Ventilation
droopy: [citat] Fungerar det också men skall vara brandsäkert och rensbart/åtkommligt för sotaren. Finns brandklassade fläktar hör med sotaren om han kräver A15 eller A30 det verkar skilja mellan olika distrikt. Här vill dom ha A15 i kök och A30 på vinden upp till huv/fläkt.. Steffe
MMR: Ja isoleringen har jag förstått att jag måste göra, men vad gäller självdraget? Om jag drar upp ett rör genom väggen och ca 1 m upp, förhindrar det åtminstone inte att luft tränger in/ner denna vägen? och frågan kvarstår fortfarande, blir det någon skillnad att dra genom väggen (ca 20 cm under takhöjd, och sen på utsidan upp) jämfört med att sätta en ventil i taket och rakt
Erik_V: [citat] Vi använder avfuktare i tvättstugan och det gör stor skillnad på torktiden, det känns skillnad på luften där inne om man har den på eller inte när tvätten är hängd. Och ja vi har frånluft i tvättrum, vet dock inte flödet exakt men normen ska ju vara runt det du säger. /E
droopy: [citat] Du kan montera ett motordrivet späll på respektive ledning som möjliggör en grundventilation i ytrymmet då det står tomt och som vid fukt öppnar sjället och ger ett forcerat luftflöde tills fuktnivån sjunker till inställt värde. Kan även kopplas så att fläkten ökar/minskar i varv om ex alla utrymmen samtidigt behöver luftas ut. Personligen tycker jag väl att en fläkt
norrlandshus_sthlm: skorstenen med ventilationskanaler är en lika perfekt kylmotor till huset som den var värmemagasin när den eldades. alla rökgaskanaler som inte används bör fyllas med något från vindsbjälklaget och uppåt. Temperaturskillnaden mellan ute och inne räcker inte för att driva ventilation i tillräcklig mängd. Som ditt hus är konstruerat nu kommer ventilationen gå baklänges... detta
Saxpy: Med tanke på att kanalerna, iallafall i äldre hus, i princip aldrig är raka så valde jag att stoppa i ett flexrör istället som beställdes i rätt längd. Så slipper man skarva och man drar det bara på plats, fyller upp med isolering och stänger till... Tar inte lång stund alls.
Moelk: Har nog lite dåligt med tilluft så det är väl antagligen problemet. Tack för snabbt svar.
hempularen: Förstod inte riktigt vad ditt problem var. Det låter som en ganska vanlig lösning som du har. Din ursprungsfråga gällde huruvida själva utblåset genom väggen är tillåtet. Om du nu bygger om, kommer du fortfarande att ha värmeåtervinning på frånluften både från kök och resten av huset? För jag tror att det är därför man har lösningen med kombinerad köksventillation med
Simonsson: Hej, det slutade med att jag behöll befintliga spirorör i dim. 125, endast med övergångar till Herun (dim.160). Drog 2 separata kanaler till utsidan (passade bra eftersom aggregatet placerades en meter från ytterväggen, dessa kanaler i dim. 125. Rejäla reglar som aggregatet vilar på monterades direkt på befintliga takstolar. Det var en tung rackare att få upp på vinden, men det gick.
tallmilan: Skadar ju inte att ringa, men det där var en sten/cementborr och det finns det gott om på t.ex. cramo ...
Tomtebo: Det låter rätt smart och du sparar ju energi också. Frågan är hur ofta du måste byta filtret...
buildman: Jag kommer att ha mekanisk tilluft i bastun och behöver därför köpa en fläkt (kanalfläkt kanske) som klarar av detta. Luften tas utifrån och fläkten kommer att sitta en bit från bastun så det blir inga problem med värme. Luftmängden är inte stor för lyften skall bara i bastun. Någon som har ett tips på en billig fläkt som går att styra steglöst?
keith_mills: Hej! Jag har för avsikt att täcka marken i krypgrunden med plast. Har läst en del om detta och dilemmat verkar ju vara om man ska dra plasten ända ut i kanten eller lämna 30-40 cm för avrinning? Vad gäller egentligen? Vad säger de senaste rönen? Anledningen till att jag ska lägga plasten är något förhöjda värden av radon (mark). Annat att tänka på? Tacksam för alla tips! /Magnus
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=5464/0]El[/link] [move by] MathiasS.
