Vet inte om det här hamnar i rätt avdelning, om inte så får någon moderator gärna flytta tråden.
Har äntligen startat renoveringen av den del av huset som så småningom ska bli nya köket och jag har stött på några överraskningar
Förutom att det visat sig att man har gjutit någon form av platta i minst 1/4 av huset (vi trodde tidigare att det bara var i hallen) så hittade vi en mystisk fyrkant i plattan:
Förutom den väldigt bestämda formen var den mystisk så tillvida att om man bankade i ena hörnet på den så hoppade liksom hela fyrkanten till... verkade alltså vara någon form av lucka!
Eftersom vi har en mullbänksgrund (dvs. en helt tät grund) har vi funderat på varför det finns en enda ventil på hela grunden och utgått från att det borde vara en ventil till en gammal matkällare eller liknande. Denna "lucka" ligger ganska bra i linje med ventilen...
Alltså trode vi att vi hade hittat den igenmurade luckan till en gammal fin matkällare!
Efter att ha hämtat släggan och använt en hel del kraft fick vi hål på "luckan", det var 10cm betong gjutet ovanpå en massa sand.
Började försiktigt gräva ut sanden i ett hörn för att se om man kudne se något... nä, inget spännade Slog sönder hela "luckan" och började skyffla ut sand. Då kom det fram ett tegelrör som var inmurat i väggen, gissningsvis leder det röret till ventilen i grunden.
Efter att ha grävt ut drygt en meter sand har jag fortfarande inte nått nån botten och de gjutna väggarna fortsätter:
Vad är detta? En enmansbunker? En väldigt liten och djup matkällare? En brunn av något slag? Stenkista istället för avlopp?
Tilläggas ska att jag misstänker att det är gjort på 70-talet, vi hittade ett rumänskt (eller var det bulgariskt) mynt från 1966 ingjutet i flytspackel alldeles i närheten... och vi vet att det inte är gjort före 1945 eftersom det då stod en skorsten på samma plats i huset där plattan numer är.
Nästa fråga är ju vad man ska göra med hålet? och vad man ska göra med den gjutna plattan?
Planen från början var att göra som vi gjort i resten av huset hittills, dvs. gräva ur jord ur mullbänken, täta yttermuren ordentligt, fylla upp med makadam och därefter isolera mellan golvbjälkarna med cellulosaisolering och därefter på med ett trägolv. På så sätt räknar vi med att grunden ska kunna fungera så som det var tänkt för +200 år sedan när huset byggdes. All jord i grunden är väldigt torr och fin och alla golvbjälkar hittills ser väldigt fina ut trots att de legat i jord sedan de lades dit och trots att man lagt täta skikt i form av plast och laminatgolv ovanpå.. Så jag tror inte vi har några större fuktproblem i grunden.
Har äntligen startat renoveringen av den del av huset som så småningom ska bli nya köket och jag har stött på några överraskningar
Förutom att det visat sig att man har gjutit någon form av platta i minst 1/4 av huset (vi trodde tidigare att det bara var i hallen) så hittade vi en mystisk fyrkant i plattan:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förutom den väldigt bestämda formen var den mystisk så tillvida att om man bankade i ena hörnet på den så hoppade liksom hela fyrkanten till... verkade alltså vara någon form av lucka!
Eftersom vi har en mullbänksgrund (dvs. en helt tät grund) har vi funderat på varför det finns en enda ventil på hela grunden och utgått från att det borde vara en ventil till en gammal matkällare eller liknande. Denna "lucka" ligger ganska bra i linje med ventilen...
Alltså trode vi att vi hade hittat den igenmurade luckan till en gammal fin matkällare!
Efter att ha hämtat släggan och använt en hel del kraft fick vi hål på "luckan", det var 10cm betong gjutet ovanpå en massa sand.
Började försiktigt gräva ut sanden i ett hörn för att se om man kudne se något... nä, inget spännade Slog sönder hela "luckan" och började skyffla ut sand. Då kom det fram ett tegelrör som var inmurat i väggen, gissningsvis leder det röret till ventilen i grunden.
Efter att ha grävt ut drygt en meter sand har jag fortfarande inte nått nån botten och de gjutna väggarna fortsätter:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vad är detta? En enmansbunker? En väldigt liten och djup matkällare? En brunn av något slag? Stenkista istället för avlopp?
Tilläggas ska att jag misstänker att det är gjort på 70-talet, vi hittade ett rumänskt (eller var det bulgariskt) mynt från 1966 ingjutet i flytspackel alldeles i närheten... och vi vet att det inte är gjort före 1945 eftersom det då stod en skorsten på samma plats i huset där plattan numer är.
