H
Henke-el: Zwaveforum.se hittar du mer info
3 svar · 1,2k läst
V
VikHe: Kablar fryser inte sönder, den som har monterat sirenen har antingen varit för våldsam med skalningen så att det blivit en brottsanvisning, eller dragit åt skruven i kopplingsklämman för hårt. Efter några år av varierande temperaturer och små vibrationer så kan tråden gå av.
9 svar · 2,5k läst
·
P
Patteras: [citat] Vad som eller gjorde dom så att styrning via sms började fungera då? Tacksam för svar.
32 svar · 8,7k läst
·
O
Oscar_l: Håller på och skall köpa ett nytt larm system och jag vill kunna göra en integrering mot typ homeseer eller en Vera eller annat hem automations system. - måste ha minst 16 hårdtrådade ingångar - måste klara minst 3 knappsatser - vill kunna läsa ut status från respektive deckare och kunna styra belysningen därefter - vill kunna ha mobil app för att se status - inget krav på att kunna
0 svar · 1,7k läst
K
kloow: Verkar finnas många på detta forum som kan Siemens. Spc4320 verkar vara den som rekommenderas mest, har sett en del Siemens I England men vet inte prisskillnaden. Som du säger är det nog inget alternativ att jobba med utgångar om du vill läsa av alla deckare. På sin höjd möjligt att gå ner på zon (flera deckare/zon) nivå men inte mer. Kan inte råda mer än så då jag sitter med min
5 svar · 2,6k läst
PeterStrandberg
PeterStrandberg: Biltema har rulle 100 meter. Kontakter och tång på kina-ebay eller jula. Sen är det proffsigt med uttag i dosa också
8 svar · 1,7k läst
O
Oscar_l: [citat] Hej Lite fel formulering där kanske, jag menade att det är mer låst och strikt och inte så många valmöjligheter. Ok är du med ny på detta då? Vad kör du för burk som master? Läste lite i z-wave tråden och nån skrev där att z-wave var ej bra för loggning utan det skulle man göra i nån annan burk, något du har koll på? Med vänlig hälsning, Oscar
2 svar · 2,3k läst
K
KristoferL: [citat] Jag körde 4320-modellen med metallkåpa, kändes mer manligt :) Jag behöver lite hjälp på den fronten! :D
3 svar · 1,3k läst
K
KristoferL: OK, då har jag börjat försöka få till utgångarna på min SPC4320 för att kunna styra fyra olika Nexasändare. So far so good! Det jag inte riktigt har fattat (har dock inte börjat testa utgångarna än, väntar på några relän) är hur jag ska ställa in Händelser och Mapping Gates i centralen! Så här tror jag, men jag kan ha fel :) Jag går in under Mapping Gates och ger varje
0 svar · 874 läst
K
KristoferL: Tack! Då gäller det bara att hitta ett elektroniskt lås för ytterdörrar! Håller precis på att konfigurera utgångarna för att styra några Nexa-sändare. Det är lite pyssligt, har inte riktigt fått till det än men snart så! Lite klurigt med alla villkor och händelser :)
2 svar · 1,4k läst
Nyfniken
Nyfniken: [citat] Ok, så det är enkelriktat ut från larmet?
9 svar · 2,0k läst
P
probeb: Sjukt smidigt och billigt!
6 svar · 2,1k läst
Erikoolio
Erikoolio: Hade valt ett Agility3 av de du listar. App'en och molntjänsten (båda gratis) är suveräna Prismässigt ligger den lite bättre eller lika som Alexor http://butik.cleversec.se/product/agility-3-m-kameradetektor
3 svar · 3,9k läst
Erikoolio
Erikoolio: [citat] Som sagt ovan så skulle även jag rekommendera ett trådbundet system om du bygger nytt. Fast det finns en fördel med ett trådlöst som ingen nämnt. Det är lätt att dra igång under byggtiden, med en eller ett par detektorer som lätt kan flyttas runt. Alldeles för många som blivit av med både maskiner, byggmtrl och vitvaror under sitt bygge. Agility med en PIRCam och kanske en
18 svar · 7,4k läst
F
fredl: Alt två fungerar med en delay på event. Kräver telldus live pro.
