P
piloten: Ok tack. Vilken sorts rör gräver man ner ? Djup ?
5 svar · 3,7k läst
L
Lidman: Det gör faktiskt en hel del skillnad på vilka kablar man använder i sin anläggning. Ta t ex alla sytrådstunna scart-kablar som, om man har tur (eller kanske otur i det här sammanhanget), följer med diverse A/V-produkter. Med en sådan inkopplad till TV:n ser man alltför ofta "spökbilder" som läcker in från den bakomliggande bilden. Och det är ju kanske inte så skrämmande att se
5 svar · 2,5k läst
M
Mats: Jodå. Tillslagsströmen är betydligt högre och gäller det dessutom gamla porslinssäkringar så försämras de med tiden. För att hantera tillslagsströmar så har man en viss fördröjning i säkringarna och det brukar hålla men vill man vara säker så..
14 svar · 3,4k läst
MickeM
MickeM: [citat] Det gäller att märka upp i dosan och centralen annars finns det risk för bakspänning m.m.
9 svar · 6,5k läst
N
norrbottenstorpet: Tack för tillrättavisningen. Någon som har tips på en bra armatur som passar beskrivningen ovan. Jag har svårt att hitta någon.
4 svar · 3,7k läst
H
hempularen: Iofs, så skulle man ju kunna tänka sig att du fått problem med cirkulationspumpen, så att det är den (för källaren) som löser ut säkringen.
1 svar · 3,5k läst
K
krillekubik: Tack el-micke för ditt svar. Skall prova detta efter jobber idag. Krille kubik ;D ;D
2 svar · 1,7k läst
M
Mats: Oki. Blev lite fundersam då vi fick hela anläggningen här genomgången för några veckor sen efter en åskträff och då var det helt ok med 3X2,5 + 2,5 mellan mätarskåpet och elcentralen. Troligen gjort på 80 talet
9 svar · 4,1k läst
L
Lidman: Jo, det ska vi göra. Men hur blir det med ström till elementet i badrummet? Kan man inte ta allt på en säkring dvs både lyse och värme? Eller blir det nåt knas då?
9 svar · 2,2k läst
J
Jannne: [citat] Bara för att ha lite "kött på benen" när Elektrikern kommer. Centralen som sitter där nu har betäckningen Eldon U33/5. Den har en liten inspektionslucka på höljet där symbolen för både jord och 0 finns. Är det befogat/nödvändigt att El-snubben byter ut centralen mot en ny? mvh/Janne
4 svar · 2,5k läst
M
master_mimer: vad lägger man då på det sjätte stiftet som dyker upp i mitten när man kommer upp på 63A-storleken. stiftet har ju en hylsa på honan, men är kortare än övriga stift. extra jordstift? det är omärkt i alla mina kontakter.
3 svar · 9,6k läst
G
GM_forever: [citat] Rätt så!! Jag gjorde det av obetänksamhet en gång- tjopp! Lilla glasrörssäkringen i dimmern flög till de sälla jaktmarkerna. ;D
4 svar · 3,9k läst
T
Tomtebo: Tack. Fast det verkligt intressanta är hur stor procent av värmeeffekten från en halogenlampa med aluminiumreflektor som kommer längre ner än några decimeter i rummet, det vill säga hur stor del blir nyttig värme (under vinterhalvåret) i det rum belysningen sitter i relation till den del som bara i bästa fall blir golvvärme i rummet ovanför.
15 svar · 5,6k läst
hal
hal: De små runda lamputtagen som används till bl a takbelysning är specade upp till 6A (i alla fall de jag har sett). Däremot är det väldigt sällan man ser att belysningen är avsäkrad med 6A. En användare kan då koppla in något som förbrukar mer än 6A i lamputtaget (visserligen inte så troligt) och därmed går det mer ström i det än vad som är tillåtet. Någon kunning som kan
0 svar · 2,1k läst
MathiasS
MathiasS: [citat] Nej, det kan omöjligen finnas en elmätare som förbrukar någon nämnvärd mängd energi själv..... inte ens en från -72. Att det brummar är inget konstigt, det finns små transingar i den och en del mekanik (iaf i din från 72 gissar jag). Jag har ett par nya mätare på VP och elvb, helt elektroniska och förstås då tysta.
