H
Hobbyfixarn: Lite info om jordfelsbrytare från Elsäkerhetsverket... http://www.elsakerhetsverket.se/download/18.964130fe7b18648b80001555/installera_jordfelsbrytare.pdf
45 svar · 24,2k läst
·
M
master_mimer: jo typen du söker kallas som du redan sett för D1 och passar i proppuvar av typ G1. vanliga i stockholms innestad, men även i de äldre södra förorterna t ex midsommarkransen. jag vet inte vilken den kraftigaste är med jag tror att det är 16A, sedan får det bli G2 upp till 25A därefter G3 och som tidigare omtalats finns dom till exempel på elfa.
5 svar · 4,4k läst
E
El_-micke: kräng på lite skydds slang så är det inga problem
1 svar · 3,2k läst
T
Tomtebo: Överföringsfrekvensen är så hög att andra ansluta apparater inte märker av den alt. filtrerar bort i nätaggen. Men förmodligen finns det säkert någon renlärig audiofil som hävdar att det försämrar ljudet.
1 svar · 2,9k läst
M
master_mimer: som tidigare sagts ska man ha respekt för wattalet för en armatur. jag har sett exempel på väl ventilerade oskadade skärmar, men när man tittat på sockeln har den varit alldeles bränd. lite grand kan man dock avvika från märkeffekten. det är exempelvis stor skillnad på en 40W klot och en vanlig 40lampas yttemperatur. och ännu större om man tar hänsyn till hur den är monterad. den
6 svar · 15,9k läst
C
Caesar: IP20 alltså minst 3m från badkarskant.
15 svar · 5,2k läst
H
Halling: [citat] Det är väl enligt tycke och smak, jag har sett bägge varianter. När lampan är inkopplad så får man dra iväg kabeln lite längre om den skall upp till uttaget i taket. Men å andra sidan så är uttaget mindre synligt när det inte används om det sitter i taket, blir inte ett vitt uttag som bryter av mot färgade tapeter.
4 svar · 3,0k läst
H
Hernik: Elkos bussystem bygger på dupline http://www.dupline.com/ (Och tillverkas av www.carlogavazzi.se) Är bara att dra runt en 2 ledare till alla i/o enheter och programera dom med en liten simpel dosa (som nog inte är så dyr). Att dupline är en industribuss i grunden kan ju bara vara bra om man tex vill läsa i el och vattenmätare eller andra saker. Har inte installerat någon själv men tycker
13 svar · 2,7k läst
M
master_mimer: sannt, det där med pulser och övertoner lämnade jag utanför. lika så om jag snedfördelar reaktiva effekter på huvudfaserna... men på den tiden man väl fastnade för 3-fassystem så var en av de fina fördelarna just att summasträmmen var noll vilket underlättar distributionen av strömmen från kraftverk till transformator i alla fall. att man sedan tar ut en neutralledare är en annan
8 svar · 3,5k läst
H
hempularen: Vad är det för typ av lampor, är det 230V lampor eller går de på tansformator? Om du har transformator så måste du ha en dimmer som anpassad för din transformatortyp.
3 svar · 5,3k läst
K
krillan: Mätartavlan heter A1 och även centralen/centralerna efter.
7 svar · 6,3k läst
Jesca_j
Jesca_j: För vår elektriker har det gått runt 6000m kabel om jag inte missminner mig. (250kvm 1-plans inkl. garage).
6 svar · 2,2k läst
G
gluecifer: Hm...det ser inte alls ut så hos mig, ska ta en bild idag och visa
16 svar · 4,5k läst
H
hempularen: Frågan är väl om det är någon vits med timer på ett värmegolv. Värmegolv är så tröga att du sannolikt inte sparar någon el på att reglera ned dom under natt eller arbetsdag.
4 svar · 3,7k läst
S
sverre: Lägg även gult kabelband 30cm över kabeln!
