S
SpinOff: Glömde att nämna att dom dessutom kräver att eventuella takkupor ej får ha en bredd som överstiger 25-30 % av taklängden :-/. Annars räknas huset som tvåplanshus.
7 svar · 6,9k läst
N
norrlandshus_sthlm: annat hus kanske ???
7 svar · 3,8k läst
R
robbin: Tackar.
2 svar · 2,3k läst
R
2 svar · 2,3k läst
Bob_the_builder
Bob_the_builder: I den här tråden finns en del matnyttigt http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Bygglov;action=display;num=1054054373;start=7#7
0 svar · 2,6k läst
L
Lilla_vargen: Som någon påpekade ovan, får man oftast bygga 1½ plan då planen föreskriver 1 plan. Det beror på bestämmelser om taklutning, byggnadshöjd, inredd vind osv. Om det enbart står 1-plan i detaljplanen kan du i praktiken bygga tre våningar: källare, markplan och vindsvåning med stora takkupor och förhöjt väggliv... Att kommunen tillåter större hus i ena området än i det andra kan
14 svar · 2,6k läst
J
johngbg: Som påpekande på "fiddeli"s osäkerhet vill jag bara förtydliga att det är 700mm och inte 1200mm man måste hålla sig under... men det är alltså definitionen av enplanshus med inredd vind (1 1/2 plans hus med andra ord). mvh, John
17 svar · 7,4k läst
F
Familjen_Bygg: Dessvärre är du inte så mycket betjänt av när prövningen av din ansökan sker. Det spelar alltså ingen roll om prövningen sker idag, om två år eller 10 år; - avviker din ansökan från plan kan du inte räkna med att få bygglov oavsett när ansökan prövas. [Det är en annan sak om åtgärden med din ansökan om bygglov stämmer överens med plan; då kan kommunen förhala din
4 svar · 1,1k läst
P
parre: Tackar för svaret, det hörs possitivt. Parre
2 svar · 1,8k läst
Immobil
Immobil: Enl. Boverket: Bygglov behövs inte för följande: -En eller två bodar - förrådsbyggnad, växthus, lekstuga eller liknande som sammanlagt är högst 10 m2, utvändigt mått och är högst 3 m hög, placerad minst 4,5 m från tomtgräns- men i omedelbar närhet till bostadshuset, dock ej närmare än 4,5 m från huvudbyggnaden. Om grannen godkänner detta, får den placeras närmare tomtgräns
1 svar · 3,5k läst
M
MrMagic: I (eg strax utanför , 7-800m) Södra Sandby. Hittade en tomt på 5000m2 med en gammal kåk som skall rivas. Fick pynta knappt 600´för det.
3 svar · 1,8k läst
L
Lill: Kicksan säg så här.. Vi fick idag en skrivelse från kommunen att vårt ärende kommer att behandlas i arbetsutskottet imorgon och att kommunens tillförordnade bygglovsarkitekt (miljö och byggnadsnämnden) kommer att att avslå ansökan om bygglov. Anledning? Tja 1. vi vill lägga huset som en tårbit med som mest 12 cm !!! in på prickad mark. 2. Huset passar inte in i miljön av gamla
3 svar · 2,2k läst
C
cyanna: [citat] Oj, oj! Det är inte alls säkert att bygglovet kommer att beviljas! Byggnämnder har satt stop för många kommunala byggplaner, allt från 3d master till motorväggar, hus, industri, sjukhus, fängelse, osv, osv, osv. Har hela granskapet dessutom klagat så kan ni räkna med att dem kommer även att uppvakta kommunpolitiker i denna frågan. I bästa fall låter det som om det blir
8 svar · 2,5k läst
fia_mstd
fia_mstd: [citat] Du är listig du! :) Och har naturligtvis helt rätt! Claus Claussen heter killen jag pratade med, kan verkligen rekommendera alla horder av Mareistadsbor som verkar skriva här ;) att prata med honom! ;D
5 svar · 1,3k läst
C
CarlOscar: ja, man vill ju inte vara "grinig gubbe" och förstöra grannsämjan genom att sabba och förstöra för andra, men det känns ju lite trist om andra kommer att bygga in på knuten.... Men det är väl bara att gilla läget och försöka köpa loss så mycket mark som möjligt.
7 svar · 3,3k läst
M
MrMagic: Clip: Läs mitt inlägg en gång till... :) Överklagan med inhibition innebär ju att länsstyrelsen skyndsamt (=inom 2 veckor) måste ta ett första beslut som gäller direkt. Antingen stoppas bygget omedelbart eller får ägaren fortsätta bygget. Det slutgiltiga beslutet kommer ett år senare förmodligen. Men det är väldigt ovanligt att de ändrar sin första bedöming. Sedan kan ju
66 svar · 6,6k läst
Immobil
Immobil: Den är öppen på en eller flera sidor och saknar port.