8 svar · 7,1k läst
R
Rogerio: [citat] Har du ngt E-nummer, hittar det inte? Min tanke med krympslang, ingen som tror på den?
13 svar · 2,7k läst
pellefant
pellefant: kabelsmörjmedel kan rekommenderas, säsklit om det är många kablar typ 2x1,5 i samma rör
4 svar · 3,6k läst
pellefant
pellefant: 1992 kanske inte så många av er hade internet, sen kanske det här forumet inte heller fanns, så sent o sent... allt är ju relativt... eller?
7 svar · 1,4k läst
D
daniellindholm: Ah, tack för alla svar. Verkar finnas möjligheter. Jag som nästan sa att det var kört, men det kära 'allt går att lösa' verkar stå sig :)
3 svar · 1,7k läst
krillek
krillek: Jag skaffade putslock till alla mina apparatdosor som jag fällde in i källarväggarna (ca 35 st... puh). Dom passade till Thorsmans dosor och var av plast. Fördelen med dom var att dom förutom själva dosan även skyddade skruvarna/skruvhålen till 100% så att man inte fick in en massa gegga där när man putsade väggarna.
4 svar · 3,8k läst
MathiasS
MathiasS: I denna avdelning diskuterar vi allt som rör el och elinstallationer. Vi rekommenderar att tekniska frågor kring belysning postas i denna avdelning, övriga belysningsfrågor postas i avd. Inredning. Tips: Tekniska frågor kring belysning i kök, badrum och andra delar av huset brukar få bäst svar i denna avdelning! Mvh, MathiasS och Marléne
0 svar · 2,9k läst
E
El_-micke: är det permanentboende som gäller så är det ju standard avgift som gäller vid elanslutning typ 20 -30tusen..............kladda inte med batteri å sånt krafs det duger inget till om man ska ha ut lite större effekt............ska du bo där så satsa slantarna på riktig kraft.......antingen kabel.........eller ett maffigt elverk
18 svar · 5,1k läst
G
Granit999: EKLK är dyrare än EKKJ. EKLK 3G2,5mm2=10,50:- /m +moms EKKJ 3X2,5+2,5mm2 = 7,95:-/m + moms på Malmbergs. Jag skulle istället dra 4x2,5+2,5mm2 = 11,30:-/m + moms. Då har jag möjlighet till trefas.
3 svar · 2,8k läst
S
sverre: [citat] HF-don för 0-10V är relativt gammal teknik, numera är det digitala HF-don som gäller, du behöver bara en tryckknapp in på "dimmeringången", jämför med t.ex. dimmax dimrar.
17 svar · 3,9k läst
M
MatteFalun: Helt rätt, om inte reglerna har ändrats sen jag gick i skolan, det var ju en tid sedan ;D ;D men jag har inte set någon förändring. //Mats
10 svar · 9,4k läst
L
Lurvnos: Tack Erik! Fint att fråga 2 var tillåten, annars hade jag behövt en dosa intill uttaget. Jag mindes nåt svagt om detta med motiveringen att det blir mekaniska påfrestningar på ett vägguttag och att det därför var olämpligt. Men, som du säger, att mata ett vägguttag för ex golvlampa via en brytare är ju helt i sin ordning. Då blir det inkommade kabel till rummet genom väggen, rätt
4 svar · 1,3k läst
T
Tomtebo: Varför inte en gammal PC med IO-kort? Finns ingen flexiblare lösning.
5 svar · 1,8k läst
D
daniellindholm: Ja, han är behörig. Men som sagt, jag skulle nog inte kunna komma billigare undan. Det är lite kompispris. En gammal god vän till min kära granne.
8 svar · 2,8k läst
Z
zoviey: okej, el-gubben var här idag och som tur var slapp han flytta mätaren. tyckte han va billig också....
4 svar · 1,4k läst
D
daniellindholm: En annan sak att se upp med är väl diverse rör, vatten och avlopp typ. Kanske inte är någon fara att man skadar sådant. Det har jag ingen koll på. Jag kom bara på att man vanligtvis drar sådant under eller intill vägar.
6 svar · 6,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.