekommenderar en noggrann läsning av stadgarna för att försöka hitta första steget till lösning på TS ursprungliga fråga. Utan att veta vad som står där så blir det mest en fråga om spekulationer från oss som svarar.

Ja, personligen skulle jag gärna vilja veta hur samfällighetens syfte är formulerat, att lägga tillfrift av tv/tele/data bör i de flesta samfälligheter innebära en ändring av syftet ovh det innebär ju helt klart en rejäl ändring av utdebiteringen, vår förening kostar ca 500 per år, plus en grundinsats som jag inte vet hur mycket den var på, när föreningen startade. Vi uppgraderade den för något år sedan då fick vi betala 1500 extra det året. Då den föreningen inte är en samfällighet räckte det med ett helt vanligt enkelt majoritetsbeslut bland närvarande medlemmar på årsmötet.

Tack alla!
Mötet skall inte ta upp ändring av stadgarna, utan vi har de befintliga. Dock har jag inte de till hands utan förlitar mig på att de som kan stadgarna skulle stoppat detta om det inte var möjligt.

Ok en liten uppdatering.
Röstningen gick igenom med 16 röster för och 5 emot och därav var 2/3 majoritet avklarad.

Men... En av de största motståndarna för modernisering räckte upp handen för att protesterade mot detta och kommer lämna en skriftlig protest. Vad innebär detta nu då? Hur skall man agera när någon protesterar mot ett beslut när man röstat igenom ett förslag på en stämma?

Snälla, vi behöver ett snabbt svar/förslag/råd...

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.