1 svar · 7,9k läst
F
Fredrik_J: Fick svar från byggnadsarkitekten på kommun. Mitt tilltag kommer att räknas som tillbyggnad med förråd och kräver både bygglov och bygganmälan :-/. Vad kommer sådant att kosta tro?
5 svar · 2,8k läst
Fasting65
Fasting65: Tackar för berömmet - jag ska vidarebefodra den till min webformgivande/ad:ande sambo som fixat formen. Den blev lite väl rudimentär, men från början var det ju ett halvt hafsjobb som gled över i produktionsläge. :D Man kan väl säga att hon gjort formen men jag som stått bakom och sagt "NEJ, inte DEEET typsnittet, för disco. Kör ett klassiskt istället - och bredda det mer." och "urk
4 svar · 5,4k läst
Immobil
Immobil: Bygglov behövs inte för: -Skärmtak över uteplats max 12 m2, högst 3 m från huset, ej närmare gräns än 4,5 m. Detta gäller även öppen veranda om högst 12 m2 Eftersom du hamnar inom de 4,5 meterna med ditt trädäck så krävs grannens medgivande. För säkerhets skull, kolla med din kommun ;)
1 svar · 4,1k läst
J
JonasHolm: Hej! Jag har inte kollat om påbyggnaden funkar med detaljplanen. Jag förutsätter det eftersom flera andra grannar i området byggt på samma sätt som jag tänkt mig, och dessutom med samma byggfirma. Tack för tipset om att ringa handläggaren... /Jonas
3 svar · 974 läst
V
vonSassen: :) På Dina sektionsritningar över fasaderna och grunden/sockeln ska Du rita in en linje för den befintliga marknivån helt skalenligt, dvs om marken framtill är 1 m hög så ska den vara det även i ritningen. Skala 1:50 (1 cm = 50 cm) så måste Du rita in 2 cm på ritningen. Sedan ritar Du med pricklinje in den önskade marknivån där Du vill ha den på samma sätt. Vill Du ej ändra
1 svar · 939 läst
F
Fredrik_J: [citat] Grannen tycker det är OK. Han använder min garagevägg till att sätta upp fågelholkar på. Helt OK för mig. Iochför sig står inte mitt garage vid hans hus utan i änden av trädgården. Min tomt ligger inte längs gatan utan bakom de andra husen.. Dessutom har han ju en gång godkänt det hela vilket ju är en förutsättning...
18 svar · 14,7k läst
C
cyanna: Är din pergola minst 50% genomsynlig (utan växter ;D) då behöver du ingen bygglov. Är den mer än 50% "kompakt" kolla med byggnadsnämnden... Du behöver inte bygglov för uteplatsen när det gäller enbart "golv" delen.
1 svar · 6,9k läst
·
fia_mstd
fia_mstd: [citat] Tack för infon! :)
4 svar · 10,3k läst
M
M@ZE: Sålänge du följer detaljplanen så är det inga problems, men överskrider du den ex att du skall bygga 5kvm mer än detaljplanen säger så måste man har grannarnas godkännande. Om du skiter i det och grannarna klagar till länsstyrelsen i efterhand får man problem.
18 svar · 2,9k läst
A
arny: Kan komplettera Peters råd med att också prata med grannarna. Om det är någon som lämnar in en erinran drar handläggningen ut på tiden, även om ni i slutänden får rätt. Vet du om att någon granne har synpunkter på bygget har du möjlighet att bemöta dem tidigt. För oss tog det 5 månader att få veta att stadsbyggnadskontoret kommer att föreslå ett avslag pga att en granne tycker
6 svar · 1,3k läst
C
caos: Dom är principfasta, herrarna i kommunhuset... Inglasat uterum räknas dock inte in i byggytan.
1 svar · 6,6k läst
fia_mstd
fia_mstd: Vad kul att det gick bra! Skicka iv-g en ilsken blick åt gnälltanten så hon inte vågar tjura! Eller ge henne en vattenspruta! ;) :D Lycka till!!!
10 svar · 1,7k läst
kalleanka70
kalleanka70: På beskrivningen till en nybyggnadskarta som jag fått från stadsbyggnadskontoret står att detta innebär "fastighetsgräns på väg att utgå"
3 svar · 10,7k läst
J
jalas: Vi har varit på kommunen idag och de kommer att rådfråga grannarna. Läget på tomten gör att det skulle kunna gå igenom. Bestämmelserna i detaljplanen gjordes på 70-talet då ett villaområde granne med oss var tilltänkt, vilket inte längre är genomförbart. Svar till Lilla Vargen: Vårt hus är byggt någon gång mellan 1860 och 1890 och detaljplanen gjordes 1972. Det är alltså inte
4 svar · 9,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.