K
Kicksan: [citat] Vi bygger inom detaljplanerat område och har inte gjort några avsteg. Jag ska iallafall försöka få tag på farbrorn som äger fritidshuset.
22 svar · 5,6k läst
kalleanka70
kalleanka70: Lantmäteriet brukar inte godkänna avstyckningar om det inte finns ett godkänt förhandsbesked....annars bör du absolut ha det eller godkänt bygglov för ditt specifika hus med som klausul. Annars riskar du stålarna grovt!
2 svar · 1,0k läst
L
lobo: Tack för svaren. /Peter
2 svar · 905 läst
S
stefan-lololo: så sker der endelig noget!!! har fået lovning på bygglov såfremt at kommunen får er pappa på avloppsanläggning fra geotekniker. er det normalt at man skal have en geotekniker før man ved om man må bygge????
0 svar · 719 läst
M
Maria_Niclas: Bygganmälan måste du ansöka om för att ens få börja med bygget.När du skickat in bygganmälan och valt ut en kvalitetsansvarig så kallas ni till ett byggsamråd hos kommunen,därefter kan du påbörja arbetet. PS våran bygganmälan kostar 6000:- (Ekerö kommun) mvh Niclas
1 svar · 2,0k läst
Immobil
Immobil: [citat] ...kicka landstinget också så hade inte sjukvården gått på knäna ;).
4 svar · 2,6k läst
B
BoByggarn: Skönt att det verkar reda ut sig. Inte alls illa att få kommunen att erkänna att de hade slarvat, det är tyvärr inte alltför vanligt.
3 svar · 2,0k läst
Immobil
Immobil: Bygglov behövs inte för: -Skärmtak över uteplats max 12 m2, högst 3 m från huset, ej närmare gräns än 4,5 m. Detta gäller även öppen veranda om högst 12 m2 -Mur eller plank för att skydda uteplats; högst 1,8 m, högst 3 m från hus, minst 4,5 m från grannes tomtgräns. För säkerhets skull, kolla med din kommun ;)
1 svar · 718 läst
D
djpa: Man tackar. Ser ut som om vi får ansöka om bygglov då, tyvärr...
4 svar · 5,9k läst
G
General_Failure: Det låter ju lite underligt. Det borde ju vara den som begär att få nybyggnadskartan som får betala den. Vad skulle hända om vi alla här på forumet ringde till Snappens kommun och begärde att få en nybyggnadskarta för hans/hennes tomt? Jag skulle nog ringa kommunen och säga att jag minsann inte beställt någon nybyggnadskarta.
3 svar · 1,1k läst
O
Ojoj: Hejsan! Måste bara rätta mina uppgifter i inlägget 21.01.04. Det rörde sig tydligen om en stor tillbyggnad som byggdes enligt gällande detaljplan.
6 svar · 3,8k läst
Immobil
Immobil: Kolla med byggnadsnämnden i din kommun. Det är det säkraste sättet att förhoppningsvis få rätt svar ;-).
1 svar · 1,5k läst
V
Vilma: Minsta avstånd mellan garage och tomtgräns beror nog mycket på hur området ser ut och storleken på tomterna. "Närmare med grannens tillstånd" öppnar åtminstone upp för förhandlingsmöjligheter :) Vi hade samma problem fast vår tomt är på över 1300 kvadrat. Den är lite knepig, 26m bred och nästan 60 djup! Trångt och stort på samma gång.
