P
pleximaster: Minst två månader sa dom i Lund. Bad dom snabba på då jag vill byta ut två par 130 år gamla oisolerade snedtaksfönster i gjutjärn till små takkupor med halvrunda fönster. De gamla fönstren släpper ut all värme och släpper in allt regn. Vill komma iordning med renoveringen på ovanvåningen… mvh plexi
17 svar · 4,1k läst
·
bebben
bebben: Om ni nu inte vill göra ett servitut utav överenskommelsen så kan ni ju alltid låna formuleringarna ifrån ett sådant "SERVITUTSAVTAL" Mellan ägaren av fastigheten……………………………….. (Härskande fastighet), nedan kallad rättighetshavaren, och ägaren av fastigheten…………………………. (tjänande fastighet), nedan kallad upplåtaren, har följande servitutsavtal träffats. §1
4 svar · 4,2k läst
P
Pillan: Allt med tak räknas som byggnad, i vissa fall även trädkojor och hundkojor... Och eftersom du bygger den mot en befintlig byggnad är det därför risk att det räknas som tillbyggnad. Står den fristående räknas det förmodligen som friggebod o då får du ju bygga 10 kvm utan lov. Men, som vanligt, ring din kommun o fråga, alla bedömer olika...
2 svar · 3,4k läst
G
Gunntorp: Mitt tips är att du pratar med kommunen dom vet ! Oftast är dom trevliga och hjälpsamma om man själv är trevlig I annat fall är det inte så dyrt eller krångligt med bygglov heller och det är ju bättre å göra rätt ifrån början, så slipper man kostsamma överaskningar.
0 svar · 2,1k läst
F
Fredrik_J: Möjligen kan ju föreningen ha synpunkter att icke fackfolk installerar badrum i deras lägenhet. Skulle det sedan bli ett läckage ligger du illa till då skadorna i ett flerfamiljhus kan bli omfattande. Rent praktiskt tror jag du kan skriva dig själv som kvalitetsansvarig. Så gjorde jag när jag skulle bygga om en bit av en helt enorm altan till trädgårdsförråd. Det är ju dock inte lika
1 svar · 1,5k läst
N
NickeNybygg: [citat] Vadå, så jag får inte ställa min friggebod närmare huset än 4,5m ??? Å inte närmare tomtgräns än 4,5m. Om jag har mindre än 9m från hus till tomtgräns så är det alltså kört?!
13 svar · 4,2k läst
Bob_the_builder
Bob_the_builder: ... och hos en annan handläggare är det kanske precis likadant, dock med skillnaden att hans prioordning är den omvända... :P
5 svar · 936 läst
S
Strixx: Hejsan.... Jag har redan en KA på gång, men efter att ha kollat o läst lite här på forumet så är jag inte så säker på att jag vill ha min "billiga" KA längre.... ??? Det är inte så att jag har hört något negativt om honom, men jag har nörjat fundera i banorna att billigast kanske inte är bäst.. ;D Någon som har lust att rekomendera en duktig KA i Nordvästra Skåne... :)
0 svar · 3,4k läst
M
megan: När du ansöker om tillstånd/anmäler detta, hos din kommun så ordnar de själva med grannyttran som de skickar till eventuellt berörd granne. Generellt sett så gäller det att grannen ska få yttra sig om du ska borra på mindre avstånd än 10 meter från tomtgränsen. Då kan nämnligen brunnarna påverka varandra (om de har en inom 10 meter på sin tomt/planerar en brunn).
3 svar · 3,3k läst
lastkaj
lastkaj: Spontant kan jag tänka mig att det är svårt att få bygglov på hus som förändrar kustbilden. Fast Sotenäs kommun vet mer exakt.
2 svar · 769 läst
N
Netaria: Nu kvarstår bara frågan vem skall skall betala din lön för alla fina titlar du lyckades få till... ;D
4 svar · 1,7k läst
F
Familjen_Bygg: Definitionsmässigt är det ingen skillnad på olika byggnader. Byggnadshöjden räknas från markens medelnivå invid byggnaden (fasaden). Detta innebär att om du har en tomt som inte är helt plan skall du lägga samman ett antal mätpunkters sk. +värden och sedan dividera detta med antalet punkter. Man beräknar därefter byggnadshöjden som höjden från denna marknivå till en tänkt 45
5 svar · 4,2k läst
F
fiddeli: ... det är väl så att om det där kollandet inte är diskret, så kan han åka på (ekonomiskt) däng ...även om han får bygglov i efterhand??
