JEGS
JEGS: Lycka till! Automatisk bevattning är nice, men var beredd på att det kan krångla. Om du väljer trädgårdsbelysning med 12 Volt istället så är det ingen brådska. Nästan bättre att vänta o se hur det blir efteråt. Det är så enkelt med tex "In-Lite" att testa o dra runt sladdar o lampor i trädgården. Ingen elektriker behövs heller. Annars finns det säkert en massa saker du kommer
11 svar · 8,7k läst
Robert_Maria
Robert_Maria: Rent spontant så ska du lägga dräneringsslangen mitt i det blöta området. Har du bra fall från huset ut mot tomtgräns i övrigt så har du säkert en svacka i något underliggande kompakterat lager. Lägg slangen, inlindad i fiberduk i fall mitt i det blöta området är mitt tips.
1 svar · 5,3k läst
·
yonna
yonna: Klipp den när den har tänt ordentligt - är det första säsongen kan du vänta till strax före midsommar i Sthlmsområdet. Den ska ha hunnit etablera sig ordentligt. Att den tappat alla blad denna vinter beror väl på att det är unga plantor. Den blir bättre ju äldre den är. Samtidigt måste jag erkänna att ligusterhäckarna inne i Malmö var mycket vintersnyggare än här ute vid
6 svar · 19,5k läst
Robert_Maria
Robert_Maria: Det ska räcka att lägga gräsmattejorden ovanpå pinnmon. Om du har några värstingbumlingar i ytan så kan du ta bort dem först annars kommer de nog att efter några vintrar leta sig upp genom gräsmattejorden.
1 svar · 4,3k läst
Bennysophia
Bennysophia: Hej! I stort sett hela vår tomt hela vår tomt(inte så stor) skall plansprängas. Det jag undrar är hur jag skall bygga upp marken från berget för att få till en hyfsad gräsmatta. Hur djupt under den tänkta marknivån skall jag se till att de spränger? Tacksam för tips.
0 svar · 2,8k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Men hur blir det med nästa granne? När nuvarande granne säljer och flyttar. Ett litet papper om vad man är överens om är inte helt fel.
10 svar · 9,0k läst
R
Robert_Brink: vi ska anlägga en gräsmatta nu nästa vecka, typ. vi har i samma veva börjat flytta vår infart vilket i sin tur gjort att ett helt potatisland spridits ut där nya gräsmattan ska anlägga... på baksidan. där har bara vart en massa land med diverse jordgubbar, potatis osv. nu kanske jag var lat men jag körde över allt med fräsen ett par ggr... sen flytta vi all jord från potatislandet
0 svar · 4,8k läst
Spiderman
Spiderman: Gärdsgårdar är verkligen vackra... Dock ska de ju även passa ihop med huset... Vi har ett modernt hus. Jag ville ändå gärna ha en gärdsgård... Jag designade då en egen - modern - variant... som jag även byggde själv. Den är byggd med 45x45-reglar... [bild] Jag har valt den aktuella vinkeln på reglarna för att matcha överbyggnaden... Skall man bara ha ett staket kan man
18 svar · 24,3k läst
·
yonna
yonna: Thujan blir snabbt jättefin. Ska du bo kvar i huset mer än tio år föreslår jag att du tänker till lite mer - thujan är arbetssam när den vuxit till sig. Om du väljer thuja bör du välja en sort som är vacker även på vintern som tex Thuja occidentalis ’Smaragd’. Eftersom den växer så snabbt kan du välja plantor så små som möjligt - så blir det lite billigare. Kolla
2 svar · 6,0k läst
Robert_Maria
Robert_Maria: Antigen kan du använda samma gräsfrö som tidigare eller ett relativt långsamtväxande som Weibull Extra Green.
1 svar · 7,5k läst
yonna
yonna: Pterostyrax hispida - någon härinne som har planterat ett sådant? Jag har ett rotat skott som skall ner i marken så fort jorden reder sig och vill gärna få kontakt med någon som har erfarenhet av detta vackra träd.
0 svar · 4,2k läst
B
Badger: [citat] Läste precis nu efter mitt inlägg din tråd Projekt 'Den perfekta gräsmattan' och Bagarns råd, vilket är bra för den som vill lägga ner lite mer tid på gräsmattan (för det är ju lite hobby det med;-)) Det jag skrev ovan gäller när du har en etablerad gräsmatta och hur dressa sådan. Men: Eftersom både Bagarn och du nämner grus lite slarvigt ihop med sand så får jag reda
9 svar · 15,9k läst
yonna
yonna: Oj, det var mycket i detta buskage :D. Du ska definitivt inte kapa detta utan gallra. Jag tycker mig finna syren - den går faktiskt att kapa men det tar en/ett par år för den att komma igång igen - det bästa vore att gallra den hårt. Sen tycker jag mig finna hagtorn också - taggig? Om det är hagtorn skulle jag ta bort den helt. Den blir vackrast antingen som 'ren' hagtornshäck eller som
3 svar · 8,5k läst
·
Harrieth
Harrieth: Tack för tipset! Ska prova med att sätta toppskott efter blommningen. Om inte det fungerar så har jag i alla fall fått njuta av den vackra blommningen en gång.
