Beträffande diskussionen om hur dom gör i USA så blossar den upp ibland.

Först och främst kan vi ju konstatera att metoden är godkänd både i Sverige och i USA.

Att man installerar på det viset i USA beror som redan skrivits i tråden att det går snabbt och är billigt. Man gör även installationer i metallrör eftersom detta är ett krav i kommersiella byggnader.

Beträffande ändringar så har amerikanska elektriker helt andra metoder och verktyg än vad är vana vid här. Man är tex absoluta experter på att borra sig fram i färdiga väggar med flera meter långa borr som kan stickas in via en väggdosa. (Som ett exempel kan nämnas när vi bodde i ett trevånings radhus i USA. På mindre än 15 minuter drogs det kabel helt dolt från källare till översta våningen. Jag bara stod där och gapade..)

Så visserligen är det så att Endast Sverige Svänska Köttbullar Har, men det finns andra sätt att jobba.

Om man kan.

• Gilla
Sebastian Courel och 3 till
  • Laddar…
mycke_nu skrev:

Först och främst kan vi ju konstatera att metoden är godkänd både i Sverige och i USA.

Att man installerar på det viset i USA beror som redan skrivits i tråden att det går snabbt och är billigt. Man gör även installationer i metallrör eftersom detta är ett krav i kommersiella byggnader.

Beträffande ändringar så har amerikanska elektriker helt andra metoder och verktyg än vad är vana vid här. Man är tex absoluta experter på att borra sig fram i färdiga väggar med flera meter långa borr som kan stickas in via en väggdosa. (Som ett exempel kan nämnas när vi bodde i ett trevånings radhus i USA. På mindre än 15 minuter drogs det kabel helt dolt från källare till översta våningen. Jag bara stod där och gapade..)

Så visserligen är det så att Endast Sverige Svänska Köttbullar Har, men det finns andra sätt att jobba.

Om man kan.
Hur gör man den typen av borrning?

• Gilla
Sebastian Courel
  • Laddar…
Suhagg skrev:
Hur gör man den typen av borrning?
Screen Shot 2013-12-03 at 13.47.06.png

• Gilla
Fadai
  • Laddar…
Antar det krävs lite träning att få borrspetsen att titta fram i rätt rum...

• Gilla
Aryz
  • Laddar…
mycke_nu skrev:

Om man kan.
Ja, man måste ju absolut ge dom cred för att vara duktiga på att fiska! Dom verkar spela i en helt annan liga än oss svenska elektriker! Men det beror väl på att dom har tvingats lära sig det. Vi är lite smartare vid installationskedet och därmed inte behöver fiska lika mycket i framtiden! ;)

Sen funderar jag på hur dom gör när dom vill ha många tändtrådar och så. Har dom motsvarigheter till EKK med typ 10 ledare eller drar dom flera kablar?

Men att lära sig bemästra en sån där borr skulle ju inte skada! Finns dom i flera borrdimensioner som t.ex. 18mm och 22mm?

//Patrik

• Gilla
Sebastian Courel
  • Laddar…
Det finns folk som kan borra sådär i Sverige också. För många år sedan när det drogs in kabel TV i föreningen där jag bodde. Då drog de på vissa ställen kablarna genom golvet till lägenheten under. För att få borrhålet precis i hörnet vägg/golv, trots att borrmaskinen ju har en viss bredd, så började de borra snett in i väggen. När de kommit en bit på väg, så tryckte de maskinen mot väggen. Då börjar borren att arbeta sig utåt igen, man får ett bågformat hål. Killen jag såg hade snits, så han träffade bara någon cm, från hörnet tak/vägg på våningen under.

Patrik_Hed skrev:
Men att lära sig bemästra en sån där borr skulle ju inte skada! Finns dom i flera borrdimensioner som t.ex. 18mm och 22mm?

//Patrik
Här finns lite roliga prylar
http://www.idealindustries.com/products/tools_totes/saws_drill_bits/flexible_drill_bits.jsp

Patrik_Hed skrev:
Sen funderar jag på hur dom gör när dom vill ha många tändtrådar och så. Har dom motsvarigheter till EKK med typ 10 ledare eller drar dom flera kablar?
Jag antar att det blir rör och "FK" i så fall. Kabel i väggarna är som sagt dessutom inte tillåtet i kommersiella byggnader som det ofta kan handla om då.

• Gilla
Sebastian Courel och 1 till
  • Laddar…
En sådan där borr vore guld värd i föräldrarnas hus som är byggt 1892. Sist vi drog tp kabel tog det ett par timmar att komma upp från källaren till andra våningen. Och nu skall vi snart dra en kabel till tredje också. Blir till och se om man kan få tag i en sådan.

Hur funkar sånt där i en normal innerväg eller yttervägg för den delen med isolering?

Schlbuditz skrev:
[länk]
Mäktigt! Jag har alltid tyckt att det borde finnas ett bättre sätt att göra sånt här än att öppna upp väggarna (som jag precis gjort).

Blindnit skrev:
Hur funkar sånt där i en normal innerväg eller yttervägg för den delen med isolering?
Antagligen inte så bra, skulle jag misstänka. Man får nog hålla sig till innerväggar utan isolering.

mycke_nu skrev:
Antagligen inte så bra, skulle jag misstänka. Man får nog hålla sig till innerväggar utan isolering.
Inneväggar med isolering verkade funka enligt videon, men yttervägg kan nog bli kämpigare. Det slutar nog med ett snett hål upp och ut genom ytterväggen. :)

//Patrik

• Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
Här hittade jag en "flexible drill shaft" på ebay. Den här rackaren är 3/4" bred (19mm) vilket gör att man borde borra sig igenom åtminstånde två reglar och sen dra in en 16mm flexslang. 54" lång blir 137 cm.

Fanns på aliexpress också. Idealos grejor verkar dock komplettere, de har förlängningsskaft också.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.