M
Mannus: När det gäller kommunens ansvar att gräva in VA till tomtgräns, bör man vara ute i god tid om det eller sköter kommunen det automatiskt när vi lämnat in bygganmälan? Vidare när det gäller utsättning, har kommunen en skyldighet att märka upp tomtgränser för att undvika ventuella felplaceringar?
0 svar · 1,3k läst
L
ledighetskommiten: Denna typ av svar är aldrig acceptabla. Kommunen får inte hålla på med sådant "godtycke". Att hänvisa till ej dokumenterade policys håller inte. (Blir så förbannad när jag läser om folk som inte fattar eler kan sitt jobb utan vill visa att de har makt. >: Har jobbat med bygglov/bygganmälan tidigare och det räcker med någon så'n idiot för att alla ska få ett h-vete - både de
7 svar · 1,2k läst
S
Snickaren: Det vanligaste är 6m från vägen (kolla med kommunen). Detta beror på att man ska kunna stanna bilen framför garaget, öppna garageportarna, och köra in bilen. Du ska alltså inte stå ute i gatan och hindra trafiken när du gör detta. Det brukar inte vara någon skillnad mellan garage och carport (förutom i Umeå då!). En carport går ju att bygga om till garage.
2 svar · 5,7k läst
B
Blom: Jag tänkte att jag skulle skynda på processen genom att gå dit själv. Ska det gå genom kommunen så tar det väl några veckor/månader extra.
2 svar · 1,7k läst
D
dymlingen: För en vanlig liten lekstuga skulle jag inte en komma på tanken om bygglov. Hade själv en ganska stor och dessutom ganska ful som mest liknade en koja inne i stan. Den snyggaste lekstugan jag har sett var byggd av riktigt gammalt rundtimmer från ett rivet uthus och en riktig stengrund. Det var falurött med vita knutar. En riktig prydnad för trädgården. Men om man lägger ner så mycket
8 svar · 12,3k läst
L
ledighetskommiten: Som vanligt då det gäller bygglov är det bara att kolla i PBL kap 8. som sagts så står det i §34 att förhandbesked är bindande vid ansökan om bygglov inom 2 år (vilket SKALL uppges i förhandsbeskedet). Om förhandbeskedet ändras har Ni rätt till ersättning (men behöver inte ha rätt till att bygga enligt förhandbeskedet).
2 svar · 1,5k läst
P
piakanutte: Vi fick uppgiften från kommunen att det var de grannar vars tomt gränsar till vår tomt som skulle skriva på. Men min moster som bygger med sjöutsikt, hon fick även fråga dem som eventuellt blev skymda... För oss tog det ungefär en hel dag att gå runt till fem grannar. Men då vet man ju vilka de är och får en första kontakt! Vår kommun skickade med en speciell blankett som grannarna
6 svar · 12,3k läst
Immobil
Immobil: [citat] Såå, farligt är det inte! 8) Som privatperson får du plocka ner eternit hur lätt som helst. Kolla med din kommun hur mycket det kostar att deponera eternit? ??? Vissa kommuner tar hutlöst betalt för detta. :o Vissa kostar gratis! :o
7 svar · 6,0k läst
I
IFK: Jag tror inte att det ska vara några enorma justeringar, kanske inte ens några. Oavsett vilket kommer vi säkert hålla oss 8-9 meter från tomtgräns så det ska inte bli nåt problem. Nu känns det iallafall lite lugnare...
3 svar · 2,7k läst
L
ledighetskommiten: Känn dig absolut inte besvärlig! Du ska leva med huset en lång tid. Tyvärr finns det en massa småpåvar bland alla duktiga bygglov- och bygganmälanshandläggare. Dessa tror att de kan bestämma mer än de har rätt att göra.
5 svar · 913 läst
I
IFK: De är inte dumma de där kommuntyperna...
9 svar · 1,7k läst
J
johawk3: Jippie ;D ;D
3 svar · 2,0k läst
Jesca_j
Jesca_j: Priser i UMEÅ Nybyggnadskarta 5500:- Bygglovsansökan, bygganmälan 12000:- Utstakning, lägeskontroll(?) 9000:- (Elanslutning Umeå Energi 15000:- ) (Vatten/avlopp anslutning >1200kvm tomt, 170kvm boyta ~90,000:- ) (Tomtpris kommunal tomt 210:-/kvm) Som hittat! :D
28 svar · 17,8k läst
F
Familjen_Bygg: Ett lov enligt plan- och bygglagen (t. ex. bygglov, marklov eller rivningslov) är ett sådant beslut som kan tas i anspråk omedelbart efter att det har lämnats. Om någon överklagar kan lovet för eller senare upphävas av länsstyrelse, länsrätt, kammarrätt eller regeringsrätten. Tänk nu ifall någon hos en kommun skulle få "spel" och bevilja rivningslov utav en ovärderlig
2 svar · 3,9k läst
S
Snickaren: Du måste ringa din kommun för att få svar på om bygglov krävs.
