MDF Italia har gjort en mycket trevlig bokhylla i materialet HI-macs. Bokhyllan heter Random och kan beskådas i följande pdf:
http://www.mdfitalia.it/arealibera/prodotti/schedePDF/ing/random08.pdf
Här är en länk till produkinfo om HI-Macs:
http://www.lgcoll.se/litiuminformat...=32&IncPage2=10&Destination2=14&Destination=8
Hyllan kostar 18.000 vilket är lite dyrare än jag vill lägga på en bokhylla. Nu har jag börjat fundera på att antingen låta en möbelsnickare bygga hyllan, eller göra det själv.
Jag är funderar på att såga med sänksåg, fräsa hyllorna och spår för hyllorna, och sedan smacka ihop den.
Jag undrar om någon har erfarenhet av materialet. Prisbild, lätt/svårjobbat, flisning, efterbehandling osv....
http://www.mdfitalia.it/arealibera/prodotti/schedePDF/ing/random08.pdf
Här är en länk till produkinfo om HI-Macs:
http://www.lgcoll.se/litiuminformat...=32&IncPage2=10&Destination2=14&Destination=8
Hyllan kostar 18.000 vilket är lite dyrare än jag vill lägga på en bokhylla. Nu har jag börjat fundera på att antingen låta en möbelsnickare bygga hyllan, eller göra det själv.
Jag är funderar på att såga med sänksåg, fräsa hyllorna och spår för hyllorna, och sedan smacka ihop den.
Jag undrar om någon har erfarenhet av materialet. Prisbild, lätt/svårjobbat, flisning, efterbehandling osv....
Hi-Macs verkar vara samma typ av material som bl a Corian. På engelska heter de solid surface -material. De lär gå bra att bearbeta med vanliga verktyg för trä. Mineralet gör att man för större verktygsslitage än vad man är van vid. Det används mycket vändskärslösningar för solid surfaces.
Har du kollat vad materialet kostar? Solid Surface-material brukar vara dyra. På riktigt. Om du har möjlighet att kolla pris, så lägg gärna upp det här till allmän beskådan!
Har du kollat vad materialet kostar? Solid Surface-material brukar vara dyra. På riktigt. Om du har möjlighet att kolla pris, så lägg gärna upp det här till allmän beskådan!
Jag har fått hugg på en möbelsnickare som gjort några jobb med liknande skivor. Han ska kolla priser på skivor genom sina kontakter - dvs grossistledet. Han är inte omöjlig att hjälpa mej med de långa kapen då maskiner finns i hans snickeri. Då återstår det för mej att göra alla "dovetail"-fräsningar.... Dovetail förstår jag är samma sak som laxstjärtar. Ska "bara" hitta rätt fräs för 6 mm tjockt material.
Jag säger som mattiasp, hittar du någonstans du kan komma över Hi-Macs eller någon annan tillverkares motsvarande material så hojta! Jag har tagit in offerter på Corian och någon annan tillverkares motsvarighet. En bit på typ 600x800 landade på typ 2k5kr Blir lite väl dyrt som skiva till hembyggt fräsbord...
Nu har jag fått priser. HI-Macs var dyrast - ca 2kkr+moms+frakt+emballage för en 910 x 2490 x 6 mm skiva.
En "likvärdig" skiva som finns i Sthlm på lager var 500 kr billigare innan momsen. Där blir väl frakten och emballaget 0 kr ifall jag hämtar skivorna själv.
Nu måste jag hitta en sinkfräs som är 6 mm i diameter så jag kan sinka hyllplanen och hyllväggarna.
Nån som har tips på en tillverkare av SMÅ sinkfräsar till handöverfräs?
En "likvärdig" skiva som finns i Sthlm på lager var 500 kr billigare innan momsen. Där blir väl frakten och emballaget 0 kr ifall jag hämtar skivorna själv.
Nu måste jag hitta en sinkfräs som är 6 mm i diameter så jag kan sinka hyllplanen och hyllväggarna.
Nån som har tips på en tillverkare av SMÅ sinkfräsar till handöverfräs?
Så små sinkfräsar har jag aldrig sett. Jag har aldrig jobbat med solid surface-material, men om de fungerar bra att limma så hade jag använt mig av en "stopped dado" istället för dovetails...det blir enklare, mindre fräsningar som kan gå fel, och om materialet går att limma bra så kommer det att hålla fint. Och eftersom även dovetailen är dold, så kommer du inte att kunna se någon skillnad när det är klart.
EDIT: Här är bild och mer info om stopped dado: http://books.google.com/books?id=tU...ed=0CDsQ6AEwCw#v=onepage&q=blind dado&f=false
Någon form av blind dado (info finns på samma ställe) kan också vara en ide, men jag tror att en stopped duger fint i detta sammanhang.
EDIT: Här är bild och mer info om stopped dado: http://books.google.com/books?id=tU...ed=0CDsQ6AEwCw#v=onepage&q=blind dado&f=false
Någon form av blind dado (info finns på samma ställe) kan också vara en ide, men jag tror att en stopped duger fint i detta sammanhang.
