O
OlaF: 1 kg till 50m2 enl. Weibulls hemsida. Förberedelserna beror på förutsättningarna så kika runt här på forumet så kommer du nog hitta allt du behöver.
3 svar · 4,7k läst
S
: [citat] Det är för att de också ska få plats med grävmaskin och för att få plats med massorna om/när de måste gräva om ledningen.
3 svar · 4,0k läst
T
Tvärsnett: Häggmispel, lite mer buske än träd, fin blomning på våren och fin höstfärg, går i norrläge. Bosse, TV4, Äntligen hemma, planterade halvträd i stora krukor i våras med bubbelplast ytterst i krukan för övervintringen.
8 svar · 12,2k läst
D
Daniel_K26: HAr byggt nytt hus på en gammal tomt och det växer idag både gräs och ogräs på tomten. Jag ska nu fylla ut med cirka 15 cm matjord, på vissa ställen mer. Måste man ta bort det gamla gräset och ogräset? Borde inte de kvävas och förmultna under denna jord och min utrullade gräsmatta? /Daniel
0 svar · 2,0k läst
E
EoJ: 10 cm lager grus (inte sand), fräs ner detta och lägg ev på lite matjord?
3 svar · 3,2k läst
yonna
yonna: Finns trädet utsatt på tomtkartan får du inte ta bort den utan tillstånd. Hade bekannta i Malmö som ville ta ner ett par björkar som fanns inprickade och de fick nej trots att ett av barnen hade astma. De tog ändå ner trädet ett par år senare; en granne skvallrade och det blev böter. Jag tror näppe kommunen står för 'reparation' men du kan börja med att ringa någon arborist om
2 svar · 2,6k läst
L
LOS: Se till att den tunga snön inte knäcker några kvistar, alltså borsta av den. Om du vill kan du täcka över den tillfälligt med något "täcke", vi har haft en räddningsaktion själva här inatt där det bars in växter på verandan och borstades snö. Det snöar än, snart har det snöat ett dygn.
1 svar · 2,1k läst
W
WeeBe: Bästa tiden att så gräs skulle jag säga är på hösten. Men då får man vänta på gräsmatta till nästa sommar. Jag valde att så Weibulls Extra green och är mycket nöjd. Jag anser att man ska kosta på sig det bästa gräsfröet då det skiljer så lite /m2 i pris. Man har igen det med bättre egenskaper hos gräset. Vill man ha gräs snabbt ska man givetvis välja ett snabbare gräs,
7 svar · 15,3k läst
H
hmcc: Tackar! :)
2 svar · 2,6k läst
H
2 svar · 2,6k läst
C
coss: på andet på västkusten brukar havsvattnet täcka gräsmattor och trädgårdsodlingar på vintern och det växer som bara den där så jag kan inte se några konstigheter med lättbräckt vatten, är dock inget bevattningsproffs.
2 svar · 6,3k läst
yonna
yonna: Man kan köpa ganska stora buxbomsplantor idag som växer relativt bra. Dyra visserligen men behöver inte sättas så tätt. Jag har köpt buxbomsklot på 70x70 cm för 595:- och satte förra våren. Har tagit sig mycket bra men det gäller att ha rejält med jord (rosjord funkar bra), mycket vattning och gärna gödning. Ligustern brukar ta tid på sig. Måbär är snabb och startar grönskan
3 svar · 4,6k läst
K
kalle_ada: Hej Vi har tänkt om. Vi får försöka lösa insynsskyddet på annat sätt istället. Det kommer helt enkelt inte att fungera. Tack...
2 svar · 2,8k läst
H
Händig: Hej, Gräsfrö gillar att etablera sig i ogödslad jord. Mylla ner det med dressjord, vält och vattna rejält så skall ni klara er fint. Gräs kan du så ända fram till mitten av augusti ungefär.
2 svar · 9,7k läst
J
jenfor: Räkna med 3 månader innan gräsmattan bär ordentligt. Den blir grön långt tidigare än så men känns fortfarande "svajig" när man går på den. Ingen krocket- eller kubbmatch innan dess således.
2 svar · 4,2k läst
GreenTurtle
GreenTurtle: Tack för tipset Farzan!
10 svar · 5,7k läst
J
jenfor: Kör samma princip som om du skulle så på vanligt sätt, dvs blanda matjord och sand som översta lager.
