Jag står i start groparna att bygga en pålad brygga (med stenkista) vid högakusten. Har ej ännu sök bygglov hos kommunen, men har egen strand och vatten. Vad gäller?
Tänkte mig en 20 lång brygga eller flera stenkistor eftervarandra (med jämna mellanrum)
Ca: kostnad?
Tipps om företag som bygger fasta bryggor?
Annat matnyttigt kring ämnet?

Axel

Hemmakatten
Vad jag vet så behövs inget bygglov för bryggbygge, förutsatt att det är på bostadsmark samt att tomtgränsen går längre ut i vattnet än den tänkta bryggan.

Det låter lovande skall förståss kolla upp det med min komun först.....är mera fundersam över vem som bäst kan hjälpa mig med det........har du byggt en brygga förr? Menar om du har värdefull erfarenhet som jag inte har. Oftast kan det ju vara de små sakerna som är viktiga att ha tänkt igenom innan.
Pris uppfattaning? Räcker 10 000:- per meter eller skall man dubbla den summan för en pålad stenkista?

Hemmakatten
Tack för ditt inlägg, jag har läst dessa sidor. Ja, du har rätt i att ämnet är lite klurigt eftersom det inte finns några givna regler. Mycket är ju beroende på vilka förhållanden bryggan skall byggas på. Dessutom är det en ganska dyrt projek och få företag har det som sin proferssion. I värsta fall får jag väl annonsera i den lokala dagstidningen.
Men håll med om att en schysst brygga kan bli som en "smycke" vid ens tomt, själv så tittar jag mera på fina bryggor än hus när jag åker båt efter kusten.:)

/Axel

Håller med Axel, tittar på bryggan före huset. är själv på gång i "nästan" Högakusten med brygg bygge (stenkista).

Hej Jagger!
Det åter spännande, jag planerar själv att bygga en brygga vid Högakusten. Så jag tar tacksamt emot alla dina erfarenheter kring ämnet. Är även intresserad av förslag på företag som utför detta.d^_^b

Gjorde en i timmer som jag fyllde med sten och som var lite konisk för att klara isen
Klädde den med tryckat, mest för syns skulle, men samtidigt har ju också isen svårare att få grepp på den.
Den kanske inte blev så stor med den räcker till för att sitta och ta en god pilsner i solen.

Den har nu legat där några år och den ligger fortfarande där, helt oskadad.

Så, tipset är att den skall vara KONISK, samt att man klär in den.

Ähh... försökte lägga in en bild men mina datakunskaper räcker tydligen inte till, vadå URL??
:(

Redigerat:
Kanske det gick iaf

• Brygga.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Riktigt snyggt, vore ju kul å sett bilder från byggnationen oxå.

Hur f-- lade man in bilder?? "Skriv in URL" Jag vill ju "bläddra" och "hämta" som man gör överallt annars!!! :(

Dag ett började jag och en kompis timmra ihop "kistan" Rostfria gängstänger är ett måste, jag lovar!

• 0.jpg
    Skapa konto
Rätt trevligt jobb faktiskt! Rogivande!

• 1.jpg
    Skapa konto
Ibland måste man ta en paus också!

• 2,5.jpg
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.