Redigerat:
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Det verkar ju vara en variation i kategorin Avonite, Corian etc., det finns ju många tillverkare, inte minst Ikea. Det som verkar skilja dem åt är förhållandet mellan beståndsdelarna akryl och mineral. Mineralskivor från Ikea har jag för mig har 5% akryl, medan Corian och andra har ett mycket större inehåll av akryl. Här verkar det vara 75%.
Om det verkligen håller att ha en bokhylla av 6mm tjockt material så är det imponerande. Däremot förstår jag inte vad de menar med att akrylen är ekologisk?
Det finns iofs. 1/4", 6,35mm sinkfräsar, men jag tror som de skriver ovan att en spår är bättre. Med en sinkning, sliding dovetail, blir det väldigt lite material kvar där hyllplanet möter gaveln.
Priset du fick var väl inte så farligt i materialkategorin, men visst blir det dyrt. För fräsbord är det väl ett tänkbart alternativ att ha 6mm och ett annat material under.
Festool har mycket fräsar för mineralmaterial, men de är ju dyra. Rimligen måste det vara så att ju högre mineralhalt skivan har, desto mer sliter det på verktygen.
Skulle verkligen vilja ha en sån skiva till ett fräsbord...
Om det verkligen håller att ha en bokhylla av 6mm tjockt material så är det imponerande. Däremot förstår jag inte vad de menar med att akrylen är ekologisk?
Det finns iofs. 1/4", 6,35mm sinkfräsar, men jag tror som de skriver ovan att en spår är bättre. Med en sinkning, sliding dovetail, blir det väldigt lite material kvar där hyllplanet möter gaveln.
Priset du fick var väl inte så farligt i materialkategorin, men visst blir det dyrt. För fräsbord är det väl ett tänkbart alternativ att ha 6mm och ett annat material under.
Festool har mycket fräsar för mineralmaterial, men de är ju dyra. Rimligen måste det vara så att ju högre mineralhalt skivan har, desto mer sliter det på verktygen.
Skulle verkligen vilja ha en sån skiva till ett fräsbord...
Jag antar jag är lite petig nu, men både frågeställaren och fler har refererat till 6 mm sinkfräsar till ett 6 mm brett material. För mig känns det orealistiskt (inte att hitta fräsarna, vilket i och för sig är svår)t, men att ens försöka göra en mortise till ett 6 mm material med en fräs som är 6 mm. Under en halv mm för fräsning hade jag inte gärna haft, så en 5 mm fräs är nog maximum, med mindre att vi går över till metallbearbetningsmaskiner, vilket kanske funkar bra i den här typen av material.Mr Handyman skrev:Det verkar ju vara en variation i kategorin Avonite, Corian etc., det finns ju många tillverkare, inte minst Ikea. Det som verkar skilja dem åt är förhållandet mellan beståndsdelarna akryl och mineral. Mineralskivor från Ikea har jag för mig har 5% akryl, medan Corian och andra har ett mycket större inehåll av akryl. Här verkar det vara 75%.
Om det verkligen håller att ha en bokhylla av 6mm tjockt material så är det imponerande. Däremot förstår jag inte vad de menar med att akrylen är ekologisk?
Det finns iofs. 1/4", 6,35mm sinkfräsar, men jag tror som de skriver ovan att en spår är bättre. Med en sinkning, sliding dovetail, blir det väldigt lite material kvar där hyllplanet möter gaveln.
Priset du fick var väl inte så farligt i materialkategorin, men visst blir det dyrt. För fräsbord är det väl ett tänkbart alternativ att ha 6mm och ett annat material under.
Festool har mycket fräsar för mineralmaterial, men de är ju dyra. Rimligen måste det vara så att ju högre mineralhalt skivan har, desto mer sliter det på verktygen.
Skulle verkligen vilja ha en sån skiva till ett fräsbord...
--- Mats ---
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Jag har nog missförstått något. Hur menar du Mats? Min tro var att hyllplanen skulle få frästa urtag i gavlarna, alltså spår, med sinkform eller dadoform, inte att man skulle göra en tappförbindning á la mortise and tenon. Sen verkar det i alla fall knepigt att göra i så tunt material, men det kommer väl an på hållfastheten antar jag.
Det finns en 6,35 mm med 8 mm skaft till Leigh-jiggen. Det betyder att de är ganska lätta att få tag i. Sök bara på Leigh jig router bits.
Som jag ser det är det enda problemet med att fräsa med en kvarttumsfräs att hyllplanets dovetail inte kommer att fylla ut ufräsningen in sidorna ända ut i hörnen. Det kommer att fattas 17 hundradelar på varje sida. Eftersom pdf:en beskriver infästningen som dold sliding dovetail spelar det ingen roll. Jag skulle börja med att fräsa ett 4 mm spår i sidostycket för att inte belasta sinkfräsverktyget onödigt mycket. Jag var ute i verkstaden och kollade på 6,35-fräsen. Den verkar vara lätt att förstöra.