5 svar · 5,5k läst
·
K
kvistarn2: flätade en pilhäck förra våren och nu kan man se att det börjar knoppas på den, undrar om det är dags att klippa den, och hur klipper jag för att den ska få så mycket skott som möjligt? ska jag klippa av varenda skott som kommit? hur mycket klipper jag bort eller lämnar jag av skotten? sen har nån tips på bra billig gödning för den?
0 svar · 7,0k läst
T
tfwesma: Hej, vi håller på att bygga hus i nordvästra skåne och behöver ca 170 ton harpad jord. Någon som behöver bli av med lite så hör av er...
2 svar · 5,4k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Wallby handelsträdgård i Vallby, vid Finsta utanför Rimbo, längs väg 77, kan rekommenderas. Zetas är ju naturligtvis jättebra, men nu ligger det för långt bort och de är dessutom ganska dyra. Wallby har bra sortiment, ganska stort utbud (betydligt mer än Plantagen iaf) och kraftiga plantor, drivs och ägs av riktiga trädgårdsmästare. Har alltid fått goda råd och tips där och man
2 svar · 3,7k läst
yonna
yonna: Om du ska ha ett lite ovanligare träd så får man beställa det. När jag bodde i Malmö beställde jag mina träd hos Löddeköpinge plantskola. De är visserligen oförskämt dyra men man får vad man vill ha och jag är inte priskänslig när det gäller just enstaka träd. Varför jag nämnde Skåneplantor var för att trädet jag köpte skulle fraktas bara några km från butiken,
3 svar · 7,6k läst
pirrepirre
pirrepirre: Tack så mycket för alla svar. Det var snabba bud och uppskattas. Nu till det mest intressanta: Efter samtal med byggnadskontoret i Linköpings kommun så är det helt ok att plantera ett äppleträd eftersom det finns "löv" på det!!!! Att det sedan kanske inte är ett "inhemskt lövträd" spelar ingen större roll. Ibland blir man inte klok på alla olika bestämmelser :-) Tack för hjälpen
8 svar · 3,7k läst
DragonLady
DragonLady: Frågan då är ju om smultron trivs i magnolia miljön.. de vill väl ha ganska torr sandblandad jord + sol? Tror jag lägger lite oregelbundet med stenar (har en med en liten fördjupning i som regnvatten kan samlas i) o planterar vintergröna eller dyl. som får växa in mellan stenar som jag etablerar lite mossa på. Violer är underbara tycker jag, de har börjat sprida sig här oxå.... med
9 svar · 23,2k läst
Kalle B
Kalle B: [citat] Det där är ett aber med trädgårdsträd. Många sågverk vägrar ta emot träd som stått i trädgårdar, eftersom dom alltid är fulla av spik efter gamla fågelholkar och annat
1 svar · 5,2k läst
·
S
skogstomten: Nä nu blev det tokigt igen! Priset är per lastbilslass om jag inte minns fel igen...
9 svar · 43,0k läst
L
lgf02001: Det finns ju fina prydnadskörsbärsträd. Accolade och Bergskörsbär är två jättefina sorter. Växer rel. snabbt. Vågar inte säga hur mkt dom skräpar, de odlas ffa för sin fina blomning och bergskörsbäret får dessutom fina höstfärger. Tror inte ens att det blir ngr frukter som skräpar, träd med fyllda blommor får inte alltid det. Annars kanske kastanj kan vara ngt?
6 svar · 5,7k läst
Peterltj
Peterltj: Idegran kan man använda till formklippning. Den är härdigare än buxbom + att den växer snabbare.
3 svar · 5,7k läst
0
000hello000: Här kommer en länk: http://images.google.se/images?gbv=2&svnum=10&hl=sv&q=japanese+garden
1 svar · 9,8k läst
J
jenfor: Eftersom du knappast vill göra om hela gräsmattan så är enda alternativet att göra som ovanstående föreslår - gräv ner dränering. Fick själv göra det förra hösten och även om gräsmattan fortfarande är lite för mjuk så blev det ljusår bättre.
2 svar · 4,7k läst
M
maggan9: vi betalade förra året 27kr/kvm inkl frakt i påskas vi köpte 600kvm
2 svar · 4,8k läst
S
Skruttis: Inga som helst problem. Jag föryngrar vår krusbärsbuske varje år genom att skära ner en del grenar ända ner till botten. Nya skott kommer alltid snällt upp. Lycka till! :)
1 svar · 4,3k läst
7
79:an: Eftersom dom bara var 30cm långa så borde dom inte ruttna om du travar upp dem, tänk bara på att vända barksidan mot marken. Gäller även klyvd björkved.
12 svar · 10,6k läst
Kalleman
Kalleman: Jo frön behöver fukt och värme oftast för att gro, en del behöver även ljus för att trigga igång det hela. Men som du säger, så fort näringen i fröet är slut måste ju plantan börja försörja sig själv genom fotosyntesen. Har man den då täckt så kommer gräset att tyna bort, liksom "o"gräset. Som sagt, själva groningen är nog inga problem med att låta ske i mörker, men
7 svar · 5,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.