3 svar · 1,2k läst
L
Limmet: [citat] phl, jag kan tänka mig att köpa din Vera Lite! Allt naturligtvis beroende på vad du skall ha för den? Du når mig på limmet77@gmail.com. /Lars
4 svar · 1,8k läst
P
probeb: Nej, alla bolag kör på olika sätt.
7 svar · 4,1k läst
F
Frasse_Man: [citat] Hej! Jag kör Zipato och är jättenöjd. Du söka i Z-wave in da house så har jag skrivit lite samt att jag skapat en ny tråd idag där jag tänkte att man kan diskutera Zipaboxen. http://www.byggahus.se/forum/villalarm-hemautomation/225675-zipabox.html
1 svar · 9,8k läst
E
ErikAP: Jag skulle också rekommendera Synologys NAS'ar när man vill ha en stabil, förhållandevis billig och energieffektiv lösning för inspelning av IP-kameror. Alternativet är att välja kameror med lokal lagrning (minneskort) men då kamerorna i många fall faktiskt är stöldbegärliga är det ju inte så kul om tjuven får med sig bildmaterialet :) Har du ändå en PC som står och snurrar
4 svar · 1,8k läst
O
oban: Svarar mig själv.... När jag fattat hur Vera funkar och att man kunde programmaera mha. Lua, så var det lätt fixat. Gjorde två scener med olika starttider i och sen la jag till lite kod som kollar om det är jämn eller udda vecka: -- Koll om jämn vecka if (os.date("%W")%2)== 0 then return true else return false end Det svåra med Vera är att para ihop med nya enheter...
1 svar · 981 läst
P
probeb: Tror du behöver inkommande linje för det skall funka.
3 svar · 909 läst
O
olofh: Kom att tänka på en grej.kan man använda telldus grejer i ojordade uttag?
5 svar · 3,0k läst
M
Mr9: Bryts ström så fungerar inte larmet. Välj ett GSM larm som även kan kopplas via bredbandet för då finns det även backup om GSM ej skulle fungera.
1 svar · 1,7k läst
J
JanneSjo: Jag har inte sett funktionen hos larm att de på mjukvarunivå kan integrera med t ex IHC. Antar att det innebär t ex att kunna skicka meddelanden i nätverket eller liknande vilka larm har sådana funktioner?
4 svar · 1,3k läst
phl
phl: Det går utmärkt, jag har en Fibarodimmer monterad i en takdosa utan någon brytare ansluten. Denna styrs av en annan Fibarodimmer monterad bakom en dubbelbrytare. Har en direktassociation mellan dimmern med brytarna och dimmern i takdosan för att få direkt respons utan att gå via ZWave-controllern.
1 svar · 914 läst
vespaman
vespaman: Det som drev mig att börja med HA, var önskemålet om att minska energislöseriet, dels för att det finns roligare saker att betala än elräkningen, men även för att minska mitt avtryck på klotet. Jag tror att de första prylarna jag började styra var den elektriska handdukstorken och 2 elgolv. Sedan har det bara runnit på. Biorummet har en sjuk standbyförbrukning utan HA. Ventilation
32 svar · 5,1k läst
J
johs: Kuriosa ang Fibaro och dess dimrande, kollade precis hur styrningen var på min nya: https://www.youtube.com/watch?v=aej9aVe8q_c Framkant-styrning (man slår på strömmen mitt i vågformen) som synes. En äldre video på Nexas LWMR230, som har bakkant-styrning: https://www.youtube.com/watch?v=_ZCZ4nGr4Ww Mina dimmerkunskaper är inte på top, men borde inte full-on-läget vara 100%, dvs hela
5 svar · 1,4k läst
C
carjoh: Vi har gjort walkingtest ua. Fäller persiennerna imorgon så få vi se. Har annars ingen idé om vad det skulle vara.
5 svar · 2,6k läst
V
VikHe: Ville de verkligen ha tillbaka centralen? Om det är modellen jag tror det är, så har den cirka 15 år på nacken.. Nåja, inte din förlust, nu när du demonterat centralen själv och sparat kablarna :)
5 svar · 3,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.