10 svar · 2,7k läst
F
fotbollsdomaren: tack för alla bra svar! ;D kände mig manad att checka med expertisen innan jag går vidare - i vilket fall är det inte aktuellt med bygget innan våren kommer. Har med andra ord gott om tid att fundera på ritningar med mera. Jag återkommer när ärendet har vaknat till liv! 8)
5 svar · 16,3k läst
F
Familjen_Bygg: Troligtvis krävs det bygglov, men det är nog inte det största problemet utan det är i stället, dels den tekniska biten, dels vad husägaren/fastighetsägaren anser. Har inte riktigt förstått ditt innehav av "lägenheten". Du skriver att det är en gavellägenhet i ett radhus som du köpt. Betyder detta att du köpt ett radhus där din del är vertikalt (både uppåt och nedåt) klart
4 svar · 2,8k läst
A
AAA: Garage är en helt annan femma än huvudbyggnaden. Där anges ofta max höjd till nock samt max kvm av den totala byggytan. Berit
8 svar · 7,5k läst
Immobil
Immobil: [citat] 8) Så ja, ta det bara lugnt. Det är ingen fara på taket. Ändringar går oftast att göra i efterhand eller under resans gång. ;)
3 svar · 1,1k läst
P
Pillan: Bedöms förmodligen olika i olika kommuner, dessutom beror det på om byggnaden ligger inom eller utom detaljplanerat område eller om det finns områdesbestämmelser el dyl i området. Alltid enklast att ringa sin egen kommun o fråga eftersom det finns så många om och men.
1 svar · 1,6k läst
C
co: Men vårt ärende råkade hamna på bordet hos en handläggare som inte var där så ofta (aldrig svarade i telefon på telefontiden heller men proppade minsann telefonen när det inte var telefontid :P). Till slut skickade jag ett mail med uppmaning om att de skriftligen skulle tala om hur lång tid bygglovet skulle ta. Det kom naturligtvis inget svar + att handläggaren inte hade diariefört
5 svar · 2,7k läst
L
ledighetskommiten: Nu är jag inte med. Vad menar du skulle kunna göra att grannen INTE skulle få bygga OM denne uppfyller kraven i gällande planer (och tilämpliga delar av gällande bygglagstiftning)?
10 svar · 4,0k läst
L
ledighetskommiten: Vad står det i planen? I vilket fall får inte din granne föra över vattnet hellt okontrollerat på din tomt.
3 svar · 3,2k läst
L
ledighetskommiten: Det är så tråkigt med handläggare som inte förstått sin uppgift, utan bara tycker utan att ha någon grund annat än egna åsikter. Kul att det löste sig.
9 svar · 2,8k läst
L
ledighetskommiten: Japp.
7 svar · 1,4k läst
L
7 svar · 1,4k läst
C
co: I min kommun är enad sättet att få ett snabbt bygglov att gå upp på statsbyggnadskontoret på deras besökstid och säga att det är bråttom. Om du bara skickar in handlingarna händer ingenting - handläggarna svarar inte ens i telefonen på sin telefontid!
13 svar · 2,3k läst
C
co: Vi har hittills betalat 2800:- för bygglovet men har ej betalat bygganmälan än estimerad kostnad 2500:-. Då bygger vi ut 60 kvm i två plan. Någon snackade här om fasadförändringar måste kommunen känna till sådana också? Vi ska byta alla fönster och förmoodligen utseendet på spröjsen borde vi ha talat om det för kommunen?
4 svar · 1,1k läst
F
Fredrik_J: Att man inte får ha ett riktigt avlopp i garaget är vanligt i många kommuner men man brukar dock få ha en dagvattenbrunn mitt på golvet... Lägg en brunn iallafall med ett rör som mynnar utanför garaget. Varför måste man alltid vara så lydig? Som du säger är det ju ingen skillnad om bilen står utanför och avger vatten än om den står inne och vattnet leds ut...
1 svar · 3,5k läst
H
helenae: Tack för ditt svar! Det var bra att få bekräftat att vi inte tänkte helt tokigt. Det finns ett vägdike på ena sidan, sidan mot slänten, men på "vår" sida har det varit en äng som tillhört kommunen och som ligger lägre än vägen. Så hela ängen har väl funkat som dike, antar jag... Igår började vi schakta och då kom det fram ett rör som går under grusvägen för att avleda
2 svar · 2,3k läst
B
bygganders: Vika bygglovsregler gäller vid uppförande av en stödmur? Den löper parallellt med baksidan av huset ca 1,2 meter ifrån, & är ca 11 meter lång/120 hög. Bor mitt ute i skogen o utanför detaljplanerat område. Har fått bygglov o kommunen kommer snart hit o kontrollmäter grunden men stödmuren är inte med på några ritningar. Jag kan inte vänta med uppförandet av muren tills efter
0 svar · 863 läst
B
bygganders: Lite osäker på måtten men i mölndals komun gäller att man måste ha bygglov om: Den är över 50 cm över mark. Har en yta större än x ( kommer inte ihåg men tror det var runt 20 m2..) Ytan under tak är större än 9 m2. Nån sa att det det skulle vara minst 4,5 meter till tomtgräns. Rätta mig gärna. Anders
6 svar · 3,6k läst
kalleanka70
kalleanka70: Jag skulle inte väcka björnar....fråga anonymt hur du kan göra. Det är inte säkert att bygglov beviljas igen. Jag skulle "reparera" med exakt samma storlek. Riv inte allt på en gång bara i fall någon granne surar till.
2 svar · 1,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.