Ingen thujahäck mår bra av att inte hållas efter. De blir lätt 10 m höga ... om de får växa fritt. De är, liksom cypressen, ett högt träd. Klipper man inte in dem i sidorna blir de dessutom snabbt risiga och stabbiga nedtill. Man kan inte föryngra denna typ av träd.
 
Då är det förmodligen en annan typ av växt jag är ute efter. Grannens hus ligger nedanför vårt cirka 50 meter. Vi har två äppelträd in bit ner i slänten. Bakom dem tänkte vi plantera något som blockerar grannens insyn på vår tomt. Hade varit fint om det vuxit upp lite innan vi är färdiga med huset.

Finns det andra alternativ till lättskötta växter som ger insynsskydd (gärna 3 m höga).
 
Bergstrollet - komplettera din profil så att vi vet vilken zon det gäller.
 
Hur hade det funkat med en spaljé där man låter klätterväxter klättra upp? 3 meter kanske blir lite i högsta laget och det blir inte så grönt på vintern beroende på vilken typ av växt du använder. Eftersom jag själv är tokig i att ha växter man kan skörda ätbara saker från och det ligger precis vid äppleträden så tänker jag med en gång på björnbär. Där kan du lätt bygga upp en drygt 2 meter spaljé utan att det ser alltför konstigt ut och björnbären behåller faktiskt en del blad på vintern (i varje fall här i skåne) och det växer snabbt. Björnbär är dessutom riktigt trevligt att plocka bär från när man har spaljerat upp dem.

Med reservation för var du bor någonstans förstås. Själv har jag bara erfarenhet av vad som växer här i skåne.
 
Vi bor i närheten av Göteborg (2 mil ifrån).
Det verkar som om Tuja "Smaragd" är ett bra alternativ, den blir ju inte lika hög som "brabant".

När man sågar av den högst upp, slutar den växa på längden efter det? Eller måste man kapa den årligen?
 
bergstrollet skrev:
Det verkar som om Tuja "Smaragd" är ett bra alternativ, den blir ju inte lika hög som "brabant". När man sågar av den högst upp, slutar den växa på längden efter det? Eller måste man kapa den årligen?
Även Smaragden blir hög men växer inte med sådan fart som Brabanten. Den fortsätter att växa på höjden även efter toppning dvs sidogrenarna i toppen tar över och fortsätter uppåt. Om man toppar den årligen behöver man inte såga - då räcker en sekatör och om man lägger snittet inne i 'rufset' ser inte plantan så rumphuggen ut.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.