Teknik
daniellindholm: På sidan står codec och kvalitet. MP3 192kbit (stereo)
Henrik_x: Att programmera enkla funktioner som raka belysningsstyrningar ska inte vara svårt. Se till att de senaste programmen används och så förutsätter det att anläggningen är riktigt dokumenterad.
hajo: Här är ett annat exempel -betydligt billigare: http://www.clasohlson.se/WAG.asp?cp=0q112q115q568q589&ic=N&sw=11672 Den har en sparfunktion som släcker belysningen ett antal timmar på natten för att spara ström. Den inbyggda intelligensen memorerar hur länge det är mörkt och anpassar tänd- och släcktider efter det. Fungerar! Det enda vi saknar är möjlighet att styra den
David: Tack för alla svaren. Jag tror att en psykolog skulle hitta nog till en avhandling bland svaren dock. :o ;D mvh David
stj7005: [citat] Det är helt sant och trevligt! Ett annat alternativ till vardagsrummet är en trådlös Multimedia Extender om man inte behöver använda maskinen till annat än att visa roliga saker på TVn. Det leder mig in på att man utifrån en kravspec. på nätverket kanske kan komma fram till en blandmiljö. Man behöver kanske inte dra tråd till varje rum. Om det inte är något problem med
Johan Gunverth: [citat] Hur menar du? Det finns väl inte en elektriker som INTE klamrar fast flexslangen med tex. Thorsman TC-T. Helt omöjligt att dra något genom en flexslang om den inte är fixerad i väggarna. Framför allt runt hörn. Rör!
OLHA: Vad jag vet och vad som sägs på: http://stopstop.mine.nu/index2.html i forumen så finns det bara till TV3, Dansk, norsk och svensk. ZTV och 3+. Sen finns det hur många rykten som helst och som någon sa tidigare... Upp till bevis!
skepparn: Somfy 24V har en styr dosa som man använder för upp, ner samt vinkling av persiennen. Vet ej om denna styrdosa är "intelligent". Tre st knappar upp, ned och stopp, upp och ned knappen används även för att vinkla, håller upp, ned knappen intryckt. Det jag inte har förstått är om man kan använda andra brytare. Du kan även ställa in hastigheten på vinklingen av persiennerna.
Deo: Dom har inte kommit upp ännu, ligger lkvar i lådan:P Hittar inte dem på hemsidan, men i årets katalog finns dom.. www.maxel.se
perese: Synd bara att de båda produkterna saknar DVI/HDMI utgång... Annars en bra bit på vägen 8)
aiskylos: Varianterna med DVD-spelarelåter ju högintressanta. Vet du om DSM-320RD kommer till Sverige?
Hobbyfixarn: Tack för tipset. Har kollat upp deras hemsida och det finns rätt mycket att välja på men har inte hittat någon som är mindre ZYXEL switchen.
Buuzzz: Det är helt enkelt lysande Jesca_j ! Tackar för informationen. //B
Mats: Den har jag också hört talas om men jag har inte sett någon lösning som faktiskt funkar i drift. Tror dock att det ska till cat6 ftp till den varianten. Eller så sätter man en showcenterburk eller dylikt vid tv:n och kör en mediaserver i racket ;D
ulan: Någon som har erfarenhet av följande system?? http://www.nuvotechnologies.com/essentia.htm Ge gärna förslag på andra, prisvärda varianter som åtminstonne klarar 4 lyssnings-zoner.
MrMagic: Isåfall kan du ju höra om de har lust att köra förbi S.Sandby också !
MrMagic: En modulator kan skicka video och audio som en tv-kanal......
smogge: Det finns ingen direkt min-max höjd ..köp en eljo utanpå liggande ram å sätt termostaten + strömbrytaren i den på höjden som du har strömbrytaren idag skulle gissa runt 1.0-1.20 m ...
Mats: Pillrigt ? Ni behöver öva alltså. Gör ett hundratal på ett dygn så sitter det i fingrarna sen. (gjorde detta på ett lan-party för många år sen och ja jag var öm i händerna dan efteråt) Ska ni göra bra kablar tänk på att det inte är många millimeter kablarna får gå otvistade innan kvaliteten försämras. Sen ska ju paren ligga rätt i förhållande till varandra också. En bra
Rypos: Är det någon som har en Electrolux ZCV782 i sitt hem? Erfarenheter? Bra? Dålig?
MrMagic: DLS 3 är väl den som gäller, har inte testat någon annan. Den fungerar till 608,832 och 864, men det behövs mycket riktigt template-filer för de svenska apparaterna. Sen behövs deras specialmodem eller anslutningskabel för direktanslutning också för att få det att fungera.
lastkaj: Tack o bock för all hjälp. Jag ska ta ett snack med någon lämplig larmfirma o fråga vad de rekommenderar.
Fasting65: usb-minnespinnar är ju billiga som attans....
Hylsan: mm...Meedio ser ju rätt trevligt ut onekligen...å 500 pix är ju inte så farligt dyrt :) vad jag dock inte riktigt hittade information om är ifall man kan koppla upp sig på internet och sedan kontrollera belysning etc. Det är iofs inte högprioterat i mitt fall just nu, men hade varit schyssst å ha till framtida bruk :) /Hylsan
Hylsan: jaja, mekaniska är dom väl kanske inte...o-elektroniska ;) /Hylsan
anderstur: Gå in i forumet på http://www.dreambox.se Där hittar du flera guider för nybörjare Bla annat hittar du denna nybörjar guide För att komma in i forumet måste du redistrerar dig. Guide för nybörjare 7000s När du första gången börjar greja med din db så uppkommer många frågor, tänkte här försöka göra det lite enklare. När du skaffar din första 7000s så är det lite saker
almis: Jag har fått ett kopplingsschema som bygger på seriekoppling och ett relä och det fungerar. Jag kopplade in det i går kväll och nu kan jag ställa till/från temperatur! Tack för all hjälp! /Almis
Snowblade: Beror nog lite på vad man vill styra. T.ex. Nibe fighter 360 har ju kommunikationsport för en extra modul som kan kopplas till nätverket. Där kan man då styra själva värmekällan. Sen så finns det trådlösa system för rumsgivare. Där kan man då "bara" styra givarna i rummen.