P
pajen: Tyvärr är det så att inget är klart innan du har lovet i handen. I slutändan är det nämnden som tar beslut och de är politiker och då kan saker och ting sluta hur som helst.
0 svar · 882 läst
A
AAA: Kontrollera väldigt noga med kommunen och ta det via epost så att du har något på pränt. Vi hade liknande Lowzies, max 30 grader taklutning och max 4 meter i yttervägg. MEN det stod också "1-plans med inredd vind", om biten mellan golvet på övervåningen och skärningen med taket är mer än 70 cm blir det 2-plans. I vårt fall betydde alltså de 4 metrarna att vi kunde ha 70 cm i
2 svar · 5,7k läst
T
thcn: Idag fick jag räkningen på min nybyggnadskarta som jag fick i början av förra veckan. Den kostade 6.500 kronor!! Då fick jag 2 papperskopior, en genomskinlig "smörpappers"-kopia och digitalt i olika format, bla CAD. Innan de gjorde kartan hade jag placerat ut 12 pinnar på olika ställen på tomten, dessa fick jag inritade på kartan med höjdangivelser. Hade jag inte beställt digitala
20 svar · 3,8k läst
E
Erik_D: Ja vad säger man, man kan juh hoppas att dessa byråkrater läste en del av vad som skrivs här på forumet. Eller rättare sagt att deras chefer läste lite här. Det är fanimej tragiskt att så många verkar tillhöra den sista döende delen av stalinismen på bygglovskontoret.
43 svar · 4,4k läst
kalleanka70
kalleanka70: Håller med! I vårt fall tog det 3 månader men sedan har grannarna överklagat så nu är vi snart uppe i 6 månader....segt! Absolut bör du stämma av husformen/arkitektur med handläggaren och deras sakkunniga. Det gjorde vi i ett tidigt skede och något funkishus på landet går t ex inte. Klassiskt måste det vara vilket vi nu har ritat fast med lite moderna drag. Glöm inte att diskutera
2 svar · 1,7k läst
I
IFK: Det finns kanske ibland en del fall då man skulle önska att det fanns iallafall några restriktioner vad gäller färgval... Ett hus i vårt område var "superblått" (med detta menar jag veeeerkligen blått) med svarta knutar, svarta altanräcken osv. Nu är det "supergrått" och svart. Det var faktiskt svårt att tro att grått skulle kunna sticka i ögonen. Samtidigt är det lite skoj att de
4 svar · 1,8k läst
B
Bygget: Hej Grattis till att ni får bygga på prickmark! Vad jag har hört så beror prickmark, i alla fall mot gatan, mest på att man inte skall kunna bygga ett garage för nära så att bilen inte få plats på uppfarten utan sticker ut en bit på gatan. Om man hör med gatukontoret och kan visa på att det inte blir en sådan effekt kan det var OK. Klart, detta beror säkert på kommun och hur
5 svar · 2,7k läst
L
Lowzie: Vi kommer köpa tomten! Har tittat på massor med planlösningar och vi har hittat flera stycken som vi gillar. Carport/garage är inte så viktigt även om det är en önskan. Skulle vi sedan vara missnöjda så kan man ju alltid sälja. Fast jag tror att vi kommer bli supernöjda ;) Tänk på att: "Det man inte gör, kanske man ångrar resten av livet..."
5 svar · 2,3k läst
B
Bhombina: Antar att det är detsamma som med vägar. Kontakta kommunen också - de har information om vilka bullernivåer som är acceptabla för sovrum, uteplatser m.m.
2 svar · 3,5k läst
A
arny: En god idé är att specificera väl vad man tänkt bygga i ansökan om förhandsbesked. Oftast krävs inte någon specificering alls, men man kan välja att skicka med ett "husförslag". Ofta skrivs det in luddigt specificerade krav i förhandsbeskedet, i stil med "byggnaden skall passa in i det omgivande kulturlandskapet". Meningen om vad som passar in kan gå isär åtskilligt. Har man bifogat
4 svar · 9,9k läst
B
Bhombina: Vad kul att läsa om såna toppendagar!! ;D Ska till HusExpo själv nu. De flesta inlägg verkar mest vara om problem och bekymmer (men mycket lärorikt) så det var inspirerande att läsa Ditt positiva inlägg. GRATTIS och Stort Lycka Till!
6 svar · 1,2k läst
B
Bhombina: Det finns enligt kommunen tydligen regler om hur många dB det får vara i sovrum och på uteplats. Om man inte har bullerplank, kan man få samma effekt med 3-glas fönster, mer isolering i ytterväggarna som är närmast vägen etc? Någon föreslog en granhäck, men det tycker inte vi verkar vara så roligt. Är det någon som har erfarenhet av detta och kan ge oss lite idéer? ::)
2 svar · 5,3k läst
P
Pillan: Till ert område finns förmodligen områdesbestämmelser eller liknande. I dessa regleras vad som får byggas o hur mycket. I denna kan det stå att en avvikelse på 10% kan tillåtas. Be att få läsa bestämmelserna är mitt tips. F.ö tycker jag det är för j...t att man gör skillnad på folk o folk... Börjar man en gång "släppa" på bestämmelserna så måste man räkna med att det ska
1 svar · 3,3k läst
S
sollentuna: För vår del räckte det med att rita in en ramp, men vi behövde inte bygga den. Det krävde ändå lite extra omplanering för att rampen skulle få plats så det kändes ganska onödigt. Sen löste det sig istället så att vi i vår sovrumsdel (en del av huset utan nivåskillnad och med en altandörr) där det finns badrum drog upp ett extra avloppsrör som vi bygger in i en vägg. Om någon
4 svar · 1,1k läst
kalleanka70
kalleanka70: Efter en diger erfarenhet i problemet kan jag säga att bebyggelse utanför plan måste vara sammanhängande med annan annars är det kört. Vänta tills efter 1/1 2005 - då försvinner problem med gåvo och arvsskatt. Häpnadsväckande men sant.
