G
great1: [citat] Får igentligen inte användas för mossbekämpning plus att man skall ha kemikalieregister för att få köpa det. Men som sagt det brukar gå bra ändå.
6 svar · 14,4k läst
G
great1: Vänta ett par veckor, temperaturen i jorden skall upp till minst 7 grader, gärna 10.
1 svar · 2,3k läst
M
Mercafreak: Var själ vute å gödslade på nån Weibulls historia idag med strollern. Blir nog bra. Snart dax å klippa det åxå ...
5 svar · 15,3k läst
·
H
Hanna_S: Tack för alla tips! Jag ska absolut se till att komma över den rekommenderade boken.
7 svar · 12,0k läst
yonna
yonna: Den växer snabbt och snällt de första åren. Det är jätteviktigt att hålla in den i sidorna redan från början. Jag har tidigare tipsat om att den förtätas snabbt om man tar en machete - för mig räckte det med morfars nyslipade gamla brödkniv :cool: - och ett par gånger varje säsong dra kniven nerifrån och upp och bara skära av nyskotten. Detta passar bra fram till 3:e eller 4:e
1 svar · 2,6k läst
Sommartorparn
Sommartorparn: [citat] Ojdå, så drastisk. :o Den kanske hade överlevt. Börja likna rena kalhygget nu.:rolleyes:
11 svar · 6,1k läst
·
J
jenfor: Det finns en massa buskar till salu här uppe, men den här tiden på året är det svårt att veta vilka som lämpar sig bra som insynsskydd (dvs är tillräckligt täta)... ;) Tack för tipset dock.
2 svar · 4,7k läst
K
kobban: Vi har en tomt på ca 5000m2 som behöver jämnas till och få sått gräs. Är det någon som har erfarenhet av firmor/personer som kan fixa sådant till ett rimligt pris i malmötrakten? Vi är endast ute efter att få ett "icke pedant jobb" utfört dvs att få någon som snabbt drar över ytan med traktor och sår gräs. Vad kan något sådant kosta? Vilka moment ingår? Tomten består av ett
0 svar · 3,4k läst
J
jenfor: Gräsfröna ska ligga ytligt, så det är först jord och sedan frö.
5 svar · 3,9k läst
M
Melkerberg: Det finns nog ingen lämplig vintergrön växt som blir fin som friväxande. Vill du ha vintergrön klippt är gran en bra växt, eller thuja. Vill du ha hög friväxande inte vintergrön är syren, häggmispel eller egentligen vilken högre buske som helst bra.
3 svar · 5,1k läst
B
billy_baver: Dumheter! Det behövs inga kemikalier för en så lätt "tuktad" planta som hallon. Men det räcker givetvis inte med att klippa ner dem. Du måste ta hela ROTEN!. Använd därför vanlig spade lämplig tid på året. I tjällossning och efter kraftig nederbörd släpper rötterna så fint att du till och med kan ställa spaden åt sidan: Det är bara att försiktigt dra upp dem för hand. Årets
8 svar · 7,3k läst
Sommartorparn
Sommartorparn: Hmmm, vad för slags gräs som kommer upp av sig själv beror på vad det är för en slags yta, vad den har används till tidigare och vad för slags frön som finns i marken. Om det funkade för dig Jakim, så är jag nyfiken på vad för slags jord du hade. Var det f.d. åker? Kvickrot lär förstås alltid finnas..... Det hade jag massor av på min åker. Dessutom kom det upp "hästgräs" ett
7 svar · 7,2k läst
S
SNICA: Hejsan! I höstas (2007) gjorde jag om gammal grusplan till gräsmatta. Jag la ut en massa jord och bevattnade den i drygt en vecka, därefter såde jag och efter några veckor började gräsmattan synas... Nu i vår tänkte jag fixa iordning det som inte blev klart och bra på gräsmattan och tänkte därför höra med er experter hur jag ska göra... Så mina frågor är följande; 1. Det finns
0 svar · 2,3k läst
F
Farzan: Det verkar inte finnas något Hortus i Farsta längre. Stället har blivit Plantagen. De andra förslagen är alla bra...Zetas är min favvo om man är ute efter något ovanligt men är man ute efter något mera vanligt (t ex dvärgsyren!) är Trädgårdshuset i Skarpnäck också bra och förmodligen billigare.
