Färg, Måla & Tapetsera
PA: Färgen behöver inte vara oljebaserad. Jag har använt mig av Tikurilla tätvägfärg som är vattenbaserad. Den ingår i ett helt system för att täta exempelvis vävtapet som man vill ha i dusch. Eftersom du inte har direkt begjutning av väggen med vatten så kan du ta delar av systemet för att spara pengar. Grunda dock gärna med en billigare färg om du inte vill bli ruinerad eftersom den
emyran: [citat] Hmmm, mysko, iockförsig var säljaren på Bauhaus hur duktig, trevlig, kunnig och serviceminded som helst. När jag tänker efter hade han dock ingen miniräknare när han räknade fram priset. En muntlig prisoffert gäller väl... ;) ;D
KarlXII: AKB i Skogås söder om Stockholm har såna golvlister såg jag igår. Nej, jag vet inte vad de kostar. Ring och fråga :)
Lill: Faktiskt inte så illa som det låter...du har ju fuktspärr bakom...Kakelfogar släpper också igenom fukt. Men dessutom behöver man inte ha panel precis där man sprutar vatten... :)
j0han: svårt o förhindra att huset rör på sig. men du kan sätta pappremsor i hörnen, de håller mycket bättre än vanliga glasfiberremsor. lite trixigare o jobba med bara. ett tips är o limma fast dom med vävlim innan du spacklar.
David: Vi funderar på att ha stora 45*45 eller 60*30 grå/svarta klinker över hela undervåningen och ha vita väggar. I min förra lägenhet målade jag vardagsrummet i en "som kalk"-färg som gav väggen en fin textur och undrar om vi skulle använda en vit kalkfärg i det här fallet. Kan man göra denna färg själv och är det något som ni rekommenderar? mvh David
j0han: linoljefärger har ofta en tendens till o bli missfärgade, de mattas även väldigt fort. förövrigt är den jobbig o måla med, minst tre lager väldigt tunt. stryker du aldrig så lite för tjockt spjälkar den sig o blir "skrynklig". nästan enbart nackdelar med andra ord.
Jena: "Klassisk" fernissa består i grunden av kokt linolja, men har sedan div tillsatser. Bla så att den härdar snabbare. För härdar gör all linolja, även rå även om det tar tid. Att blanda linolja med terpentin gör att den går in längre i träet; ett alternativ är att mätta med rå linolja och sedan avsluta med kokt, alternativt fernissa. Vill man ha en riktigt tålig yta med underhåll
Lind: Nej, någon ironi var det inte fråga om. Det är jättelätt att ta till giftiga produkter, bara för att vi, i denna generation, ska få ha det bekvämt.
grodan: när vi fick vattenskada i badrummet satte försäkringsbolaget upp väv+våtrumsfärg.det var ok enligt dom...
Svard: Hej GF En av fördelarna är ju som du skrev att det blir billigare, även för den vanliga "faluröda". Inte så mycket billigare, men ändå, färdigkokt 2300:-, hemkokt 1600:-. Mest är det väl för att känna att man gjort det själv (blir väl det enda jag kommer att göra själv) och att jag kan använda den linolja jag lärt mig älska när jag renoverat träbåt.
joakim_h: Vi har en fasad som består av hälften brunt tegel och hälften fasadplåt. Vi har tänkt att måla både plåt och tegel vitt. Är det något speciellt man skall tänka på vid målning av tegel/plåt? Skall man spruta eller "hand" måla? Är det lätt? Och är det någon som har någon koll på vad det kan kosta? Det är 130 m2 tegel och ca 70 m2 plåt. Mvh Joakim
Fasting65: Huset är byggt 1936. Det står delvis på berg och ligger i Stockholm. Källaren ligger rätt grunt, vilket gör en omdränering förhållandesvis skonsam.