En diskussion om framtiden kan handla om hur ett eventuellt framtida samboende skulle kunna se ut - t.ex. att om han flyttar in skriver ni ett kontrakt som tydliggör att fastigheten är din enskilda egendom och köpt för ditt eget personliga bruk och att han skall betala en hyra till dig som motsvarar halva kostnaden för kapital (eget + lånat), underhåll (shablon som motsvara löpande renoveringsbehov) och halva driftkostnaden (el, va, sopor) men att du tar alla kostnader för räntor och renovering.

Det betyder ju i praktiken "skriv på här älskling, så får jag behålla huset när jag kastar ut dej!". Vilket pojkvännen förhoppningsvis troligen förstår, och då är det ju bra om han är med på det från början.

Även om förhållandet är nytt och ni inte vet vad det kommer att landa i så har ju de flesta par målsättningen att bo tillsammans, och därför tror jag att det är viktigt att inte göra några livsval som försvårar ett sammanboende (som t.ex. att du köper ett hus som han ogillar).

Att jag skulle köpa ett hus han ogillar är nog ingen större risk. Vi har samma stil och önskemål.
Men att det får bli ett papper skrivet om vi skulle flytta ihop, känns numera som en självklarhet! :)
Tack så hemskt mycket för hjälpen! ! :-D

En annan variant är att när ni flyttar ihop, då köper han in sig i halva huset. Hur roligt kan det vara att vara "inneboende" hos dig ;)

Jo, den tanken finns oxå, men jag vet inte....

Om pojkvännen flyttar in kort efter köpet borde han köpa in sig på halva.
Likväl så köper du ut honom om ni ska gå skilda vägar.
Varför ska få chans att åka snålskjuts på dig.

Snålskjuts vet jag inte om jag skulle kalla det. Han skulle få bidra med halva kostnaden.

Det finns ju en aspekt till på det. OM man nu slarvar med avtalsskrivandet, hur mycket pengar är det man riskerar?

Om det ex. är ett ganska billigt hus, och man lånar max, och lite till för att köpa det. Då är det ju "bara" hälften av en relativt liten kontantinsats man riskerar. Om du som exempel köper ett hus för 1 milj, får 850 000 i bottenlån, och ytterligare 100 000 i topplån. Sätter in 50 000 sparade pengar.

Antag att problemet dyker upp om 3 år, ni har blivit sambo och separerar. I en majoritet av fallen så tror jag att den som flyttar ut, låter bli att försöka lura till sig pengar. Men OM så skulle bli fallet, så är det ju då 25 000 man riskerar att förlora. Trist att bli av med, men för de flesta inte livsavgörande. och mera sannolikt är att huset då är värt kanske 1,1 milj. Och du blir "lurad" på halva vinsten, men går iallafall inte back.

För vid en bodelning av bostaden så skiftas ju både värdet av bostaden och lånen ut.

Sedan har jag iofs hört om "snyfthistorier" där ena parten blir av med huset men får fortsätta stå för lånen. Det begriper jag inte riktigt hur det går till.

Jag går in med egna sparade pengar, ca 200 000kr. Alltså ett hus för ca 1 miljon. Tror inte att han har möjlighet att köpa in sej och ge mej 100 000 kontant...
En annan grej är att jag inte vill ha gemensam ekonomi med någon igen. Har enbart haft dåliga erfarenheter av det...

• Gilla
Sommartorparn
  • Laddar…
Nu är det kanske inte optimalt i din situation, men en lösning i ett läge där ni blir sambos. är ju att du kan låta honom köpa in sig och betala för det genom att ni skriver ett skuldbrev, där han "lånar" halva kontantinsatsen av dig. OM ni separerar och han flyttar ut, så får du antingen tillbaka huset och ni makulerar skuldbrevet, eller så lämnar du/ni huset och du får då tillbaka ditt lån från hans andel av försäljningspriset.

Detta passar troligen bättre i "mitt" sätt att tänka. Jag tror stenhårt på gemensam ekonomi i ett förhållande.

Men just bostaden tycker jag att man skall försöka ha som gemensam tillgång. Dels slipper ena parten att känna sig som "inneboende", dels så kan det bli väldigt snett om den som inte äger är med och betalar typ hälften av alla kostnader och kanske arbetsmässigt gör mer än hälften av renoveringsarbeten, men sedan inte får del av en vinst när huset säljs.

O
Om man har blivit bränd i tidigare förhållande så förstår jag försiktigheten...
Det är alltid bra om man lyckas lära sig från tidigare smällar.... Jag själv brukar vara ganska dålig på det....

Nä köp huset se till att han hjälper till så mycket som möjligt :p
Sedan om du får för dig att släppa in honom så skriv papper så du kan slänga ut honom utan risk ;)

• Gilla
Tjodjuret
  • Laddar…
Min historik är att de killar jag ägt hus med har inte haft en aning om hur det är att ha hus. Vare sej ekonomiskt eller praktiskt. Jag har fått stå för kostnader mär deras kön gått till "viktigare" saker och fått riva det de byggt för det är fel. Är det mitt hus görs det på mitt vis.... ;-)

• Gilla
Lars H-mark och 1 till
  • Laddar…
Tjodjuret skrev:
Jag har fått stå för kostnader mär deras kön gått till "viktigare" saker och fått riva det de byggt för det är fel.
Skulle det stå "...när deras lön gått till..."?
Freudiansk felskrivning? :screwy:

• Gilla
Sir Duke och 2 till
  • Laddar…
Haha!!! :-D Ja LÖN!!!

Å, jag trodde de fick betala "in natura" :D

• Gilla
Ingper och 1 till
  • Laddar…
Tjodjuret skrev:
Min historik är att de killar jag ägt hus med har inte haft en aning om hur det är att ha hus. Vare sej ekonomiskt eller praktiskt. Jag har fått stå för kostnader mär deras kön gått till "viktigare" saker och fått riva det de byggt för det är fel. Är det mitt hus görs det på mitt vis.... ;-)
Du får ge din kille ett medlemskap på byggahus.se i kärleksgåva :). Då kanske det blir rätt.

• Gilla
Tjodjuret
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.