Har precis slutfört fyra skjutdörrar till mitt ettårsbygge av garderober i ett sovrum. Insåg att jag inte hade någon bra bild på den platsbygda inredningen, får fota den i dagsljus vad det lider.

Dörrarna är gjorda av 12mm MDF kantad av massiv alm i dimension 35x50. MDF-speglarna är tapetserade (på båda sidor). Hörnen är gerade halvt-i-halvt. Almkanterna är skarvade i 45 grader på långsidorna då mina plank var för korta. Som beslag har Habo K-30 använts.

skjutdorrar.jpg
 
  • Gilla
Lär mig gärna och 2 till
  • Laddar…
phl skrev:
Har precis slutfört fyra skjutdörrar till mitt ettårsbygge av garderober i ett sovrum. Insåg att jag inte hade någon bra bild på den platsbygda inredningen, får fota den i dagsljus vad det lider.

Dörrarna är gjorda av 12mm MDF kantad av massiv alm i dimension 35x50. MDF-speglarna är tapetserade (på båda sidor). Hörnen är gerade halvt-i-halvt. Almkanterna är skarvade i 45 grader på långsidorna då mina plank var för korta. Som beslag har Habo K-30 använts.
Vackert!

--- Mats ---
 
PrinsValium skrev:
Några reglar, ett par osb-skivor, några kvadratmeter heltäckningsmatta, 1000+ häftklamrar och en hink mattlim senare...

[bild]
Funkar den, alltså håller sig övriga möbler helare nu?
 
Dr_Jerkyll skrev:
Funkar den, alltså håller sig övriga möbler helare nu?
Ja, katterna klöser på den. Det enda dom egentligen klöst på innan den flyttade in var en gammal matta som hängde över ett par lådhurtsar på samma plats. Det och en annan matta som hänger som skydd på ett helt annat ställe. Det verkar som dom tänker hålla sig till dom två ställena. Hoppas, hoppas... Jag tycker egentligen inte att dom klöser särskilt mycket alls. Iaf inte när jag är duktig och håller deras klor någorlunda kortklippta.

Däremot börjar det bli dags att dra åt skruvarna i den lite. Ett par katter som far upp och ned i full fart får till ett bra gung på den där.
 
Jag slänger väl in en bild på ett skåp jag gjorde av lite överblivet skivmaterial.
Det är lackat även om det inte syns så väl på bilden.
Inget vidare skrytobjekt direkt, men jag har gjort det i allafall. :)
 
  • WP_000065.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
@phl
Tjusiga dörrar och ramen blev ju jättesnygg.

Får jag fråga: har du någon uppfattning om hur mycket ramen bidrar till stabiliteten egentligen? Behövs den för annat än utseendet? 12 mm MDF är ju inte så jättetjockt men eftersom dörrarna hänger så är det kanske inte ett problem. Har du någon ytterligare förstärkning på baksidan eller det är endast det som syns, dvs ram runtom kanterna?
(Nej, jag tycker inte du skulle varit utan ramen, jag bara undrar hur det förhåller sig rent konstruktionsmässigt.)
 
Ramen bidrar faktiskt en hel del till styvhet i dörren. Det är dock en styvhet som inte är nödvändig eftersom dörrarna, precis som du nämner, hänger i taket och endast styrs av klackar i golvet.

Fokus när jag byggde ramen var att den skulle vara helt symmetrisk i "djupled" så att inga krafter ska riskera att böja hela dörren. Därav tapet (om ej dyr designtapet) även på baksidan. En dörr har böjt sig lite i ett hörn och det beror på att jag använde en bit alm som så här i efterhand skulle kasserats pga tjurig ådrig. Återstår att se hur dörrarna beter sig till sommaren...
 
@phl: Tjusigt! Funderar på en sådan garderobslösning hemma, kanske skulle man ge sig på att bygga från grunden istället för att köpa saker...


CCPusher skrev:
Jäklar vad snabbt du jobbar Tobbe :O
Sjukt snyggt!
Jag fastnade bland dina filmer i minst en timme :x
Vad kör du med för kamera och redigeringsprogram?
Jobbar snabbare än jag svarar, har inte varit in på byggahus.se sedan september tror jag... ;)

Kameran är en Panasonic Lumix DMC-FT1, dvs. en "vanlig" digitalkompakt. Har väl ett par år på nacken nu. Redigerat i Adobe Premiere CS3, inte för att mjukvaran har så stor inverkan på slutresultatet egentligen...
 
phl skrev:
Ramen bidrar faktiskt en hel del till styvhet i dörren. Det är dock en styvhet som inte är nödvändig eftersom dörrarna, precis som du nämner, hänger i taket och endast styrs av klackar i golvet.

Fokus när jag byggde ramen var att den skulle vara helt symmetrisk i "djupled" så att inga krafter ska riskera att böja hela dörren. Därav tapet (om ej dyr designtapet) även på baksidan. En dörr har böjt sig lite i ett hörn och det beror på att jag använde en bit alm som så här i efterhand skulle kasserats pga tjurig ådrig. Återstår att se hur dörrarna beter sig till sommaren...
Just dörrar måste vara det svåraste att hålla ordning på. Våra dörrar på nerevåningen har nog slagit sig allihop mer eller mindre, men det finns ett par som är värre än de andra och kanske diffar på 15-20mm på 2,25.

Det är så typiskt att det finns nån bit som inte vill sig också, och det går bra första veckan... Alm är för övrigt väldigt snyggt.
 
Håller tummarna inför sommaren. Finns lite marginaler men det är ju inte kul om skiten slår sig. Är dock medveten om risken.
 
phl skrev:
Håller tummarna inför sommaren. Finns lite marginaler men det är ju inte kul om skiten slår sig. Är dock medveten om risken.
Vad har du för konstruktion bakom marginalerna mot att det slår sig?

--- Mats ---
 
Kom på att jag kan visa nåt litet jag byggt. Har byggt rätt mycket annat men varit dålig på att ta bilder men snart kommer våren och då har jag lovat att bygga utemöbler mm så då kommer fler möbelbilder.

Här är iaf en sänggavel som ett par vänner fick som inflyttningspresent av oss. Byggt snabbt och enkelt med material som fanns hemma och målad vitt med överbliven snickerifärg. Det är dock typiskt deras stil med lite rough blandat med shabby chic så jag behövde inte fundera så mycket på mer avancerade lösningar. Det blev en riktigt uppskattad present vilket är det viktigaste
 
  • Sänggavel  1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sänggavel 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats Bengtsson skrev:
Vad har du för konstruktion bakom marginalerna mot att det slår sig?
Med marginaler tänkte jag mest på att dörrarna kan slå sig 5-7mm utan att de slår i något.
 
Hej,
jag har gjort liknannde dörrar. Men jag gjorde felet att bara tapetsera ena sidan.Då slog dom sig rätt snabbt.
Men som tur var räckte det med att ta ned dom och måla baksidan.
Sen dess har dom inte slagit sig nämnvärt.Så du gjorde helt rätt att tapetsera båda sidorna ;-)
 
Det var fokus från byggstart -- att dörrarna ska vara symmetriska i djupled. Det känns som det enda man riktigt kan göra för att undvika att de böjer sig. En av dörrarna har en halv ramlist som uppenbarligen hade lite inre spänningar för det ramsegmentet har vridit sig något. Väldigt viktigt det där med spänningar och rörelser i massivt trä.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.