Jag har en JFB först i min elcentral, där allting är inkopplat Jag vill istället koppla in ytterligare en JFB där jag enbart har pannrummet inkopplat, för att inte riskera att någonting får cirkulationspumparna att stanna vid eldning.
Men vad behöver jag för att koppla så?

En JFB och separat nollskena samt kapa strömskena och lite MK6

Skippa jfb för pannrummet. Koppla cirkpump mm via säkerhetsbrytare.

Bytte central för ett år sedan och har en JFB för övervåningen, en för undervåningen medan värmepumpen ligger på egen rad utan JFB. Jag har kollat upp det och tydligen är det praxis att ha det så.

el_richard skrev:
Skippa jfb för pannrummet. Koppla cirkpump mm via säkerhetsbrytare.
Eftersom jag har en JFB till kan jag väl lika gärna använda den, måste ju ändå koppla runt den nuvarande.

• Gilla
Jonali75
  • Laddar…
Just panna/värmepump är ju ofta förbundna med stora rörsystem för både värme och tappvatten som kan grena ut i hela huset, även om dessa såklart ska vara jordade så är det väl dumt att inte ha jfb på denna grupp.

Jag vill trots mitt forumnamn påpeka att detta med att dela upp en central på flera jordfelsbrytare är ett av de mer olämpliga hempulsprojekt man kan tänka sig. Det finns en mängd möjliga "falluckor", och det är dessutom ovanligt hög risk för farliga fel. Gör du fel så riskerar du att få en flytande nolla, med resultat att du får 400V i en del uttag i huset.

Åtskillga bränder har startat just pga. felkopplade jordfelsbrytare, och felrisken blir stor så fort inte allt i en central skall gå över en och samma jfb. Dvs. även att ha saker utanför jordfelsbrytaren är farligt ur felkopplingssynpunkt.

En felkoppling som är lätt att ställa till med (och som vi har haft flera som presenterats här på byggahus), är att man kopplar faserna till en grupp förbi jordfelsbrytaren, men kopplar tillhörande nolla på den noll plint som hör till jordfelsbrytaren. Då har man en akut risk för brand.

En av de stora farorna med denna typ av installationer om de utförs av någon mindre kunnig (jag skulle aldrig ge mig på att hempula det) är att man behöver kunna en del ellära för att förstå varför det är farligt att bryta nollan.

Jag hade inte planerat göra det egentligen, mest nyfiken på vad som behövde göras. Planerna har framförts till en bekant som är elektriker, som också installerat elcentralen, och som kommer lösa detta.

Det var inte meningen att peka ut dig som hempulare, men många läser tråden och just de varianterna som jag uppfattar som extra farliga att ge sig på vill jag gärna varna lite extra för.

Det förädiska med jorfelsbrytarinstallation är att om man inte är skapligt kunnig på el rent teoretiskt, så kan det vara svårt att förstå att det kan vara så mycket värre än att byta ett vägguttag.

Vår värmepump med tillhörander styrsystem är utanför jfb.
iaf om jag lyckas tyda elschemat korrekt
resten av huset sitter uppdelat på ett par andra jfb.
Det har visat sig vara bra vid ett par tillfällen
men, som det har sagts detta är inte enkelt, det syntes om inte annars på elschemat vi fick med huset.

Varför skall man inte ha jfb till pannrummet? I vårt hus finns det två jfb. En för all trefas (inkl pannrum) och en för vanliga eluttag. Förutom värmepump (jfb1) och radiatorsystem har vi alltid ett antal elelement kopplade till 230 V (jfb2) ställda på 15 grader.

Kanske för att man vill ha värme i huset om man är bortrest och jfb har löst av någon anledning?
Då slipper man frostskador på huset, fast å andra sidan finns ju brandrisken..

Jo det finns två saker man vill undvika:
1) Att det blir för varmt i frysen.
2) Att det blir så kallt i huset att ngt fryser sönder.
Om man inte häckar kontinuerligt i huset i fråga är det lämpligt att minska riskerna.
Jordfelsbrytare är inte i första hand till för att hindra bränder, det är de vanliga säkringarna (Diazeder eller dvärgar) som ska skydda mot brand i första hand.(Ska bryta innan ledningarna brinner).

Men även om man inte har JFB på sina elpatroner är det en god ide att ändå på ngt sätt mäta jordfelet i dessa, så att man ser när det är dags att byta....

Gäller inte nya restriktioner för att ALLT ska vara bakom JFB?
Frys/kyl är ju de vanligast orsakerna till villabränder och där har försäkringsbolagen vad jag förstått tryckt på för att lägga in Frys/kyl bakom JFB.
Jag väljer nog hellre upptinad och härsken oxfilé framför ett nedbrunnet hus... :surprised:

Vad det gäller värmepump så skulle jag tro att det är lite samma sak där... Brand vs. översvämning...?
JFB är lika mycket till för att förhindra brand som för personskydd i mitt tycke!

Om du menar lagkrav och elinstallationsregler så finns där inga krav på JFB för allt, men vissa försäkringsbolag ger rabatt om man har det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.