Körde också syrén som sattes i höstas, i tung skånsk lerjord, 150 cm höga "pinnar" då och nu men jag hoppas på underverk, valde också med hjärtat. Dessvärre, nyfiken som man är, sitter jag inte på facit ännu... Någon som har erfarenhet av växttid för syrén i Skåne? Enligt personligt tycke och smak så är det få häckar som går upp mot en välvuxen oxel alternativt buxbom, men där vet jag å andra sidan att man inte kan förvänta underverk på lååång tid, varpå det alternativet gick bort för egen del, otålig som man är...
 
De här syrenérna planterade jag 2004. Jag köpte dem som buskplantor... De var då i storlek 50/80. De är vita och blå.

Hjortarna gick hårt åt dem de första åren... Det var inte förrän sommaren 2006 och 2007 som jag fick se de första ynkliga små blommorna på dem... 3 - 4 stycken...

Den regniga sommaren 2007 gjorde dock under med dem. I augusti 2007 hade de tagit sig så är pass... (bilden längst ner).


Hösten 2007 planterade jag en friväxande blandad häck (hägg, häggmispel och syrén). Här använde jag dock häckplantor... Jag har klippt ner dem flera gånger men de är fortfarande YNKLIGA! De är ju inte precis några snabbväxare... Men när de väl tar sig så tar de sig :D

Här syns de ynkliga små buskarna - precis bakom stengärdsgården. Det var våren 2004.

tf024.JPG




Den här häcken planterade vi hösten 2004. Så här såg den ut våren 2005:

31norrsidan4b.JPG


På bilden nedan syns hur häcken hade tagit sig sommaren 2007. Det är av naturliga skäl Häggen som har växt kraftigast... men syrenérna ligger inte långt efter...
I den här blandhäcken har jag även planterat in Skogsrönnar... De står med cirka 7 meters mellanrum i häcken.
Ja, som synes är det inte bara häcken som har växt upp... även ett garage har tillkommit...


Mer bilder finns här i bloggen: http://rudbeckia.bloggspace.se
Detta under kategorierna:
- Trädgård
- Före- och efter bilder samt
- Hus och trädgårdar (andras hus och trädgårdar).


.
.
 
  • 4686-syrenér.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 5389-häck.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P-G skrev:
Körde också syrén som sattes i höstas, i tung skånsk lerjord, 150 cm höga "pinnar" då och nu men jag hoppas på underverk, valde också med hjärtat. Dessvärre, nyfiken som man är, sitter jag inte på facit ännu... Någon som har erfarenhet av växttid för syrén i Skåne? Enligt personligt tycke och smak så är det få häckar som går upp mot en välvuxen oxel alternativt buxbom, men där vet jag å andra sidan att man inte kan förvänta underverk på lååång tid, varpå det alternativet gick bort för egen del, otålig som man är...
Syrener är kända för att vara långsamma i starten. De jag planterade för 5-7 år sedan som små rotskott har först nu kommit upp till 1 1/2 meter. Först nu har de börjat växa så att det syns skillnad varje sommar. Man kan påskynda genom att se till att det är fritt från gräs och ogräs under häcken, gödsla med tjockt med gräsklipp, samt ge rejäla rotblötor under sommaren.

Att dina syrener planterades 150 cm stora gör ju att de ser mera ut till en början, men du kommer ändå att uppleva att det tar några år innan de börjar växa så det syns. Dom koncentrerar sig på att utveckla rötterna först.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.