JohannesHenry skrev:
Har inte läst alla inlägg i tråden, men generellt gäller avtal efter bekräftelse är skickad. Men, om det är uppenbart fel pris, så kan köper hävas.
Hur tänker du nu här? NoN har fluffiga regler som inte rår över varken E-handelslag, en prisinformationslag och en konsumentköplag.
 
F
JohannesHenry skrev:
Har inte läst alla inlägg i tråden, men generellt gäller avtal efter bekräftelse är skickad. Men, om det är uppenbart fel pris, så kan köper hävas.

I praktiken så brukar det bara hävas om butiken inte hunnit skicka produkten, eftersom det annars både blir mycket bad-will och ofta ganska kladdigt. Oavsett så ska det så klart inte kosta konsumenten något om butiken gör fel...

Såg lite kort ang att bestrida faktura. Det kan man så klart göra, och hoppas att butiken inte drar till fogde, och isf att butiken inte drar till rätten. Samtidigt så kan det bli ganska dyrt om butiken får rätt, och den kostnaden svider nog mer för en enskild konsument än en stor butik (som ev ändå sålt faktura till tex klarna eller dylikt). Så ganska risky business alltså.
Då är det nog lämpligt att du skummar igenom några inlägg.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Det är kanske redan sagt.
Men återkoppla när du är klar med ärendet, Chrissofsweden. Det är faktiskt ganska intressant hur ärendegången och resultatet blir i denna frågan, oavsett hur säkra en del är på sin sak.
Det ju en sak att HA rätt och en annan sak att FÅ rätt.
Jag förstår om du inte löpande vill lägga ut hur det går, men när allt är klart så får du gärna berätta.

Lycka till.
 
fsn skrev:
Då är det nog lämpligt att du skummar igenom några inlägg.
Något speciellt du tänker på?

Bland de senare inläggen ser det ut som butiken upptäckt att priset var galet och eftersom de anser det vara ett uppenbart fel så vill de ändra priset. Enligt den generalisering som jag skrev så är det korrekt av dem att upptäcka felet och påvisa att det är orimligt. Beroende på hur långt köper har hunnit (tex varan levererats osv) så blir det då olika rörigt, men i praktiken kan de begära att konsument skickar tillbaka produkten (men de får så klart stå för frakt osv, det är ändå de som klantade sig).

Om det blir en tvist där konsumenten vill ha produkten för ett orimligt lågt pris så kommer konsumenten troligen förlora den.

Om det blir en tvist för att butiken vill att konsumenten ska betala frakt tilllbaka, trots att det är butiken som ändrat priset (efter att det första visat sig vara fel och orimligt), så gissar jag att konsumenten kommer vinna.

Om priset var lågt, men inte uppenbart fel, så har inte butiken något att komma med.

Samtliga ovanstående bör man ju stämma av med Konsumentverket innan man pushar vidare. Enkelt sätt att undvika dumma misstag.

Edit: såg nu även din hänvisning till lagen, så antar att det är det din invändning handlar om.
Lagen är en skrift som förklarar regler, medan domstolar osv faktiskt applicerar den på verkligheten. Verkligheten ser ut så för e-handel att där finns ett visst utrymme för att något blir uppenbart fel, så även om bekräftelse rullar ut per automatik och du har betalt varan så kan du som konsument fortfarande få fel.
 
Redigerat:
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Ett annat sätt att undvika misstag är ju att läsa hela tråden innan man kommer med helt felaktiga påståenden. Hade du gjort det så hade du haft klart för dig att Netonnet inte har någon möjlighet att häva köpet efter att varan levererats.
 
JohannesHenry skrev:
Lagen är en skrift som förklarar regler, medan domstolar osv faktiskt applicerar den på verkligheten. Verkligheten ser ut så för e-handel att där finns ett visst utrymme för att något blir uppenbart fel, så även om bekräftelse rullar ut per automatik och du har betalt varan så kan du som konsument fortfarande få fel.
Ja, det är iofs något att ta med sig från dina inlägg.

Så har du exempel på domar där så skett? Det är det vi brukar avkräva dem som argumenterar på tvärs.