Som jag ser det är det enda problemet med att fräsa med en kvarttumsfräs att hyllplanets dovetail inte kommer att fylla ut ufräsningen in sidorna ända ut i hörnen. Det kommer att fattas 17 hundradelar på varje sida. Eftersom pdf:en beskriver infästningen som dold sliding dovetail spelar det ingen roll. Jag skulle börja med att fräsa ett 4 mm spår i sidostycket för att inte belasta sinkfräsverktyget onödigt mycket. Jag var ute i verkstaden och kollade på 6,35-fräsen. Den verkar vara lätt att förstöra.
Kan vara jag som missade. Som jag läste det var det en dold sliding dovetail, i en sida, vilket innebär ett spår för mig från framsida till baksida. Så jag tänker mig en sliding dovetail, likt en lång tappförbindelse, men där materialet bidrar till styrkan. I ett material så här tunt och starkt, skulle jag tro att största vinsten med en sliding dovetail får man om det passar, men du kommer även om fräsen är perfekt och ingen miss görs någonstans, att ha 0.35 mm glapp genom att sidans spår blir för stort på grund av fräsen. Detta i en tapp (sinktapp) som är mellan 3 till 4 millimeter lång och som antingen kommer att göras gnuttan mindre än 6 mm när man fräser in sinkspåret i den från sidan, eller kommer att ha en sträcka allra längst ut där tappen blir fyrkantig (man aldrig träffasde med sinktappen), det vill säga tappen inte greppar dels med ett glapp på 0.35 mm, dels antingen lite mer genom smalare tapp, eller greppar en lite kortare sträck genom en fyrkantigare tapp.Mr Handyman skrev:Jag har nog missförstått något. Hur menar du Mats? Min tro var att hyllplanen skulle få frästa urtag i gavlarna, alltså spår, med sinkform eller dadoform, inte att man skulle göra en tappförbindning á la mortise and tenon. Sen verkar det i alla fall knepigt att göra i så tunt material, men det kommer väl an på hållfastheten antar jag.
Jag tror man får ut mer av lösningen om man satsar på en dold vanlig tapp än en dovetail om man ändå tvingas glappa så mycket på en så liten yta, i ett material som rimligen är otroligt jämtjockt.
--- Mats ---
Först vill jag skriva att jag rekommenderar en stopped dado framför lösningen med dovetails.
Sen håller jag delvis med dig mattias. Det borde fungera med en 6,35mm sinkfräs, men om jag inte har tänkt helt fel så innebär det att A-måttet (jag har dragit ett par nya röda streck i din ritning, se nedan) blir mindre med en 6,35mm sinkfräs än med tex en 6 eller 5mm sinkfräs (eftersom inte bara toppen utan även basen är tjockare på en 6,35mm fräs än på en 6 eller 5mm fräs). Personligen så skulle jag vilja ha ett stort A-mått (tex med en 5mm fräs), för att det skulle vara lättare att få det snyggt. Eller tänker jag fel nu? Blev plötsligt lite tveksam.
EDIT: jag inser nu att det rimligtvis finns sinkfräsar med olika vinklar - mitt tänk ovan gäller alltså enbart under förutsättning att fräsarna i fråga har samma vinkel på konen.
Sen håller jag delvis med dig mattias. Det borde fungera med en 6,35mm sinkfräs, men om jag inte har tänkt helt fel så innebär det att A-måttet (jag har dragit ett par nya röda streck i din ritning, se nedan) blir mindre med en 6,35mm sinkfräs än med tex en 6 eller 5mm sinkfräs (eftersom inte bara toppen utan även basen är tjockare på en 6,35mm fräs än på en 6 eller 5mm fräs). Personligen så skulle jag vilja ha ett stort A-mått (tex med en 5mm fräs), för att det skulle vara lättare att få det snyggt. Eller tänker jag fel nu? Blev plötsligt lite tveksam.
EDIT: jag inser nu att det rimligtvis finns sinkfräsar med olika vinklar - mitt tänk ovan gäller alltså enbart under förutsättning att fräsarna i fråga har samma vinkel på konen.
Redigerat:
Är det menat som en designdetalj att sinkningen ska synas på framsidan? Eller är det en hållfasthetsdetalj att använda en sinkning istället för bara ett spår? Det borde väl inte vara svårt på något sätt att göra en sinkning som slutar någon centimeter bakom fronten om det bara är för hållfastheten? Om man nu ändå tänk göra en sinkning dvs. Jag tycker det verkar svårt att få till det riktigt superexakt men så har jag aldrig riktigt försökt heller...
Ja, sinkningen är åtminstone dold i originalet.PrinsValium skrev:Är det menat som en designdetalj att sinkningen ska synas på framsidan? Eller är det en hållfasthetsdetalj att använda en sinkning istället för bara ett spår? Det borde väl inte vara svårt på något sätt att göra en sinkning som slutar någon centimeter bakom fronten om det bara är för hållfastheten? Om man nu ändå tänk göra en sinkning dvs. Jag tycker det verkar svårt att få till det riktigt superexakt men så har jag aldrig riktigt försökt heller...