Jag var lite osäker på om jag skulle posta denna frågan här eller under "Färg, måla & tapetsera". Men eftersom det rör sig om möbler så tänkte jag att det kanske blir lite mer möbel-specifika svar här.

Jag har just blivit färdig med ett antal lådfronter som nu skall målas. Lådfronterna är tillverkade av 18 mm limträskiva (fixboard hobbyskiva).

Jag har putsat till korn 120 och tänkte att det kunde räcka när det skall täckmålas. Bör jag gå högre? När jag söker i gamla trådar så verkar det finnas delade meningar om detta så jag kanske kan stanna här.

Vissa av fronterna är ganska "kvistiga" så jag tänkte att det nog är bäst att dra på ett lager kvistlack först. Jag fick tag på en burk av Beckers moderna kvistlack (= utspätt trälim, ej schellack) och jag provade ett lager på en av baksidorna. Jag får som väntat en viss fiberresning men det hade jag väl ändå fått av grundfärgen också? Frågan är om jag skall/kan putsa på kvistlacken innan grundmålning? Eller skall jag fukta alla ytor med vatten först och sedan slipa en omgång till? Riktig schellack hade kanske varit bättre eller ger det samma effekt?

Sedan tänkte jag grundmåla en eller två gånger med mellanputsning och sedan slutmåla, antagligen två strykningar där också. Synpunkter på det?
 
Om du skall måla med vattenburna färger så fukta alla ytor först med vatten och slipa ner dem efter de torkat. Använder du oljeburna färger och alkoholburen äkta schellack behöver detta ej göras. 120-korn går bra om du mellanslipar med lackslippapper mellan strykningarna.

Ordningsgången är som följer om du vill ha ett mycket slätt resultat: Slipning => Fiberresning med vatten => Slipning => Schellack/Kvistlack => Slipning => Grundmålning => Spackling => Slipning => Grundmålning => Slipning => Första strykning lackfärg => Slipning => Slutstrykning lackfärg

Sedan kan ytan efter sluthärdning (7 dagar) våtslipas om man vill ha äkta högglans eller putsas med #0000 stålull om man vill ha den sidenmatt. Vid våtslipning bör polyuretanbaserade färger användas eller om man lackar över sista färglagret med polyuretanlack vilket även gör under för slitstyrkan.
 
Jag tackar för svar!
Det var väl ungefär så jag tänkte att det förhöll sig men nu ser det betydligt klarare ut efter att du gett det hela lite bättre struktur.

Du ser alltså inga problem med att slipa på kvistlacken? Jag tänkte att om det går hål på det skiktet så borde det inte längre förhindra genomblödning. Men det är naturligtvis inte meningen att man skall slipa igenom, då är det ju inte riktigt någon mening att lägga på.

Någon högblank piano-finish är det knappast tal om här. Det gäller mitt evighetsprojekt med skrivbordshurtsar till barnen som nu äntligen börjar närma sig slutet. Men jag ogillar starkt när färgen får en knottrig yta så lite jobb får jag allt lägga ner på att få det rätt.
 
jac skrev:
Jag tackar för svar!
Det var väl ungefär så jag tänkte att det förhöll sig men nu ser det betydligt klarare ut efter att du gett det hela lite bättre struktur.

Du ser alltså inga problem med att slipa på kvistlacken? Jag tänkte att om det går hål på det skiktet så borde det inte längre förhindra genomblödning. Men det är naturligtvis inte meningen att man skall slipa igenom, då är det ju inte riktigt någon mening att lägga på.

Någon högblank piano-finish är det knappast tal om här. Det gäller mitt evighetsprojekt med skrivbordshurtsar till barnen som nu äntligen börjar närma sig slutet. Men jag ogillar starkt när färgen får en knottrig yta så lite jobb får jag allt lägga ner på att få det rätt.
Inga problem att lackslipa kvistlacken. Lägg på den på alla ytor som ett lager färg (gör alltså inte det klassiska misstaget att bara dutta på kvistarna). Mellanslipningen (även för alla färglager) görs med 240-320 korn lackslippapper, endast väldigt lätt och med slipkloss. Allt slipdamm torkas bort med lätt fuktad trasa.
 
Vet man hur Beckers moderna kvistlack fungerar över lång tid 5-10 år

Pär
 
pär h skrev:
Vet man hur Beckers moderna kvistlack fungerar över lång tid 5-10 år

Pär
Det kommer förmodligen var helt stabilt över 5-10 år då det i princip är trälim/vitlim som är spätt med vatten till ca 50%. Se punkt 4. på databladet här:
http://194.132.127.122/viblad/Beckers_SE_Miljo/Kvistlack Beckers (vattenburen).pdf

Säkerhetsdatabladet visar bara konserveringsmedlet Kathon vilket har har används sedan slutet på 60-talet.
 
Ett litet trick för en slitstark yta. Spreja med klarlack som är avsedd för bilar. Ger en blank yta som är stark.
Jag har använt sådan klarlack ovanpå vanlig interiörfärg på en hållare för kökspapper. Det är 2 år sedan och det håller utmärkt.
 
asgo skrev:
Ett litet trick för en slitstark yta. Spreja med klarlack som är avsedd för bilar. Ger en blank yta som är stark.
Jag har använt sådan klarlack ovanpå vanlig interiörfärg på en hållare för kökspapper. Det är 2 år sedan och det håller utmärkt.