1 svar · 724 läst
N
norrlandshus_sthlm: hade skitit i bygglov... bjud inte in bygglovsinspektören på en grogg i källaren bara ;D
3 svar · 3,9k läst
J
johawk3: Jaha....då är det väl bara och sätta hammarn i näven å börja..... Tack för alla uttömande svar.... :D
3 svar · 1,5k läst
P
ParkaKungen: Jag hade inte gjort ett skit. ;D Låt det stå som det är tills någon från kommunen säger till. Vilket jag inte tror de gör. Inte så lätt att se skillnad på 10 och 12,6 kvm. Sen lider jag med dig om du så gnälliga grannar som du säger.
7 svar · 1,4k läst
R
Mur
Roger_B: Enligt vår kommun så kunde man slippa bygglov om muren var under 20cm. Dvs, de kräver bygglov för alla murar. Skall själv bygga en stödmur och blev därmed 1400 spänn fattigare.
2 svar · 681 läst
P
papp: Hej alla. Vid utbyggnad av fritidshus t, ex ett rum till på 15m2, som byggs utan bygglov. Min fråga är om det upptäcks efter 10 år är allt ok då? Altantak över 12m2 utan bygglov som har byggts på 80talet, kan man bli tvungen att riva? (Området är inte planlagt, finns översiktsplan som tillåter mindre utvidgning av byggnader). Klargör gärna detta för mig. MVH Papp
0 svar · 4,5k läst
U
Ulrik: Tack för tipsen! Grannarna blir inga problem, vi har redan ett rejält plank mot deras tomt (deras plank på deras sida). Tomterna ligger förskjutna och där häcken ska stå gränsar enbart ut mot villagata/parkering och inte mot grannarnas tomt.
2 svar · 5,1k läst
N
Nybyggare: Höjden för när staket övergår till plank varierar från kommun till kommun. Vad som har betydelse för om det krävs är bygglov är också graden av genomsyn. Spalje eller gunnebostängsel får man ha mycket högre (1,8 m i vår kommun mot 1,1 m för normalt trästaket) eftersom det inte skärmar av. I ditt fall är det bygglov som krävs.
1 svar · 6,3k läst
kalleanka70
kalleanka70: Nja så här är det. Förhandsbesked söker man i områden som inte har en detaljplan som styr bygge och där man t ex skall stycka av mark eller är osäker på om man FÅR bygga. Beskedet kostar ca 5000 kr och är inte en garanti för att det slutgiltiga lovet går igenom men väl en mkt bra indikation därför att nämnden prövar byggets externa faktorer såsom grannlov, miljöhänsyn,
3 svar · 4,2k läst
B
byggimpert: [citat] Hemmakatten, det där med pelargoner lät ju synnerligen intressant, anar jag en "frälst" till ;) Se under trädgård om du läser detta, har startat en tråd om dessa pärlor ;) //Christina.
18 svar · 5,7k läst
F
frasse: Jag har för mig att våra K-ritningar hamnade på ca 13 ksek, det var för hela huset med en del detaljritningar och annat. Vissa av de husleverantörer som återkom med offerter hade tagit hänsyn till att vi hade bekostat K-ritningarna och kunde gå ner lite i sitt pris p.g.a det. Andra hade kommentarer på konstruktionen och ville göra en hel del ändringar för att det skulle passa deras
16 svar · 12,9k läst
H
HPE: Kort och koncist. Kan någon förklara för mig ??? vad bygglovshandlingarna innefattar för material? Vi kommer få dem under veckan för att gå till kommuen men jag vet inte riktigt vad vi kommer att få och är ruskigt nyfiken?
0 svar · 1,1k läst
K
Kicksan: [citat] Ärligt talat vet jag inte riktigt..... vår markentreprenör sa att det inte skulle bli några problem , det gick att ändra i efterhand. Men vi får väl se vad kommunen säger...... / Kicki
4 svar · 3,1k läst
I
IngvarW: Kolla i jordabalken, om inte jag minns rätt skall det skapa en "betydande olägenhet" för grannarna om de skall få rätt i högre instanser på sitt eventuella överklagande. Men visst är det bäst att vara överens från början. mvh iw
4 svar · 3,1k läst
Immobil
Immobil: [citat] + att det kan kosta förhöjd byggnadsavgift! :'(
2 svar · 1,1k läst
N
Nybyggare: Innan vi satte igång vårat bygge åkte jag till kommunkontoret och kopierade alla byggloven på angränsande tomter. De flesta var obebyggda då. Detta har varit mycket värdefullt och är även idag, jag vet precis vad de har lov till och inte ;) Jag betalade ingenting för detta...
4 svar · 1,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.