3 267 läst · 39 svar
3k läst
39 svar
Två centraler, två JFB?
Sida 1 av 3
Antar att du menar att det är två lådor intill varandra ? Nej, tekniskt sett kan en jordfelsbrytare kopplas så att den hanterar bägge centralerna, rent praktiskt beror det på hur installationen ser ut, det kan bli billigare (= mindre arbetstimmar) att sätta en JFB per "låda".
En annan tumregel: Efter varje huvudbrytare passar det bra med en jordfelsbrytare. Har du huvudbrytare på bägge "lådorna" skulle jag helst se en JFB i varje..
En annan tumregel: Efter varje huvudbrytare passar det bra med en jordfelsbrytare. Har du huvudbrytare på bägge "lådorna" skulle jag helst se en JFB i varje..
Medlem
· Västerbottens län
· 17 887 inlägg
Jag tycker du ska koppla förbi säkringen till kylskåpet också så inte den löser när du är i Thailand 2 veckor utan att någon ser till huset. Vad händer om ett element löser den andra JFB, då fryser vattenledningarna.
OBS helt oseriöst inlägg OBS
Protte
PS det kan vara bra att rensa ut lite i kylskåpet (när det liks är förstört)
OBS helt oseriöst inlägg OBS
Protte
PS det kan vara bra att rensa ut lite i kylskåpet (när det liks är förstört)
Ingenting skall ligga utanför JFB, försäkringsbolagen brukar ersätta all "Oxfile" utan att protestera
Alt PSA på kyl/frys
Alt PSA på kyl/frys
Många tänker lite fel när man sektionerar JFBn (Dvs har flera JFB eller sätter JFB med personskyddsautomater på vissa grupper).
Lite feltänk: Sätta en separat JFB/PSA på det som är "dyrast" om det stannar ("Frys")
Rättare tänk: Sätt istället en separat JFB/PSA på det som förväntas orsaka jordfel , Typiskt utomhusuttag/motorvärmaruttag.
Lite feltänk: Sätta en separat JFB/PSA på det som är "dyrast" om det stannar ("Frys")
Rättare tänk: Sätt istället en separat JFB/PSA på det som förväntas orsaka jordfel , Typiskt utomhusuttag/motorvärmaruttag.
AbsolutPST skrev:Många tänker lite fel när man sektionerar JFBn (Dvs har flera JFB eller sätter JFB med personskyddsautomater på vissa grupper).
Hmm... om man har utomhusuttag på samma grupp som halva köket och halva vardagsrummet? Separat JFB/PSA på den gruppen då tillsammans med en JFB på hela centralen eller köra hela centralen på enbart en JFB?
(nej, inget hempul. Alla har så i radhusområdet)
Googlar man lite så läser man om tre olika alt.
1) JFB på hela centralen
2) Separat JFB på kyl/frys
3) ingen JFB på kyl/frys, men för alla övriga uttag
Tur att detta forumet löser förvirringen...
(nej, inget hempul. Alla har så i radhusområdet)
Googlar man lite så läser man om tre olika alt.
1) JFB på hela centralen
2) Separat JFB på kyl/frys
3) ingen JFB på kyl/frys, men för alla övriga uttag
Tur att detta forumet löser förvirringen...
Känns lite som ett I-landsproblem
Jag skulle ha satt upp en JFB för hela huset, det är ju sällan problem.
Tänk på att inte ha några skarvsladdar ligga ute så slipper du dom flesta problemen.
Jag skulle ha satt upp en JFB för hela huset, det är ju sällan problem.
Tänk på att inte ha några skarvsladdar ligga ute så slipper du dom flesta problemen.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 887 inlägg
Det finns ju olika senarier.
• "Husskötaren" (när du är i Thailand) ser ju att lyset fungerar och det är värme på, när du kommer hem är det varmt i kylen för att då har DEN JFB löst och varför skulle husskötaren va och rota i kylskåpet för?
• Husskötaren måste ha ficklampa för att hitta hos dig och när JFB då blir återställd så hoppar kylskåpet igång också.
