janwide
Installerde jordfelsbrytare i vintras. Det har inte varit några problem hittills. Men nu när vädret tillåter har vi försökt använda våra uttag som sitter på ytterväggen. Då löser jordfelsbrytaren ut oavsett vilken apparat man vill ansluta. Anar att det är något fel i uttagen men vad kan det vara? Trodde att ev fel skulle visa sig även när man inte har någon apparat ansluten i så fall.
 
Antagligen är det fukt som spökar.
 
Mikael_L
Eller fuljordat -> skyddsjorden är ansluten till nollan i utomhusuttagen.
Eller felkopplat -> skyddsjord och nolla är förväxlad.
 
Fulnollat i så fall - man har lånat "nolla" från skyddsjorden.
Annars är som sagt förväxlad nolla och skyddsjord en högoddsare.
 
Hur som helst är det ett fel i uttaget som behöver åtgärdas.

En bra bieffekt när man installerar jfb är att tidigare dolda och farliga fel som detta kryper fram.
 
janwide
Om nolla och jord är förväxlade. Borde det inte visat sig tidigare? De aktuella uttagen har förmodligen suttit sedan huset byggdes 1960. Vi har ägt huset i 5 år och har regelbundet använt uttagen hela tiden.utan problem. Kan man mäta upp ifall nolla och jord är förväxlade med en vanlig spänningsprovare eller annat enkelt instrument?
Om det är fukt i uttaget resulterar det kanske i att strömen kryper mellan nollan och jorden först när man ansluter en apparat i och med att nollan "får ström i sig" först då. Eller?
 
janwide
En liten fundering till. Om nollan och jorden ligger i kontakt med varandra. Löser jfb först då kretsen mellan fas och neutral sluts? Eller löser den ut innan?
 
Ligger nolla och jord i hop löser jfb direkt. Eftersom ni nyligen installerat jfb så märks felet först nu. Med vanlig avsäkring så är det inget som löser ur..
 
janwide
Räv3n skrev:
Ligger nolla och jord i hop löser jfb direkt. Eftersom ni nyligen installerat jfb så märks felet först nu. Med vanlig avsäkring så är det inget som löser ur..
Även om ingen apparat är ansluten?
 
Ja, man kan testa att ta en tråd och "kortsluta" nolla och jord och då löser den ut. Men gör det helst inte då det kan bli en otrevlig överraskning om du tar fel på nolla och fas :)
 
Om gruppen är obelastad löser den väl inte ut?
 
janwide
Räv3n skrev:
Ja, man kan testa att ta en tråd och "kortsluta" nolla och jord och då löser den ut. Men gör det helst inte då det kan bli en otrevlig överraskning om du tar fel på nolla och fas :)
I så fall kan jag alltså utesluta det eftersom jfb endast löser ut då jag ansluter någon apparat.

Vilka felalternativ finns då kvar?
 
Om det är en felström i kabeln som inte är tillräckligt stor för att lösa jfb blir den troligen för stor när du ansluter en apparat. Det kan lika gärna vara så att nolla och jord är förväxlade. Fukt låter lite långsökt tycker jag, men ingen omöjlighet. Ring ut elektrikern...
 
Nolla och jord kan ligga ihop utan att jordfelsbrytaren löser ut om det är liten eller ingen belastning på nollan. Därför skulle det kunna vara ett fel någon annanstans än i uttaget där det märks. Klurigt att hitta i så fall. Om fukt skapar en svag koppling mellan nolla och jord kommer det inte heller säkert att visa sig innan uttaget belastas.

Utan jordfelsbrytare märker man inte om nolla och jord är förväxlade. Däremot är anläggningen potentiellt farligare. Jag vet inget sätt att mäta fram om nolla och jord är förväxlade.

Erik
 
janwide
Rikard Ågren skrev:
Om gruppen är obelastad löser den väl inte ut?
Nej, så tror jag också att det är men jag är ju inte elektriker. Någon annan som kan säga hur det är?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.