2 svar · 3,1k läst
J
jenfor: Det är samma underarbete som om du sår gräs. Du bör därmed gräva ur och fylla åtminstone 10-15 cm matjord ovanpå sanden. Du kan gärna blanda upp matjorden med lite sand för att förbättra dräneringsegenskaperna. Har aldrig kört med rullgräs själv, men skulle gissa att det bygger ungefär 5 cm. Spelar ju inte så stor roll eftersom du ändå måste justera på plats.
1 svar · 1,9k läst
T
trulsbo: Kan bara säga att Rönngrens gräsmatta va i mycket bra skick och att jag kan rek. dem.
3 svar · 8,6k läst
yonna
yonna: Det är stor risk att grobarheten försämrats märkbart. Men är det så att du har gräsfröna hemma kan du troligen använda detta som komplettering till det färska du köper.
1 svar · 10,4k läst
Kalleman
Kalleman: Duken skulle vara om du vet med dig att det är en massa rotogräs i jorden under, t.ex. i schaktmassorna. Annars skulle jag strunta i det. Jag skulle lagt först en "finjord" som är lite fetare med lite mer lera i, och sedan ovanpå det en sandjord som jag sår gräset på. Alltså det grövre materialet överst och sedan finare under. Då får man en yta som tål spring och slitage och har
3 svar · 4,2k läst
Allium
Allium: Granhäckar kan var lite besvärliga att hålla snygga. Det kan lätt bli glesa nedtill, de kan även blit lite fula när man klipper dom och klipper man dom inte blir de med tiden väldigt höga. Jag har använt ett Jula-stängsel till en hundgård och kan inte rekommondera det. Kavliteten på plasten är dålig (spricker) och tråden är för mjuk så hunden gör sönder hela staketet.
2 svar · 8,1k läst
yonna
yonna: Jovisst - absolut sten/makadam runt omkring - självklart :D. Vid nybygget blev det en markhöjning på 120 cm (!!!) för min ståtliga gamla ask och detta oroade mig väldigt mycket. Men markhöjningen gäller endast en knapp halvcirkel någon meter från stammen och markhöjningen innehåller enbart sten och sand och med naturlig avrinning. En dryg kvartcirkel är tidigare asfalterad trottoir.
3 svar · 3,5k läst
Kalleman
Kalleman: Ett generellt riktvärde är 25l/m2 och vecka för träd och buskar. Har man en torkperiod då det regnar mindre än 25mm/vecka bör man alltså tilläggsbevattna under etableringsperioden. Detta bör man ha koll på under iaf de två första säsongerna. Vattna som Yonna säger hellre en gång rejält än tre små skvättar. Det är oerhört viktigt att jorden blir ordentligt blöt ända ner
3 svar · 2,8k läst
yonna
yonna: Tack Farzan ... jag tog nog fel och trodde på zon II. Man blir lite miljöförstörd efter ett antal glada år i zon 0 ... Och jag håller med om att rönn i olika varieteter definitivt är undervärderat.
5 svar · 6,1k läst
mycke_nu
mycke_nu: Försökte engagera en lantbrukare för att putsa ner, men han skakade på huvudet och tyckte: kör med åkgräsklipparen. Sagt och gjort, det blev hur bra som helst. EDIT> Detta gjordes på hösten så klippet fick ruttna ner under vintern.
6 svar · 6,7k läst
swecul
swecul: Hej, jag har ett två år gammalt körsbärsträd som nu börjar blomma... men... bara på en tredjedel av grenarna... dom andra ser liksom lite torra ut och med små knoppar som det inte verkar hända något med.. Är det på väg att dö, eller kan jag göra något?
0 svar · 3,3k läst
F
Farzan: Ja, Yonna har rätt...vet inte varför jag antog att det var rotklump? Är de barrotade ska du göra som Yonna säger.
4 svar · 3,5k läst
H
hakan_wallin: Hej, Tackar för ditt svar! /Håkan www.walltorp.net
2 svar · 5,2k läst
Faidros
Faidros: Han kanske försöker förhindra spridning av rotröta?
3 svar · 4,9k läst
P
P-G: Körde det enkla alternativet, 120 cm krukodlade... Själva planteringen fortskred planenligt, gick till och med smidigt... ...fram till sista tre metrarna i ett hörn av trädgården. När spaden sattes i jorden var det fullkomligt stopp ett par decimeter ner. Och jodå, nedgrävt i marken låg ett ordentligt lager av vad som kan antas varit en gjuten grund:eek: Cirka en halv kubikmeter betong i
4 svar · 5,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.