Granntanten hade ingen JFB (var länge sedan) men säkringen till frysboxen hade gått utan att något annat slocknade, ja det blev en massa saker i svarta plastsäckar (det luktade inte men allt var mjukt).
Morsan har drabbats av termostathaveri på sin kyl, 3 ggr. JFB har aldrig tjuvlöst.
Häromdagen när jag satt på muggen (naturligtvis) så slocknade ljuset så jag skriker "VAD GJORDE NI?" underförstått, vad löste JFB. Men det var en huvudsäkring som helt oförklarligt löst.
NEJ JFB skapar inga problem, den upptäcker farligheter och bryter innan det blir farligt.
Protte
• "Husskötaren" (när du är i Thailand) ser ju att lyset fungerar och det är värme på, när du kommer hem är det varmt i kylen för att då har DEN JFB löst och varför skulle husskötaren va och rota i kylskåpet för?
• Husskötaren måste ha ficklampa för att hitta hos dig och när JFB då blir återställd så hoppar kylskåpet igång också.
Granntanten hade ingen JFB (var länge sedan) men säkringen till frysboxen hade gått utan att något annat slocknade, ja det blev en massa saker i svarta plastsäckar (det luktade inte men allt var mjukt).
Morsan har drabbats av termostathaveri på sin kyl, 3 ggr. JFB har aldrig tjuvlöst.
Häromdagen när jag satt på muggen (naturligtvis) så slocknade ljuset så jag skriker "VAD GJORDE NI?" underförstått, vad löste JFB. Men det var en huvudsäkring som helt oförklarligt löst.
NEJ JFB skapar inga problem, den upptäcker farligheter och bryter innan det blir farligt.
Protte
PST skrev:Många tänker lite fel när man sektionerar JFBn (Dvs har flera JFB eller sätter JFB med personskyddsautomater på vissa grupper).
Absolut, och det dyraste är inte kotletterna och formfranskan i frysen, det är värmen en nyårsnatt med -29C.
Hur 17 vet du att jag vill till Thailand?prototypen skrev:
Men du har övertygat mig nog nu... Skall sätta en JFB på var sin central som har var sin huvudbrytare.
Säg det till min fru som vill ha sin förbannade julbelysning ute. Dock är ju allt självklart IP44 och gummikabel, men det kanske inte spelar nån roll? JFB kommer lösa ändå?Enk Projektet skrev:
IP44 är det högsta på vanlig skarvsladd, men problemet kan uppstå om/när det tinar och det kan krypa in vatten.gadu^ skrev:Hur 17 vet du att jag vill till Thailand?
Men du har övertygat mig nog nu... Skall sätta en JFB på var sin central som har var sin huvudbrytare.
Säg det till min fru som vill ha sin förbannade julbelysning ute. Dock är ju allt självklart IP44 och gummikabel, men det kanske inte spelar nån roll? JFB kommer lösa ändå?
Är det bara gummikabeln som ligger i snö/vatten händer ingenting.
Vet inte hur många gånger man har varit på fel och det beror på att motorvärmar kabeln ligger slängd i snö hänga upp den och på med JFB.
Jag svarar som jag brukar. Dela huset på två och lägg utomhusuttag på en tredje.
Nu kanske det inte går pga hur dina centraler är byggda men hälften av värmen på ena plus kylen och andra halvan på den andra plus frysen
Löser en så har man tillräckligt med värme kvar i varje fall. Sitter det lite belysning på så märker man med garanti om de har löst också.
Hur "bra" det är med en enda jfb och motorvärmaruttag har jag skrivit om tidigare.
Nu kanske det inte går pga hur dina centraler är byggda men hälften av värmen på ena plus kylen och andra halvan på den andra plus frysen
Löser en så har man tillräckligt med värme kvar i varje fall. Sitter det lite belysning på så märker man med garanti om de har löst också.
Hur "bra" det är med en enda jfb och motorvärmaruttag har jag skrivit om tidigare.