Detta är alltså polyuretanlacken jag nämnde ovan. 1-komponentsprodukter funkar bra till detta och kan antingen vara golv-, båt- eller billacker. Det är inte så viktigt vad lacken kallas utan endast att den innehåller polyuretan.
 
Jag tänkte jag skulle komma tillbaka med en liten uppdatering om inte annat så för att själv kunna komma ihåg vad jag gjort och hur jag tänkte.

Det utspädda trälimmet kändes inte helt rätt även om det antagligen fungerar utmärkt i praktiken. Det visade sig att det inte var så svårt att hitta "riktig" kvistlack som jag trodde: http://www.ottossonfarg.com/sv/vara-produkter/farg-fargmaterial/schellack.aspx

Jag hade visserligen lite schellackflingor hemma som jag fått för att leka med för tag sedan men jag var lite osäker på blandningen. Eftersom priserna inte var så farliga så tog jag den enkla vägen och köpte färdig kvistlack denna gång. Butiken var dessutom riktigt trevlig och fanns inom rimligt avstånd. Om inte annat så var det värt ett besök bara för att känna doften av linoljefärgen som de blandar där.

För kvistlackning så verkar rekommendationen vara två lager schellack innan grundmålning så jag gjorde enligt följande:
1. Maskinslipning till 320
2. Fiberresning med vatten
3. Lätt maskinskipning med 320
4. Tunnt lager schellack med pensel
5. Handslipning med abralon 500
6. Tunnt lager schellack med pensel

Ytan ser nu riktigt fin ut men med handen kan jag fortfarande känna lite knottror. Jag gissar att dessa mest kommer från luftburet damm som lagt sig medan jag lackade. Jag försöker verkligen hålla verkstaden dammfri (nåja) men det är inte helt lätt. Om inte annat så finns det trots luftrenare (gott om) gammalt damm som virvlar upp i luften när man rör sig.

Nästa steg blir att ta ett lätt drag med abralon 500 igen innan grundmålningen.
 
Själv gillar jag ju när folk postar bilder så jag får väl lägga in några på hur det ser ut såhär långt också:

IMG_0197.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_0199.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Själv är jag ganska nöjd med att jag kom på ett sätt att göra handgreppen och slippa knoppar. Jag fräste med mall och kopierring, först med notfräs och sedan med fingergreppsfräs.

IMG_0200.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mattsan33 och 6 till
  • Laddar…
Snyggt!
 
Fin finish du har fått till. Vad är det för någon möbel du skall göra (användningsområde)?
 
Tack!
Nu är ju detta bara tänkt som kvistlack innan grundmålning men jag tyckte det var lite kul att se vad som går att göra med shellack också. Gulnad furu är inte direkt någon favoritfärg numera så dessa skall nu grundas och täckmålas.

Lådfronterna skall sitta på fyra skrivbordshurtsar som jag gjort till barnen. Man kan väl säga att denna tråd tar vid där den förra slutade:
http://www.byggahus.se/forum/mobelsnickeri/160973-hur-gora-utforma-skrivbordslador-hurtsar.html
Det finns lite bilder från inlägg #27 och framåt i den gamla tråden. Den som är observant kan också notera hur vansinnigt snabbt jag jobbar. :surprised: Huvudargumentet för att göra dessa själv var att de som finns att köpa är för höga för småbarn. Nu har det gått så pass lång tid att barnen nästan vuxit ur dem innan de är färdiga. Men de kanske kan passa i ett studentrum också framöver...;-)
 
Okej, tack för referensen. Det blir nog riktigt snyggt när det blir klart.

Helt offtopic: hur gör du när du sprutmålar? Jag vann en från GDS (en lågtrycksspruta) men har dragit mig för att använda den för att man måste fixa runtomkring. Funderar nästan på att skaffa ett sånt där tält-växthus och ha i källaren för att kunna måla.
 
Det verkar som om jag faktiskt varit bättre på att dokumentera än jag trodde:
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/179628-enkelt-spraybas.html#post1380545

Som framgår där så tyckte jag också att det var ganska omständigt med sprutmålningen. Men din ide om ett tält-växthus kanske inte är så dum. Det borde gå betydligt snabbare att montera. Sedan tror jag att en fläkt/utsug av något slag hade varit väldigt bra för att få allt färgdamm att dra bort både från det som målats och från lokalen i övrigt.

Nu har jag inte praktiserat detta så mycket mer sedan jag tog bilderna i den andra tråden, men jag får kanske göra några fler försök framöver.

Det finns de som har betydligt mycket mer kunskap om ämnet, Jag vet att det finns ett antal trådar om sprutmålning och förgsprutor på forumet. Första (klistrade) tråden i måleridelen är nog ett bra ställe att börja:
http://www.byggahus.se/forum/farg-mala-tapetsera/117823-allt-om-sprutmalning.html
Vill minnas att jag hittade endel matnyttigt här också:
http://www.byggahus.se/forum/farg-mala-tapetsera/119495-bosch-pfs-65-malarspruta.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.