Vi är alla mycket intresserade. Jag skummade lagen.nu för att se om det fanns något, men hittade inte mycket. (Jag gjorde iofs ingen noggrann sökning, så jag kan mycket väl missat något).
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
scim skrev:
Ett annat sätt att undvika misstag är ju att läsa hela tråden innan man kommer med helt felaktiga påståenden. Hade du gjort det så hade du haft klart för dig att Netonnet inte har någon möjlighet att häva köpet efter att varan levererats.
Men hur svårt ska det vara, om det är uppenbart fel pris så har de rätt att häva köpet:

http://www.hallakonsument.se/fragor-och-svar-sok/mapp-for-fragor--svar/felaktigt-pris/
 
JohannesHenry skrev:
Men hur svårt ska det vara, om det är uppenbart fel pris så har de rätt att häva köpet:

[länk]
Fast i TS fall är produkterna både betalda och levererade så din länk är inte helt relevant.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
JohannesHenry skrev:
Men hur svårt ska det vara, om det är uppenbart fel pris så har de rätt att häva köpet:

[länk]
Skillnaden mellan din referens och vad som hänt här, är att godset traderats och betalning skett - köpet har genomförts.
Din referens har fortfarande inte fått godset, bara ett löfte om ett pris.

Som tankeövning, låt säga att priset varit sjujävla för högt - kan köparen då komma att kräva pengar tillbaka efter att köpet är klart?
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
JohannesHenry skrev:
Lagen är en skrift som förklarar regler, medan domstolar osv faktiskt applicerar den på verkligheten. Verkligheten ser ut så för e-handel att där finns ett visst utrymme för att något blir uppenbart fel, så även om bekräftelse rullar ut per automatik och du har betalt varan så kan du som konsument fortfarande få fel.
Men nu har konsumenten (TS) både betalt och fått varan i sin hand och därmed har köpet passerat ett flertal kontrollpunkter, som NoN haft en chans att upptäcka att priset (enligt dem) var för lågt.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
JohannesHenry skrev:
Men hur svårt ska det vara, om det är uppenbart fel pris så har de rätt att häva köpet:

[länk]
Innan köpet fullbordats ja, kom in i matchen.
 
Microkatten
Är det inte bättre om folk läser igenom en tråd innan de postar något så att man slipper läsa samma argumentation om och om igen? :rolleyes:
 
  • Gilla
Ramnemark och 2 till
  • Laddar…
F
Hela frågan är principiellt viktig. Det finns system för alla e-handlare att fånga felaktiga priser själva i sin process, det är bara en fråga om fantasi och kostnad. Är det då ok att kunna göra hur fel som helst och sen springa till tinget och pipa om att man gjort fel och vill ha mer flis? Naturligtvis inte..... :rolleyes:
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Så för att få lite mer tyngd i mina svar så har jag vänt mig till konsumentverket via hallå konsument (eftersom jag antar att "jag pratade med min jurist" inte fungerar så bra).

Hallå konsument håller med det jag skriver om att köpet bör kunna hävas, oavsett bekräftelse, betalning eller leverans om priset är orimligt. Bifogar här bilderna från min konversation, så får ni avgöra själva.

Skärmdump av konversation med konsumentrådgivning angående rättigheten att häva ett felprisat köp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skärmdump av en chattkonversation på hallakonsument.se om en felaktigt prissatt TV och rätten att häva köpet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skärmdump av chattkonversation med Hallå Konsument rådgivningstjänst om ett juridiskt ärende.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om ni anser att Konsumentverket inte har koll på läget, så får ni ta med dem.

Ps. Har fortfarande inte sett något tidigare i tråden som gör mina inlägg irrelevanta, mer än en grupp människor som utifrån egna tolkningar kommit fram till en slutsats. Min inlägg var mer ett konstaterande av hur det brukar fungera (det är inte direkt ett nytt problem). Nåväl, jag kan helt klart köpa att det är svårt att svälja när man inte har så mycket grund att visa. Med konsumentverkets åsikt i ryggen så anser jag att jag "bevisat" det tillräckligt.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Det finns ett om i det Konsumentverket svarar.
Hade du läst tråden så hade du förstått att detta redan är avhandlat.
Ge dig nu och läs tråden!
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.