2 svar · 2,2k läst
F
Familjen_Bygg: Generellt gäller att bygglov krävs om det är omgivningspåverkande åtgärder eller väsentlig ändring av det som byggnaden sist gavs bygglov för. Enklaste sättet är att ringa till kommunens förvaltning för dessa frågor (byggnadskontoret/stadsbyggnadskontoret/miljö- och stadsbyggnadskontoret eller vad kommunen nu valt att kalla det.) Lycka till!  :)
1 svar · 901 läst
kalleanka70
kalleanka70: [citat] Nej det är sant. Faan bygger du operahuset i Sydney? Kollade på om din hemsida var uppdaterad med det senaste men ack nej.....
21 svar · 1,5k läst
S
Strixx: Nja.. det är lite olika varje gång... Dom säger att dom bara godkänner en mindre avvikelse från planen, taklutningen på bostadshuset, dvs.... Men ibland har dom gått med på att vi får ställa garaget en meter från tomtgränsen, men det är ju också en avvikelse, eftersom det står 2 meter på planen (men det kan vi ju inte göra, för då går garaget in i huset)... Men grannarna har
20 svar · 1,2k läst
P
pleximaster: River du en vägg i taget på det ena och bygger upp den igen med delar från den andra är det en renovering. River du all och ställer upp det andra behövs lov. Om du går på den första linjen måste fönster och dörrar hamna "rätt" och så lika är väl inte husen? Rivningslov och Bygglov är nog det enda rätta i detta läge… mvh plexi
4 svar · 2,3k läst
DragonLady
DragonLady: [citat] Nä, jag menade inte heller ett helt hus..... ::) Skämta.... moi.... aldrig ;D
4 svar · 1,2k läst
M
masler: Vi befinner oss i liknande situation i Nacka, Stockholm. Gammalt fritidsområde som håller på att detaljplaneras. Tiden går och ännu har inte kommunen presenterat något förslag. Har fått höra om en regel i Plan- och Bygglagen 8 kap 23§ enligt följande: Begärs tillstånd att expropriera den byggnad eller mark som en ansökan om lov avser eller påbörjas arbete för att anta, ändra
5 svar · 1,0k läst
kalleanka70
kalleanka70: Follow up på ovan. Lyssna på det här: Byggnadsnämnden hade tappat bort den tredje grannens delgivningsbevis. Fel skrivbord hade det hamnat på. Nu har alltså alla delgivits och tiden för överklagande går ut på måndag. Spännande!
20 svar · 4,4k läst
DragonLady
DragonLady: [citat] Dom måste väl ge tillstånd för sina egna regler eller ;D ;D ;D
10 svar · 31,1k läst
DragonLady
DragonLady: ´´´´ Som jag för står det hela så måste mina grannar på andra sidan vägen (NÄSTAN TIO METER BORT!) rådfrågas om mina takkupor 1,2 m stora då dessa ligger inom 4,5 meter från min tomtgräns. Deras hus ligger inte så nära vägen som mitt så deras hus är mist 16-17 meter ifrån mina takkupor. Det vill säga vägens bredd räknas bort som om tomterna låg kloss intill. ´´´´
3 svar · 4,4k läst
M
mankan72: Vart räcknas sockelhöjden på ett souterräng hus?Antar att förkortningen SH=33,15 på Nybyggnadskartan betyder det. Någon som vet? Magnus
0 svar · 1,5k läst
F
FreddyMan: Hej Jag funderar lite över var gränsen går mellan att kraftigt renovera (i stort sätt spara murstock...) och bygga nytt? Jag vet inte om jag har fattat rätt, men finns det inte en himla massa regler för hur ett nybyggt hus måste handikapps anpassas, energi besparingar mm. som inte göller för gammla hus???
0 svar · 2,4k läst
Jesca_j
Jesca_j: [bild] [bild] [bild] Gör en bildsökning på "krypgrund" i GOOGLE så hittar du massor av bilder. http://images.google.se/images?q=krypgrund&ie=UTF-8&hl=sv&btnG=Google-s%C3%B6kning
4 svar · 2,7k läst
Jesca_j
Jesca_j: Jag tolkar det som att huset får vara max 150kvm oavsett om det är en eller två våningar, samt ett garage/motsv på max 40kvm.
1 svar · 4,9k läst
B
Broadview: Söker en bra Kvalitetsansvarig till vårt husbygge i Trollbäcken, Tyresö. Kan någon som byggt/bygger i trakterna rekommendera sin KA till oss? Var har dennes prislapp legat, ungefär? /Maggan
0 svar · 2,2k läst
Jesca_j
Jesca_j: Ja, plus att vi får vårat bygglov baserat på dessa skisser gjorda i MS-paint.
3 svar · 1,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.