2 svar · 2,5k läst
Macke202
Macke202: Tackar för alla svaren! Pannans elpatron är på 10kW idag. Den nya är en Comet från värmebaronen: http://www.varmebaronen.se/html/huvudsida/pellet_olja_el_pannor/pellet_olja_el_pannor.html Den är kraftigare på 13kW men har inbyggd belastningsvakt. Väntar att han ringer idag eller imorgon så då ska jag ta diskussionen med honom. Var ytterligare en röris där i helgen och tittade och vid
12 svar · 2,0k läst
E
El_-micke: hej det spelar ingen roll att du har eljos grejor.......kolla med tillverkaren efter en tabell för givaren........vilka ohmtal vid vilka temperaturer..dra ur givaren ur röret o testa den.................det är inte alltid det är ok för att det är nytt :P
5 svar · 3,9k läst
K
Kinslayer: [citat] http://www.elkul.nu/ StorEL anordnade kurs här för ett tag sen! riktigt påläst kille! Rekommenderas helt klart!
7 svar · 1,7k läst
K
Ken: Takfoten är redan spikad och målad. Ingen kabel var dragen, bara VP rör, köpte armaturerna på K-Rauta, dom hade inga stora hål för rör utan bara en dosa för ingående sladd. Skulle kunna ta upp hål men tycktee det blev för krångligt, har gjort detta nu, köpte dosor för utomhusbruk, satte dom inuti takfoten och drog FK i rören, EKK ut från dosan till armaturen. Har ej satt fast
4 svar · 2,9k läst
H
hempularen: Det fanns en tidigare tråd i våras om nedgrävningsdjup. Om jag minns rätt så gällde 60cm bara på allmän mark, enl. någon av de behöriga som uttalade sig i den tråden.
7 svar · 4,0k läst
Jesca_j
Jesca_j: På Classe finns det "billiga" byggcentraler. En för 998:- [bild]
8 svar · 10,2k läst
F
fooney: [citat] Japp typ i 500 studentlägenheter som blev färdiga i maj :) ooops :)
7 svar · 4,0k läst
pellefant
pellefant: i den armaturen var lamphållarna ok så dpm bytte jag inte, trådarna bytte jag däremot till 1,5 mm2 RK.armaturen var gjord i mässing så jag satte fast en jordtråd i den. obs viktigt att alla metalldelarna har god kontakt med jorden. monterade en ny jordad lamppropp.
4 svar · 13,0k läst
H
hempularen: [citat] Det låter ju läskigt, det kunde ju precis lika gärna ha varit 230V, beror bara på hur långt från matningen felet sitter. Har du inte jorfelsbrytare på golvvärmen?
20 svar · 13,3k läst
M
musli30: Vi har en tillbyggnad på huset på 20 kvm och vi ska dra in el från stolpen med faserna på 10 meter bort till ett nytt säkringsskåp i tvättstugan samt koppla in kontakter, golvvärme och sånt i tvättstuga och badrum... Frågan är, vad kan sånt gå på ungefär? Det är två taklampor, fyra vägguttag, två x golvvärme, fläkt i badrummet samt handdukstork (väggfast)... ett
0 svar · 2,4k läst
J
JohanIII: Underkant minst 0,9m, överkant max 2,2m. Standarden SS 437 01 51 visar detta.
1 svar · 23,6k läst
S
Sir_Sam: Sverre; Helt korrekt från din sida! Ett tankefel när jag ritade det hela, när jag väl hade utfört det hade det inte blivit att A1 även bröt B1. Mats_o; Du har nog helt rätt! Det var snåltarmen som slog till en sväng. Ingen mening att snåla på dessa grejor. [bild] Kollade lite på Clas Olsons normcentraler, dvärgbrytare, Personskyddsautomater, etc. Någon som har erfarenhet av dessa
3 svar · 6,3k läst
A
AndersG: Biltak = Carport på nysvenska ;)
4 svar · 3,4k läst
L
: Det är jordskruvar för ev skyddsjord i antennsystemet.
3 svar · 3,9k läst
T
: Så här sa elsäkerhetsverket : Dra om kabel i befintliga "pansarrör"- inga problem. Behålla gamla väggströmbrytare vid omdragning-inga problem- även vid jordning i bef rum där detta finns. Vid "kronkopplare" (2 vägs) godkänns "sockerbit" vid takanslutningen om skyddsjord ska används ( då dagens jordkontakter inte klarar 2 vägs typ kristallkronor-dessa kontakter finns inte på
4 svar · 2,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.