Fråga byggexperten kl. 20-22 måndag 4 maj 2026
Darko Mitrovic: Hej! Jag kan tillägga för någon som läser senare att den så kallade bygglovsalliansen som består av en drös olika bygglovsenheter i kommuner i och runt Stockholms län bedömt att detta undantag inte gäller inredning av bostad i enbostadshus i syfte att utöka befintlig bostad. Vill jag däremot inreda en ny och separat bostad, exempelvis för kan undantaget utnyttjas, men ger såklart
Liss-1: Ett jobb för elektriker- med tanke på IP-klass på armaturen , ev jordning mm
johfo: Vi är på gång att bygga om en mindre altan. Föregående ägare som byggde hade nog tight budget, så det var många skarvar på trallen och skruvarna hade rostat sönder (inte A2 där inte...) Rev trallen i helgen och konstaterade att precis som jag trodde ligger regelverket mestadels direkt på marken, med stöd av några plattor, men ändå i kontakt med grus och lera. Det är grus i som en
Rickard.: [citat] Det skulle sannolikt inte bli någon som helst skillnad på känslan på golvet även om du hade 500mm isolering under golvet. Golv som känns kalla gör det nästan oavsett om man inte värmer upp eller har extremt varmt inomhus och kallast är dom längs ytterväggar där kantisolering och sylltätning/isolering spelar mest roll.
Stefan_E: Det går att räkna på upplag med urtag. Googla på ”Dimensionering av träkonstruktioner”, det finns 3 delar. Kolla speciellt i del 2 avsnitt 8.3. Trä har dålig hållfasthet när det gäller drag vinkelrätt fibrerna och det är en av riskerna här.
anitamarkstrm: [citat] Tyvärr kommer det nog inte heller att fungera eftersom området närmast befintligt hus är prickad.
ajn82: Jag tycker det är symptomatiskt att inläggen i forumet är bättre och mer underbyggda än svaren från experten, vilket den här tråden blivit ett tydligt exempel på, vilket är konstigt, experterna borde vara måna om att upprätthålla sitt professionella rykte.
Ludde Jakobsson: [citat] TACK!! Vattenavrinning kommer jag också att fixa så klart.
Charlotte Andersson: Som jag läser det hela lite snabbt så hade du kunnat bygga ett garage på 15 kvm närmre tomtgränsen än 4,5 m med skriftligt grannemedgivande. Jag hade lyssnat på kommunen i detta fallet
waterfall: Tack för svar! Behöver EPS läggas minst 10 cm även över rören för att undvika att värma upp marken under huset?
Marlen Eskilsson: Då var frågestunden avslutad. Tusen tack till alla som har deltagit med intressanta frågor och inte minst till dig @Charlotte Andersson för alla svar.
Charlotte Andersson: Det är ju lite så dags att komma och klaga på något som skett för 40 år sedan........ Har ni inte några märkbara skador på ert hus idag så är det inget problem. Om det finns skador så får ni väl ta en dialog med grannen. Om det hade skett nu så här det inte ok att göra så. Då får man isåfall göra en stödmur på sin sida innan man fyller på jord. Alternativt lägga ett
Farfalle: Tack. Flytta ut fönster/dörrar var med i beräkningen men takfot var en tankeställare. Finns det någon rekommendation på tjocklek på isolering? Det som gnälldes på var att utvändig isolering skulle leda till fuktskador och det ena med det andra som jag knappt kommer ihåg.
Charlotte Andersson: Sotaren tittar såklart på brandkrav och rensbarhet, vilket i sig är bra. Handläggaren har dessutom kraven på god inomhusluft och fuktkraven att beakta. Ett utlopp från en imkanal som ligger för nära friskluftsintag är inte acceptabelt eftersom man får tillbaka störande lukt i huset. Man ska också undvika att låta röret mynna så att det kan uppstå kondens på byggnadsdelar av trä.
Charlotte Andersson: [citat] Då ska det gå utmärkt att sätta mögelstoppers.
Charlotte Andersson: [citat] Om källaren är problemfri så finns det väl ingen anledning att gå på dräneringen nu. Viktigt är ju att man använder oorganiska och ånggenomsläppliga material vid renoveringen. Den gången ni väljer att dränera om så kan det vara bra att tilläggsisolera på utsidan med tex. isodrän så man får lite lägre energiåtgång.
Charlotte Andersson: [citat] Ja. Det får dock inte sticka ut för mycket mot omgivande byggnader. Tex ett starkt lila hus i ett område där den färgen inte förekommer kan bli ett problem
Charlotte Andersson: Det är rätt att man endast delar in det i inom- respektive utom detaljplanelagt område. Man får bygga sammanlagt 50 kvm fristående byggnad/byggnader på tomten till en- eller 2-bostadshus. Man ska här dra av för om man tidigare har friggebod eller attefallsbyggnad på tomten. Alla byggregler gäller som om det var bygglovspliktig. Tex vid garage måste bla. brandskyddsreglerna och
byabin: Jag tolkar svaret som att det snarast är en akademisk än en påvisad risk med båda sorterna. Om det är så att det i äldre tryckimpregnerat virke finns kemikalier som är starkt hälsovådliga borde det kunna finnas något fall som rapporterats där sådana effekter påvisats och om så är fallet känns det mer som ett "ska bytas" än ett "bör bytas", men så verkar inte vara fallet. Tack
Charlotte Andersson: [citat] Man skiljer inte på om det finns väggar eller ej. En byggnad är något man kan gå in i, det vill säga att en carport är en byggnad men kryputrymmet under altandäcket inte är det. Attefall och Friggebod finns inte längre. På en detaljplanerad tomt får man bygga till boningshuset 30 kvm och ha friliggande byggnader i närheten av bostadshuset på sammanlagt max 45 kvm. Här
Charlotte Andersson: [citat] Att förbereda något inför framtiden behöver inte redovisas på något speciellt sätt. Att lägga ner för i mark är inte lovpliktigt. Jag vill bara påpeka att det inte finns något längre som heter Attefall eller Friggebod. Idag finns det bara undantag från bygglovsplikt för komplementbyggnad och tillbyggnad. De nya reglerna skiljer sig betydligt från de gamla.
Marlen Eskilsson: Det låter vettigt, tack för bra svar!
Charlotte Andersson: [citat] Det ska egentligen räcka att hålla sig på ett betryggande avstånd in på sin egen tomt. Ett skriftligt avtal kommer ju ändå bara att gälla för den grannen ni träffat överenskommelsen med. En ny köpare kan ju tycka annorlunda. De får iallafall inte göra någon åverkan på delar av plantorna som finns inne på er tomt.
Marlen Eskilsson: För att ställa en fråga till trädgårdsdesignern måste du vara medlem och inloggad. Gå hit för att bli medlem: https://www.byggahus.se/forum/register/ När du har loggat in går du till det här delforumets startsida och klicka på den gröna knappen Ny tråd. Då får du upp frågeformuläret för att kunna ställa din fråga. [bild]
Marlen Eskilsson: Då har frågestunden börjat, välkomna att ställa frågor till Charlotte!