M
master_mimer: Reglementet har inga krav på hur stora laster du ansluter till en säkring. tankeb med säkringen är ingenting annat än brandskydd. säkringens uppgift är att bryta kretsen om strömmen som går blir för stor (större än säkringens märkström med viss tolerans) således akn du ansluta en hel villastad till en 20amp säkring, men du får räkna med att dne kommer lösa ut hela tiden lol.
8 svar · 6,3k läst
snuttjulle
snuttjulle: Har sett ROT dosor (tror de kallas så) som man bara stoppar in i ett nytt hål och tvingar fast bakom gisps eller yt materialet man har.
3 svar · 8,3k läst
H
hempularen: Ja det ser bra ut.
18 svar · 175,8k läst
H
H
hempularen: En del av oss som fått en "vanlig" stöt av el någon gång tycker att det var ju inte så himla farligt. Man skall komma ihåg att en stöt i ett våtrum är en helt annan femma. Om man har blöt hud, framförallt som blivit genomblöt efter några minuters duschande eller badande, så leder huden mycket bättre än torr hud (har för mig att den leder 10 gånger bättre). Det innebär att om
9 svar · 3,5k läst
Jesca_j
Jesca_j: Det brukar vara max 24volt i givarna, hos oss är det dragit samma kabel till utegivare som till telefon och rumstermostater.
6 svar · 5,0k läst
S
SkaneErik: [citat] Jag kan svära på att det inte sticker upp alls i min systers nyinköpta badrumsskåp! Men det är heller inget utanpåliggande uttag, det sticker ju inte ner heller! Men det ser lite "klent" ut säkerhetsmässigt, ingen jordning, och dessutom sitter hålen (?) i höjd med uttagets lucka. Normalt sitter de juh en bit in. Men det kan möjligen vara någon typ av "rakuttag" som matas med
12 svar · 3,2k läst
S
SkaneErik: Apropå det, min farfar passade på att installera telefon i fjällstugan på den tiden ett telefonabbonemang kostade ca 300kr oavsett om man bodde i en lägenhet inne i stan eller ute i skogen. Fjällstugan ligger ute i skogen. Det var bara för televerket att fixa en ledningsgata och dra stolpar nån halvmil! ;D ::)
2 svar · 2,3k läst
E
Erik_D: Just vp rör är felskrivet i meter det är per st
8 svar · 1,8k läst
Jesca_j
Jesca_j: Kabeln går att skarva, inga problem där. Problemet är att det förmodligen inte är tillåtet att flytta skåpet från ytterväggen till en innervägg. (Vi var tvungna att ha skåpet på yttervägg samt att ingående elen inte fick dras in under plattan över huvud taget). Är det ett äldre hus kan andra regler gälla.
1 svar · 6,4k läst
M
Mats: Helt rätt tolkning. Det jag menade var att för att få samma tillgängliga innerarea spm i ett vp 16 så måste man ta 20:s slang och därmed också dosor med 20:s öppningar eller sätta adapters på varje slang. Fördragen slang är nästan ett krav idag för att få jobben då den blir billigast vid nyinstallation. Se bara till att den är ordentligt sträckt så går det att justera men ska
12 svar · 4,2k läst
G
goerana: Hej ! Inte att förglömma, dra inte vprören för nära ytteväggen, inte roligt med kondensvatten i plaströren, // Goerana
4 svar · 3,3k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Det är inte helt ovanligt med upp-och-nervända blomkrukor i terrakotta. Annars kan jag rekommendera Maxels "spotpottor", 150x200mm.
8 svar · 2,4k läst
T
Tomtebo: [citat] Illa... Känner någon till om det finns något annat fjärrströmbrytarfabrikat som har ljusrelä?
5 svar · 5,8k läst
E
El_-micke: japp 30 mA duger fint.
1 svar · 2,5k läst
krillek
krillek: Lumiance har hur mycket som helst. Jag köpte deras tvåfasskena Microtrack 2. Den är vit och diskret - endast 22 x 26 mm. Till skenan valde jag spottar Tipo. Hur snyggt som helst :) http://www.lumiance-lighting.com/
5 svar · 9,4k läst
D
danielvestling: Jag har köpt liknande vid Clas Ohlsson. Funkar bra och kostade runt 200 kr. Helt OK! mvh Daniel :D
11 svar · 4,3k läst
M
Mats: Kollade lite på nätet idag och det mesta var onekligen 16A godkänt så det blir inga problem
6 svar · 11,6k läst
J
: [citat] Nja, de reläer jag har bryter endast med 1 pol (alltså bara på fasen), kan finnas 2 poliga, men det får man kolla upp. Om vi tar ex ett relä på 1000W delat med 11w får du 90 lampor minus vad dom drar extra i startpuls, så runt c:a 60 lampor på 11w när det är rejält kallt ute, borde räcka mer än väl.