droopy: [citat] Byt till popnit är mitt råd. Dels förstör vassa skruv sotningsutrustningen och kan skada om man använder händer inne i kanalen vid rensning men även försvåra typ att rengöringsutrustning fastnar. Sotarna är inte glada över det. Du kan ev slipa ner det som sticker in med en "dremel" eller liknande. Det är inte skruvandet i sig dom retar sig på utan mera att vassa saker
fredwel: Kom på att jag bad om prisuppgift på en byggsats för ett tag sedan: Produkt: Byggsats-VX 400 EV, för 1 plan, max 185 kvm, - vägg Beskrivning: Art.nr: P-1-185-V Antal: 1 st Pris: 38.266,00 kr Komplett byggsats för hemmafixaren: -Det aktuella aggregatet levereras komplett med fläktar, filter, värmeväxlare, värmebatteri och all styr- och reglerutrustning. -Don, kanaler och övriga
abbe_: [citat] om amn tapetserar dem, då blir de lite svårare att göra rent. Men det är det kanske ingen som gör i praktiken.... /Abbe
AndersG: Vår kåpa är rostfri, likaså filtren. Skulle vara armaturen då, men den sitter högre upp..
droopy: [citat] Jag har isolerat med 100mm nätmatta ddvs 2 lager 50 mm dock räcker det med 30mm för kondens men man förlorar en hel del värme. kan bara säga att 120mm är det man brukar lägga numera i värme installationer.
P-J: Är förmodligen gips i taket då eller, bara att peta ett litet hål där du tänkt göra det stora, sen kan du titta in och/eller känna efter hur det ser ut. Går lätt att sätta igen hålet om det nu skulle vara ett dumt ställe. Lite spackel i ett par eller kankse tre omgångar så har du återställt taket igen.
gaia: det var skillnader det :o men det dyraste var ändå inte bäst ;). Till den lilla tvätstugan inomhus skulle jag välja Amacord och till en kallare utrymme en KCC, tror jag. Har en gammal Woods från den tiden den var bäst på den svenska marknaden men nu har många märken sprungit om Woods med många hästlängder ;). Det blir en annan fabrikat när den gamle lägger av. Tack för nyttig
hempularen: Kör du ut den fuktiga inneluften i ett kallt utrymme så lär det bli kondens och troligen rena fuktskador. Eller rost på bilen. Ett exempel, i vårt förra hus hade vi ett oisolerta inglasta uterum med utgång från vardagsrummet. Om man öppnade dörren från vardagsrummet under vintern, så tog det ca 5s så hade man ett ogenomskinligt lager rimfrost på hela glaspartiet.
ylven: Vad jag vet är det inte brukligt att ha ventilation _i_ golv eller vägg. Men du har säkert rätt i att den dåliga lukten antyder problem i vägg eller golv. Kanske är inte plattan tillräckligt isolerad, kanske är tätningsskiktet inte tillräckligt/rätt monterat... En vanlig ventilationslösning är ju att man har intag av friskluft via tilluftsventil genom vägg eller fönsterkarm samt
GoForIt: Vi har ungefär samma situation, dock med fungerande men dåligt självdrag via skorsten. Jag har monterat tilluft i sovrum, samt en fuktstyrd fläkt i badrummet och en tidsstyrd fläkt i tvättstugan (där det numera också finns en avfuktare). Den lilla gästtoaletten har jag ännu inte gjort någon åtgärd med, då den används så sporadiskt. Men tankar finns på att även där montera in en
ylven: För det första, kanalen till tvättstugan har troligten varit en rökkanal till vedeldad bykgryta, det hade vi i vårt hus byggt 1948. För det andra borde det väl inte vara något problem att göra som du föreslår. Rökgången i insatsröret skulle ju vara tät i sig, kanalen är ju inte eldfarlig osv. Enda problemet som jag ser är att du kanske skulle få mer ventilation än du skulle