Köpte en elektronisk trafo, men tycker att spottarna lyser lite svagt så det finns behov att mäta spänningen.

Fram med Fluken, true RMS and all that.. visade NOLL volt. :confused: Javisst, ja det är ju minst 100 kHz.

Ska man behöva gräva fram det tunga artilleriet (Tektronix 300 MHz oscilloskop) och räkna RMS för hand, eller finns det något enkelt sätt att kolla en såpass vanlig pryl??
 
Du e på rätt väg! :) Oscilloskopet frunkar alltid.. men det finns enklare sätt.. har för mig att fluke har ett mätverktyg för e-trafos.. ialla fall har Elma det.. men om du tycker spottarna lyser lite svagt.. e-trafo ger ju alltid ut lite underspänning typ 11,3 - 11,8V.. och det ger en ljusminskning på mellan 18 och 20% jämfört med om de matas på 12V..
 
Valfri analog multimeter borde fixa det.
 
mrfrenzy skrev:
Valfri analog multimeter borde fixa det.
Risken är väl att det är någon sorts fyrkantvåg och då blir det inte RMS rätt. Får nog åka och hämta scopet.
 
Tja!
Det går inte att mäta på en elektronisk trafo utan belastning.
Koppla in spottarna och mät med vilket instrument du vill, så länge du mäter AC.
Det finns en märk last på trafon som talar om hur mycket/lite du kan belasta trafon, håll dig innanför den.
Stunta i oscilloskopet. Det är svagström inte klenspänning vi ska mäta.
 
Elrobban skrev:
Tja!
Det går inte att mäta på en elektronisk trafo utan belastning.
Koppla in spottarna och mät med vilket instrument du vill, så länge du mäter AC.
Det finns en märk last på trafon som talar om hur mycket/lite du kan belasta trafon, håll dig innanför den.
Stunta i oscilloskopet. Det är svagström inte klenspänning vi ska mäta.
Det var just det som inte gick. :)
 
Förmodligen skulle det gå att mäta med en DMM (med sann RMS) om man mäter via ett lågpassfilter (FLUKE 87V har det inbyggt). Annars så brukar vanliga analoga visarinstrument visa sant RMS-värde utan några konstigheter. Har själv en billig modell hemma från Classe som mäter fint på triac-styrningar och dimmers, kan ju hända att den inte funkar på PWM med höga frekvenser, har dock aldrig testat (får väl ta med den till jobbet och prova).

Edit:
Korrekturläsning
 
Redigerat:
Mäter man högfrekvent växelspänning genom ett lågpassfilter så blir det nära noll i många fall. Felvisning blir det hursomhelst.

Triacstyrning är väldigt lågfrekvent (50Hz) så där duger vad skråp som helst.

Protte
 
Det var "bärvågen" jag menade att man skulle filtrera bort, och efter filtret kommer förhoppningsvis en renare AC-signal att mäta på, så är det iaf för frekvensstyrningar till asynkronmotorer . Men så funkar kanske inte en elektronisk trafo? Någon annan kanske vet mer exakt vad som kommer ut från en sådan?

mycke_nu: mät med skåpet och posta kurvan! :)
 
Det är lite skillnad mellan 100-1000kHz fyrkant mot en PWM efterapning av sinus med filter, liiite skillnad.

Protte
 
Ställ om instrumentet till att mäta likspänning i stället för växelspänning.

Om du har instrumentet inställt på AC och mäter noll volt så beror det på att din transformator ger likspänning ut.

Antingen har du 12 V likspänning ut från transformatorn, eller också 12 V växelspänning med låg frekvens typ 50 Hz. Om det nu finns högfrekventa (10 kHz o dyl) komponenter i din signal så ligger de förmodligen överlagrade ovanpå detta med betydligt lägre amplitud i storleksordningen mV.

Knappast troligt att utsignalen är 12 V 10 kHz t ex.
 
Redigerat:
Kabelns kapacitiva reaktans vid 10 kHz är i storleksordningen 100-tals kΩm. Om man fortsätter upp i frekvens och kabeln blir en transmissionsledning kommer impedansen att gå mot |Z| = √(L/C). Om det är två runda isolerade ledare någonstans 50-150Ω.
En 20W 12V lampa med 0.6Ω (varm) är nog närmare en kortslutning.

/m
 
aspa-hasse skrev:
Ställ om instrumentet till att mäta likspänning i stället för växelspänning.

Om du har instrumentet inställt på AC och mäter noll volt så beror det på att din transformator ger likspänning ut.

Antingen har du 12 V likspänning ut från transformatorn, eller också 12 V växelspänning med låg frekvens typ 50 Hz. Om det nu finns högfrekventa (10 kHz o dyl) komponenter i din signal så ligger de förmodligen överlagrade ovanpå detta med betydligt lägre amplitud i storleksordningen mV.

Knappast troligt att utsignalen är 12 V 10 kHz t ex.
Nu har jag fortfarande inte hämtat oscilloskopet (mitt liv är fyllt av takkupor just nu), men Fluken (1587) påstår att frekvensen är 25 kHz. Max frekvens på AC-området är 1 kHz, så där är det kört.

Att det blir noll beror nog på att dom lågpassfiltrerar rejält innan samplingen. 25 kHz är ganska många oktaver över 1 kHz.
 
Jag testade att mäta AC Volt på två olika Fluke med True RMS. En 26III och en 87III.
Vid 100 kHz hade spänningen på 87III sjunkit med ca 10% och på 26III hade det sjunkit med ca 75%.
Jag vet tyvärr inte hur högt i frekvens 26III är specad.

Att du får noll Volt med Fluke 1587 tyder på att transformatorn ger likspänning med 25 kHz rippel. Hade transformatorn gett växelspänning så hade Fluken visat för lite, men inte noll, tror jag.

Har du testat att mäta DC Volt ?

/Hasse
 
b_hasse skrev:
Jag testade att mäta AC Volt på två olika Fluke med True RMS. En 26III och en 87III.
Vid 100 kHz hade spänningen på 87III sjunkit med ca 10% och på 26III hade det sjunkit med ca 75%.
Jag vet tyvärr inte hur högt i frekvens 26III är specad.

Att du får noll Volt med Fluke 1587 tyder på att transformatorn ger likspänning med 25 kHz rippel. Hade transformatorn gett växelspänning så hade Fluken visat för lite, men inte noll, tror jag.

Har du testat att mäta DC Volt ?

/Hasse
Det är absolut huvudsakligen AC, min gamla analoga Kyoritsu visar 10 Vac och 1,5 Vdc. Tillsammans tyder detta på någon form av osymmetrisk fyrkantvåg.

Flukarna (1587an och en 902) visar båda 0 Vdc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.