4 svar · 3,5k läst
M
master_mimer: som tidigare skrivits är tanken att man antingen skall vara isolerad från jord, och på så vis vara skuddad mot strömgneomgågn även om man sjävl skulel råka bli spänningssatt, eller så ska allt vara jordat så att om något blir spänningssatt så väljer strömmen skyddsledaren och inte människokroppen. men något dom ofta glöms bort är ju att man ofta, speciellt i lägenheter,
3 svar · 4,4k läst
C
Caesar: Det skiljer 100- ex. moms mellan Bern o Basel (Basel är den dyrare eftersom den är störst).Båda är dyrare än Stockholm 280. IFK: Du verkar ha fått ett bra pris på sistnämnda.
6 svar · 2,5k läst
L
: Kanske samma fenomen som med gamla olje-radiatorer, efter ett par år finns det lite kondens (fukt) som fällts ut inuti det slutna systemet, så när det stoppas ett tag och flyttas runt skicktas detta så att det far in och ställer till det, i oljeradiatorer blir det rost, osäker på vad som händer exakt i kyl/frys men kompressor/kondensor tar nog mycket stryk då. När jag flyttar runt
2 svar · 3,4k läst
H
hempularen: Övertygad om att det finns regler i stil med vilken dimension på kabelsko som skall användas, materialval (för att hindra oxidering med dålig kontskt som följd) osv. Har dock ingen koll på var man får tag i dessa.
7 svar · 5,6k läst
G
GM_forever: [citat] Takfot är väl ett bra ord. ;D Det får du gärna kalla det, men i det här fallet handlar det ju om en inklädd sådan, så det rätta vore ju då snarare "Inbrädad takfot" eller "Inklädd takfot". Det där med ljusslang var ju intressant. Det måste utforskas!
9 svar · 6,7k läst
T
Tor: Nu framgår det ju inte riktigt vilken typ av utebelysning du är ute efter, men jag tycker att Eli Gnosjö AB har en del snygga saker (är förvisso part i målet, men...) Priset är dock på en helt annan nivå än t.ex. Norlys, men så får man vad man betalar för. http://www.elignosjoab.se/products.htm, kolla under Utomhusarmaturer.
5 svar · 6,1k läst
T
Tor: En kommentar ytterligare ang. dimmning av glödljus. Du förlänger livslängden på ljuskällan ganska rejält när du dimmrar den. Kan ju oxå ses som en lite besparing.
6 svar · 4,7k läst
T
Tor: Även Zero har billiga markstrålkastare som heter Phosi - finns för lågvolt samt 230V. Funkar utmärkt i privata miljöer.
12 svar · 9,0k läst
H
hempularen: Den enda vettiga förklaring jag kan komma på (som ändå verkar osannolik) är att timern är feltillverkad så att klockmotorn i den är kopplad mellan 1 av inkommande ledarna och skyddsjord istället för mellan de två inkommande ledarna. Då får man den effekt du nämner, dvs. beroende på om den ledaren den är kopplad på råkar hamna på fas eller noll, så fungerar den eller inte. Om
2 svar · 2,8k läst
U
uffe59: Måste erkänna att jag faktiskt inte vet om det är 35A säkringar efter mätaren i stolpskåpet. Tog det liksom för givet. Kan lika gärna vara 20A. Får kolla det om 1,5 veckor när vi åker dit igen. Hursomhelst, hur funkar det egentligen. Om man går innefrån och ut. I huset sitter det en central avsäkrad efter huvudbrytaren med div. olika säkringar. Från huvudbrytaren går det en EKKJ
13 svar · 10,2k läst
O
OLHA: Snart, snart. :-) Det är inte helt lätt att få till det. Har fått bygga reläboxar som Gira systemet styr. Så långt har vi kommit att rördragning, gira och reläboxar är inkopplade. Persienn killarna är inte helt med i "kolan" när det gäller hur elektronik skall fungera. Eftersom vi inte är riktigt klara ännu med all målning t ex.... så dröjer det nog minst en månad innan vi kan
36 svar · 15,0k läst
·
hal
hal: Ok, misstänkte det.
2 svar · 3,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.