Nästa fråga är ju vad man ska göra med hålet? och vad man ska göra med den gjutna plattan?
Planen från början var att göra som vi gjort i resten av huset hittills, dvs. gräva ur jord ur mullbänken, täta yttermuren ordentligt, fylla upp med makadam och därefter isolera mellan golvbjälkarna med cellulosaisolering och därefter på med ett trägolv. På så sätt räknar vi med att grunden ska kunna fungera så som det var tänkt för +200 år sedan när huset byggdes. All jord i grunden är väldigt torr och fin och alla golvbjälkar hittills ser väldigt fina ut trots att de legat i jord sedan de lades dit och trots att man lagt täta skikt i form av plast och laminatgolv ovanpå.. Så jag tror inte vi har några större fuktproblem i grunden.
Kan det inte vara fundamentet till en kamin/kakelugn eller liknande? Röret som går grunden torde i sådana fall vara ett friskluftsintag till kaminen.
Ska du inte montera en kamin där kan du väl göra en vinkällare av "hålet"? Montera en liten stege, schysst belysning och vinställ. Sedan sätter du dit en lucka som du integrerar med golvet.
Ska du inte montera en kamin där kan du väl göra en vinkällare av "hålet"? Montera en liten stege, schysst belysning och vinställ. Sedan sätter du dit en lucka som du integrerar med golvet.
Det som talar emot fundament till spis är som sagt att det inte finns några skorstenar i närheten, den som har funnits i närheten tror jag att man rev innan eller i samband med att man gjöt plattan. Samt att varför gjuta ett stort hål som fundament när man gjuter en helt vanlig platta runtomkring? Röret kunde man ju lika gärna ha dragit i plattan isåfall...eviljava skrev:Kan det inte vara fundamentet till en kamin/kakelugn eller liknande? Röret som går grunden torde i sådana fall vara ett friskluftsintag till kaminen.
Om jag behåller hålet så kommer jag göra något av det, har idéer Men jag vet inte om det klokaste är att behålla det...
Tänk om plattan (som är gjuten i 1/4 av huset) är taket på ett skyddsrum eller liknande? Röret till grunden kan ju vara en del av ventilationen? Hålet skulle då kunna vara den tänkta "ingången"?
Var det inte populärt att bygga skyddsrum på 70-talet?
Nu blir jag ännu mer nyfiken.
Var det inte populärt att bygga skyddsrum på 70-talet?
Nu blir jag ännu mer nyfiken.
Tycker det ser ut som en matkällare.
Men hur djup är den? Har han en normal spade är den inte djupare än en meter vilket han skriver, men botten är inte nådd. Med hjälp av spannens förmodade mått, ca 30 cm, uppskattar jag bredd till ca 0,5 m och längd till ca 1 meter samt djupet mer än metern. Vad tusan passar i ett sånt hål, som behöver ventilation?j-o75 skrev:
Ett tortyrredskap där stackaren tvingas stå i ett trångt, mörkt utrymme? Kanske förberedelser till en kidnappning? Vem ägde huset tidigare?
Jag har inte kommit närmre sanningen än... ion's antagande om storlek stämmer bra, jag har inte mätt men uppskattar "hålet" till ungefär 0,5x1m och jag har grävt ner till drygt 1m och inte hittat något slut på väggarna än.ion skrev:Men hur djup är den? Har han en normal spade är den inte djupare än en meter vilket han skriver, men botten är inte nådd. Med hjälp av spannens förmodade mått, ca 30 cm, uppskattar jag bredd till ca 0,5 m och längd till ca 1 meter samt djupet mer än metern. Vad tusan passar i ett sånt hål, som behöver ventilation?
Ett tortyrredskap där stackaren tvingas stå i ett trångt, mörkt utrymme? Kanske förberedelser till en kidnappning? Vem ägde huset tidigare?
Grannen som kom över för att bjuda oss på fest på lördag kom dock med en pusselbit, det ska ha funnits ett skafferi mitt i huset, någonstans i närheten av hålet. Men eftersom hålet är för litet som matkällare (om man inte hade en väldigt avancerad hissanordning för att få upp och ner maten) så tänker jag att det är en anordning för att kyla skafferiet med markyla respektive uteluft?
Det har varit ganska många tidigare ägare på huset varav flera inte finns längre, och flera som ingen i byn längre känner till... som kuriosa kan nämnas att det på mitten av 1800-talet påstås ha varit pub i jordkällaren och dans i salongen, hade varit mycket roligare om det var rester efter det vi hittade i huset