Vi har lejt bort arbetet med att inreda en övervåning och lite annat till en entreprenör. Efter att vi skrivit under offerten med vad som skulle ingå och pris bokade jag en tid för slutbesiktning. Nu idag när vi hade slutbesiktning ville besiktningsmannen ha egenkontrollpapper och annan dokumentation från entreprenören. Men då sa entreprenören att jag inte sagt till att det skulle bli en slutbesiktning och att det skulle påtalats innan vi skrev under offerten eller kontraktet. För då skulle det behövts att upprättas ett annat typ av avtal.
Nu säger entreprenören att det kommer att behövas läggas ca 20h projekteringstid på att fixa dessa dokument som besiktningsmannen kräver.
Besiktningsmannen kommer inte att skriva något besiktningsprotokoll innan dessa dokument är honom till handa, och entreprenören vill förmodligen ha betalt av mig för att göra det och kan göra det först efter semestern.

Entreprenören vill att jag ska ringa besiktningsmannen och säga att det ska vara en kontrollbesiktning som gjorts och inte en slutbesiktning.

För mig står det helt still. Vad är skillnaden? På besiktningsmannens hemsida erbjuder de inget som heter kontrollbesiktning, och hur kunde jag rimligtvis vetat om att jag behövt att förvarna entreprenören om detta? Entreprenören och jag fick kallelsen till slutbesiktning den 7 Juni, dvs över en månad innan slutbesiktningen ägde rum. Personligen tycker jag att entreprenören borde ha påtalat detta innan istället för nu.

Kan någon reda ut begreppen lite och vad som gäller

Jag kan inget i sak, men tycker att du ska ringa besiktningsmannen och diskutera saken med honom. Du är ju hans kund, så han bör ju tillvarata dina intressen.

Absolut, det ska jag göra. Har redan skickat mail med frågor. Fast vill gärna ha svar utifrån, då jag vet att människan (företagare) av naturen är lat och vill göra så lite arbete som möjligt och kunna ta betalt så mycket som möjligt. Jag har en känsla av att entreprenören och besiktningsmannen inte kommer säga samma sak nämligen då de verkade ha lite olika syn på saker och ting under besiktningen. Vill ha lite mer kunskap om detta när jag väl diskuterar med alla parter :)

Det finns inget som heter kontrollbesiktning annat än för fordon. Det finns förbesiktning eller slutbesiktning. Gå in på bygg.org på genvägar standardavtal och läs under abs09 eller hantverkar formuläret. Där står allt du behöver veta om besiktningar.

Fast jag tycker detta är oerhört konstigt. Hur kan det förväntas att en kund ska kunna ABS09, hantverkarformuläret och skillnaden mellan vilka avtal som ska skrivas om det ska ske en förbesikting, slutbesiktning, efterbesiktning eller någon annan besiktning. Det ställer extremt stora krav på kunden som sällan har någon som helst kunskap om bygg-juridik.

Besiktning m m
24. Part får under entreprenadtiden påkalla förbesiktning av arbete
som är svåråtkomligt för besiktning efter färdigställandet, som tas
i bruk före färdigställandet eller då övrigt särskilda skäl föreligger.
Part får efter entreprenadtidens utgång påkalla särskild
besiktning avseende fel enligt 9 § konsumenttjänstlagen, som
framträtt efter slutbesiktningen eller som påtalats av beställaren i
enlighet med 60 § 3 konsumenttjänstlagen.
Part äger påkalla efterbesiktning för konstaterande av om fel
avhjälpts.
Inför utgången av den tid som anges i 59 §
konsumenttjänstlagen får part vidare påkalla § 59-besiktning för
konstaterande av om fel enligt 9 § konsumenttjänstlagen framträtt
under perioden.
Besiktning enligt denna punkt skall göras utan dröjsmål efter
påkallandet. Efterbesiktning görs dock istället utan dröjsmål efter
avhjälpandet.

Slutbesiktning
53 § Konsumenttjänstlagen.

25. Slutbesiktning skall göras efter det att entreprenaden har
avslutats, om inte parterna kommer överens om annat.
Del av entreprenaden kan efter parternas överenskommelse
göras till föremål för kompletterande slutbesiktning.
Kompletterande slutbesiktning utgör inte hinder för
entreprenadens godkännande, om inte annat avtalats.