8 svar · 3,6k läst
A
anno2069: Med tanke på att det är exakt samma underarbete oberoende om man sår eller rullar så de extra veckorna som gräset gror och börjar växa gjorde att vi har sått. Efter 3 veckor är gräset uppe även om det är lie tunt men sedan går det snabbt Vi var jätteordentliga och gick inte på det nysådda på den första delen men den andra hälften gick vi på efter några veckor och det har
6 svar · 7,1k läst
yonna
yonna: [citat] Även Smaragden blir hög men växer inte med sådan fart som Brabanten. Den fortsätter att växa på höjden även efter toppning dvs sidogrenarna i toppen tar över och fortsätter uppåt. Om man toppar den årligen behöver man inte såga - då räcker en sekatör och om man lägger snittet inne i 'rufset' ser inte plantan så rumphuggen ut.
20 svar · 19,2k läst
·
A
anno2069: [citat] Jag tror att Lazy är en annan variant då den ska kunna växa överallt och i vilken jord som helst och detta utan gödning Men göder man den som vi har gjort får man mycket att klippa :)
3 svar · 4,5k läst
Hammarskallen
Hammarskallen: Ge bort skiten. Man ska var försiktig med att elda ek, det avger garvsyra som förstör plåt och murstock. Ska man elda bör det var så torrt som möjligt samt blandas med annan ved. Men värme avger det!
2 svar · 3,0k läst
JEGS
JEGS: Ja, en storm klarar den nog, eller två, men ihållande tortyr i ett vindhål mellan tex två byggnader tål den inte. Lycka till ändå :-)
12 svar · 39,6k läst
Robert_Maria
Robert_Maria: Hej Jag står själv i begrepp att påbörja min gräsmatta. Jag kan dela med mig av det jag har lärt mig på olika håll. Om marken är sumpig kanske man ska se om det bästa är att dränera eller att arbeta något som gör att vattnet kan rinna bort, alltså grus? Hur länge sedan var det tomten anlades (grovanlades)? Om det är mycket massor som är bearbetade på tomten eller ditkörda
1 svar · 5,5k läst
S
sjd: [citat] Hm...så var har jag fått allt om matjord ifrån :P Goda nyheter!!! Så om vi planar ut med hjälp av grävmaskinist och får fram sanden...det är en tomt relativt närbeläget vatten, men det är ändå skogsmark, men man behöver inte komma långt ner för att det ska vara sand. Dock sticker det upp en massa smårötter eller var de är. Småpinnar. Jag ska forska vidare i detta hur
4 svar · 4,1k läst
yonna
yonna: Lägger du gräsklipp behöver du överhuvud taget inte gödsla häcken med något annat. Jag gjorde ett - mycket oproffessionellt - test för ett antal år sedan där jag hanterade olika delar av ligusterhäckarna på olika sätt: - bara vatten - mycket vatten var 10onde - 14onde dag - gödsling och normal bevattning - enbart kompost och normal bevattning Den gödslade häcken tog sig sämst.
7 svar · 16,6k läst
G
great1: När du har en jordtemperatur på ca 10 grader, dvs. inte riktigt än. Början på April brukar vara lagom.
1 svar · 4,5k läst
E
EllaBella: Uj nu såg jag att det fanns ett eget forum för buskar och häckar! Ooops! *skäms lite* :o
3 svar · 11,6k läst
Sommartorparn
Sommartorparn: [citat] Det finns olika åsikter om när första klippningen av en nyplanterad häck bör ske: första våren eller efter något år. Själv tycker jag de som rekommenderar att man väntar ett år har vettiga argument: Det första året behöver plantorna kraft för att utveckla sitt rotsysystem. Bladverket ger dem energi genom fotosyntesen. Ska den nyplanterade busken genast lägga kraft på att
1 svar · 11,5k läst
Sommartorparn
Sommartorparn: [citat] Syrener är kända för att vara långsamma i starten. De jag planterade för 5-7 år sedan som små rotskott har först nu kommit upp till 1 1/2 meter. Först nu har de börjat växa så att det syns skillnad varje sommar. Man kan påskynda genom att se till att det är fritt från gräs och ogräs under häcken, gödsla med tjockt med gräsklipp, samt ge rejäla rotblötor under
17 svar · 31,5k läst
·
bekin
bekin: Jag vill ersätta dom med något annat men inte barrväxter, det räcker med 35 år med barrväxter.:) Något blommande med vackra blad skulle inte vara fel, gärna på en kort stam (20 cm) så det blir lätt att hålla rent på kullerstenarna under. Läget är rakt mot väster så om det är soligt så är det sol från mitt på dagen fram till kvällen. Eftersom det är under ett takutsprång
2 svar · 3,9k läst
Spiderman
Spiderman: Jag tycker att häcken är snygg! ;) Varför ska du ta bort den och vad har du tänkt ersätta den med?
9 svar · 11,2k läst
·
L
LinaoMarkus: Då kanske det blir bärlager på hela tomten och sedan får vi se... Tanken att skippa gräset några år utan att drunkna i lera är lockande!
2 svar · 4,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.