5 svar · 1,1k läst
M
Maria_Niclas: Hallå alla husbyggare. Vi skall bygga ett enplans hus på 150 kvm på Färingsö, Ekerö.Så nu undrar jag om det finns någon som av egen erfarenhet har en kvalitetsansvarig som ni kan rekomendera. KEEP BYGGING
0 svar · 2,8k läst
M
markus: Ja, det tror jag nog ;) inte för att man måste bli "polers" med grannen , men det är ju trevligt om man kan (ids) heja på varandra om man ses ute i trädgårn 8) Den nya grannen har vi pratat med i telefon ang att vi ville ha garaget 1 meter från hans tomtgräns ! och det gick utmärkt eftersom han var i princip tvungen att få flytta ner sitt garage mot oss ;) han verkade iallafall jätte
16 svar · 6,2k läst
J
jukka_turunen: Jag har fått Nej på mitt bygglov som jag tidigare muntligt fått ja på, historien: I November (2003) skickade jag och min granne in byggnadslovsansökningar på var sitt hus från västkuststugan. 11. nov Vi får ett skriftligt besked om att i vårt område gäller: 1.huset får ej överstiga 60 kvm 2.vinden får ej vara inredningsbar Eftersom jag tidigare haft kontakt med dom (2001) och hört
0 svar · 3,0k läst
S
stefan-lololo: har lige modtaget svar fra vv som ikke skal bygge en vej igennem vores trådgard :) så mangler jeg kun at svalöv kummune giver grønt lys ::)
1 svar · 1,2k läst
T
Torparkungen: Äntligen bygglovet i hamn! ;) Nu till nästa punkt: byggsamråd! /T
11 svar · 1,5k läst
A
andersbyggahus: De flesta har väl nån modell med väggliv över 70 cm. De jag har i huvudet är Sjödalshus, Eksjöhus, Anebyhus och A-hus.
1 svar · 2,6k läst
D
David: Ett tips om du tänkte placera huset nära gränser etc är att betala för en grovutsättning innan du börjar schakta och spränga och sedan ta en noggrannare utsättning när du satt ut byggelementen och tänkte börja gjuta. Grovutsättningen är billigare än den noggranna. mvh David
8 svar · 1,6k läst
T
Tommy_S: Man tackar.
3 svar · 4,0k läst
M
Merlin: Upp till 50 kvadrat behövs ingen oljeavskiljare enligt gubbarna på byggnämden,,
4 svar · 3,9k läst
K
Krister_L: Jag och min flickvän tänker bygga ett hus på en tomt vi fick av min far. Den är överlåten på oss, vi har röjt på gården för huset, huset är beställt och ändrat efter våra behov, lånet taget och en del av huset är betalt och ritningarna visade för kommunens byggnadsinspektör som sagt vid fyra olika tillfällen att han ser inte några som helst problem med huset. Så idag, två
3 svar · 4,5k läst
C
cat_stevens: tack för alla tips.. vi har pratat med byggnadsnämnden och miljö och hälsa.. dom har kollat upp det dom kan göra sådär vid skrivbordet så att säga.. De ser inga problem. Det som verkar kunna ta tid är arkeologavdelningen (eller vad den heter). Dom måste ha barmark för att kunna se om det skulle finnas några fornlämningar.. undrar egentligen vad dom kommer att göra ute på tomten?
4 svar · 3,6k läst
kalleanka70
kalleanka70: Du kan testa att lämna in lov om typ +20% över vad som är tillåtet, det kan gå igenom. I synnerhet om du inte utnyttjat total byggrätt i övrigt. Finns många exempel på det. Annars är det som du säger!
1 svar · 3,3k läst
D
David: Vi har gått från brutet, till sadeltak och nu funderar vi på att ha pulpettak på det nya bygget, då bygglovshandläggaren knorrar över vinden. Nu undrar jag hur man räknar takfotshöjden på pulpettaket. Är det ett medelvärde av de bägge takfötterna eller är det den lägsta takfoten som gäller? mvh David
0 svar · 4,0k läst
D
David: Kvalitetsansvarige håller i det. mvh David
1 svar · 1,4k läst
eriobe
eriobe: Förvisso, men jag är lite lat också. Jag tänkte bara kolla om någon vis person enkelt kunde sagt.....Oh nej det går aldrig.
2 svar · 3,7k läst
KarlXII
KarlXII: Precis. Det som är jobbigt är ju om tätorten kommer till dig... Vi byggde på "landet" av samma skäl, men man vet aldrig när civilisationen hinner ikapp.
2 svar · 1,4k läst
D
David: [citat] Visst är det tråkigt att ni hamnade på tvären med varandra och jag hoppas att ni lyckas lösa detta, men tror inte att det är speciellt fruktsamt att hitta på skattefinansierade käppar i hjulet som ditt eventuella överklagande verkar vara enligt texten ovan. Det är kostsamt för alla och kommer garanterat inte leda till något gott. Försök att bita i det sura äpplet och
10 svar · 3,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.