Jag ser inte hur en förbesiktning skulle vara aktuellt för mig. Entreprenören menar att detta är en ombyggnad och då har man inte slutbesiktning. Fast det är väl en entreprenad som är avslutats och då borde det lämpligen vara en slutbesiktning som ska göras. Sedan står det att en slutbesiktning skall genomföras om inte annat avtalats. Vi har inte avtalat om någonting gällande besiktning. Det låter ologiskt att jag inte ska kunna begära en slutbesiktning utan att det ska avtalas om innan.

Det SKA vara en slutbesiktning och inget annat. Byggaren försöker bara slippa undan. Stå på dig. Egenkontroller ska göras under arbetets gång och inte efter en slutbesiktning. Då fyller det ingen funktion. Vad säger din KA?

• Gilla
Thomas59
  • Laddar…
Jag har ingen KA här. Det är ett arbete där bygglov eller anmälan inte krävdes.

Om jag konkretiserar frågan lite. Måste jag säga till om att det ska ske en slutbesiktning innan ev. avtal skrivs på?
Om jag inte gör det, måste jag bekosta arbetet med att ta fram de handlingar som besiktningsmannen kräver?

Vad har du för konstrakt med hantverkaren fast eller löpande pris? Normalt förfarande är att det alltid ska vara en slutbesiktning. Vad är det för handlingar som besiktningsmannen efterfrågar?

Fast pris är det. Jag tror det är egenkontroller för badrummet och intyg för BBV-godkännande tror jag. Är inte helt säker men det har med badrummet att göra om jag inte har helt fel. Entreprenören menar att när det är bygglov så måste det finnas en KA som bestämmer vilka egenkontroller som ska skickas till kommunen. Och eftersom detta inte är något bygglovspliktigt och KA och kommun inte är inblandade har de inte upprättat några sådana dokument.
Så kortfattat. Besiktningsmannen vill ha dokument som inte finns. Entreprenören vill avsätta 20 h projekteringstid för att utfärda dessa dokument. Utan dessa dokument inget besiktningsprotokoll.

Redigerat:
Det har ingen betydelse om det är bygglovspliktigt eller ej. Egenkontroller ska alltid finnas. Det är därför det heter egenkontroller för att kontrollera det egna arbetet. Om det ej finns angivet i kontrollplanen PBL som i ditt fall ska entreprenören ta fram egenkontroller på dom punkter som behöver kontrolleras. Så han har tänkt att upprätta dessa i efterhand. Inte riktigt så det är tänkt med egenkontroller. Eftersom det är fast pris så ska han göra det utan extra betalning. Ni har skrivit ett eget konstruerat kontrakt?

Det som de gjort och som de menar är det enda de behöver göra är Rör provtryck, Rad provtryck, Badrum bbv, Takstol infästning.

Det som besiktningsmannen vill ha är egenkontroller badrum, säker vatten, el, takkupa. Utan detta är entreprenaden inte godkänd.
Nu i efterhand har jag förstått att det finns olika typer av avtal och att vi borde ha skrivit ett som var mer omfattande. Det som vi har är en offert där omfattning av arbetet, material som ingår, tidsplan, betalningsplan och liknande är med. Som vi sedan har skrivit under.

Det där ska inte vara något att bråka om. Det ska fram oavsett vilket kontrakt som är skrivet. El måste alltid provas. Egenkontroller skulle han redan ha gjort. Säkervatten samma som el. Har han gjort vatten och el själv eller har det varit behöriga installatörer på plats?

Det är samma företag som gjort alla arbeten. Fast de som gjort el är elektriker (förutsätter jag), övriga arbetet har gjorts av flera olika. Det kanske har varit 10-15 olika personer här och vilken utbildning eller vilka behörigheter de har vet jag inte. Jag förutsätter att de har rätt utbildad personal.

Om jag var du skulle jag kolla upp om firman har elbehörighet. Annars har du större problem än bara besiktningsanmärkningar. Kan vara därför han sätter sig på tvären din entreprenör.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.