Jag undrar. Hur illa är det ur isolerings-synvinkel om lerklining och tapet glappar lite här och där? Alså inte sitter "klinat" på timmret över allt.

Jag föreställer mig att det kan dra lite genom timmret och in bakom kliningen och därvid kyla ner väggytan inne i huset.
På sina ställen har jag spikat fast tapet och klining med papspik och fått en fastare yta som jag tänkt tapetsera ovanpå.

Någon som har åsikter / erfarenheter / djup insikt ?

MVH Peter

Var frågen för dum eller svår? Eller har den kanske bara ställts 111 gångar före? :rolleyes:

Problemet som jag ser det är ju att om kliningen börjat släppa så fortsätter det säkert under den nya tapeten.
Jag tapetserade om ett rum för ca.fem år sedan, då tog jag bort lös klining (det var inte så mycket) spacklade i och satte masonit på väggen sedan tapet. Detta fungerade bra här.

Tack för svaret.
Jo, du har nog rätt i att det kommer bli värre. Det bäste vore säkert att klina om, men jag har aldrig provat före, men jag känner en äldre murare som kan hjälpa mig igång.
Masonit är säkert bra, men det påminner mig för mycket om 60-tal när jag var barn, jag har tagit bort en del redan, som dom förre ägerna satt dit när det var modernt att platta till allt.

Får ta en funderare om jag vil sätta igång eller inte. Jag är alltid lite skrämt inför större projekt. :eek:

Redigerat:
Det blir nog värre om du inte åtgärdar det. Eftersom det är tapet utanpå funkar det kanske ett tag att spika fast den men sen lossnar det på nya ställen och då kan du ju inte spika igenom den nya tapeten.

Jag tror att du måste ta ner det lösa och sätta nytt där...men man måste inte göra om allt. Man kan blanda upp den klining som lossnat och återanvända den bara där den lossnat. Jag har aldrig lerklinat själv men de jag vet som gjort det säger att det inte är så svårt som det låter och har du dessutom nån som kan hjälpa dig så skulle jag inte tveka att få det ordentligt gjort från början. Det finns beskrivningar på hur man gör i bland annat Gysinges handbok nr 8 och andra böcker om byggnadsvård.

Jag sökte på lerklining i forumet (med avancerad sökning) och hittade en gammal tråd som i sin tur hänvisar till en äldre tråd som hänvisar till en ännu äldre tråd :eek:
Där hittar du en hel massa matnyttigt bl a recept på hur man blandar till "kletet" :surprised:

Hmm.. Det lutar ju mot at göre det riktigt. Det skulle bli en skön känsla äfteråt att veta att det är rätt gjort.
Det är väl ångesten för det okända som spökar.
Jo, jag har en bok från Gysinge med beskrivning, och TorpSara har varit snäll och skickat sitt recept.

Tack för komentarar :) Ska kolla länkarna.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.