363 091 läst · 138 svar
363k läst
138 svar
Att gjuta en bänkskiva i betong - bilder, frågor..
Jag har precis startat projektet med att göra en betongskiva till vår kommande köks ö. För att testa lite olika ytbehandling har jag gjort en bit i 20x40 cm, 2 cm tjock. För att lätt kunna vibba ut bubblorna med slagborrmaskinen gjorde jag betongen rätt lös och vattning vilket gjorde själva gjutningen enkel. Men nu har den bränt i två veckor och idag när jag tog ut provbiten var jag i börjar väldigt nöjd med hur slät och fint den blev. Men jag kunde med fingrarna putsa skivan så det verkar som om betongen är väldigt porös. Beror detta på att min blanding var för utspädd? Har gjort den med Byggmax Gjuta Fin.
Proffsen använder en väldigt tjock blandning.
Fu-Tung-Cheng är gurun på att gjuta bänkskivor.
Titta på en av videorna nedan, det finns massor på Youtube.
http://www.youtube.com/watch?v=yFFrTbEPhM8
Det kan vara så att när vattnet dunstar i din lösa blandning, så efterlämnas microfickor i betongen och gör den porös.
Fu-Tung-Cheng är gurun på att gjuta bänkskivor.
Titta på en av videorna nedan, det finns massor på Youtube.
http://www.youtube.com/watch?v=yFFrTbEPhM8
Det kan vara så att när vattnet dunstar i din lösa blandning, så efterlämnas microfickor i betongen och gör den porös.
Hej,
blandningen var för blöt och då blir det svagt och poröst. Gjut en ny och polera ytan med en plåtsläde av något slag. Ett färgburkslock av plåt fastlimmat på slipmaskinen är magiskt.
Blanda gärna in epoxy i ytskiktet- 1 del epoxy+ två delar blöt finbetong- inte för blöt. Det går faktiskt att blanda epoxy med ketchup om man skulle vilja det.
Annars kan man dra på enbart epoxy på den färdiga och aningen ojämna skivan. Jag gjorde just detta häromdagen. Ute och nära noll på natten. Det blev ett vackert krackelerat mönster. nästan som ödleskinn- häftigt!
C.
blandningen var för blöt och då blir det svagt och poröst. Gjut en ny och polera ytan med en plåtsläde av något slag. Ett färgburkslock av plåt fastlimmat på slipmaskinen är magiskt.
Blanda gärna in epoxy i ytskiktet- 1 del epoxy+ två delar blöt finbetong- inte för blöt. Det går faktiskt att blanda epoxy med ketchup om man skulle vilja det.
Annars kan man dra på enbart epoxy på den färdiga och aningen ojämna skivan. Jag gjorde just detta häromdagen. Ute och nära noll på natten. Det blev ett vackert krackelerat mönster. nästan som ödleskinn- häftigt!
C.
Jag har inte tagit del av Finjas artikel, men helj allmänt, förstår jag inte att det skall bli några problem med att gjuta en skiva. Raceman hänvisar till ett youtube inlägg, som visar hur det går till, och även vilken konsistens betongen skall ha. Fattar inte varför man vill använda finbetong, är det inte den grova man skall ha, det är väl stenarna i betongen som gör skivan, så att där blir liv i den. Och så det andra...
Vattenglas har man använt i 100 år i betong, för att säkra denna mot vatten. Vattenglas skall i betongen, eller i vattnet som skall blandas i betongen, SIKA har annars produkter/tillsatser för betong i sitt sortiment. Det är formen till skivan som bestämmer resultatet av gjutningen, så använd byggplyfa, ny eller en rengjord/tvättad, innan man häller i betongen, så dänk/duscha formen med vatten. Vad som också är viktigt, är värmen, gör man skivan hemma i köket/badrummet, så är det för varmt där, välj ett ställe där ni håller ca 10 grader+. Man får inte ha för mycket vatten när man blandar till betong, vatten skall användas när betongen bränner/torkar = med måtta. När man så skall vibba formen (underifrån) med en gammal omodern slagborrmaskin, en sådan som endast knarrar, med en vagnsbult i chucken, så skall detta också göras med måtta! annars kommer den grova stenen att hamna på skivans undersida, Någon kan vibba formen underifrån, och annan kolla hur luftbubblerna ploppar upp, en skiva med måtten 300X63 cm, tar 1 minut att vibba, det skall gå snabbt. Använd bräda att dra av med, som youtube inlägget visar, men ha även ett skurbrätte till hands. Allt sammans ( formen) måste vara upplagd på ett stadigt underrede, t ex 2 - 3 lastpallar på högkant och kraftiga 95X45--120X45 reglar som formen kan ligga på. OK nog om detta , de flesta av er har nog hoppat av projektet nu. De som vill provgjuta en mindre bit, kan efter ni dänkt formen, strö lite ren cement i botten på formen, för att få en hårdar/kraftigare yta på skivan..
Vattenglas har man använt i 100 år i betong, för att säkra denna mot vatten. Vattenglas skall i betongen, eller i vattnet som skall blandas i betongen, SIKA har annars produkter/tillsatser för betong i sitt sortiment. Det är formen till skivan som bestämmer resultatet av gjutningen, så använd byggplyfa, ny eller en rengjord/tvättad, innan man häller i betongen, så dänk/duscha formen med vatten. Vad som också är viktigt, är värmen, gör man skivan hemma i köket/badrummet, så är det för varmt där, välj ett ställe där ni håller ca 10 grader+. Man får inte ha för mycket vatten när man blandar till betong, vatten skall användas när betongen bränner/torkar = med måtta. När man så skall vibba formen (underifrån) med en gammal omodern slagborrmaskin, en sådan som endast knarrar, med en vagnsbult i chucken, så skall detta också göras med måtta! annars kommer den grova stenen att hamna på skivans undersida, Någon kan vibba formen underifrån, och annan kolla hur luftbubblerna ploppar upp, en skiva med måtten 300X63 cm, tar 1 minut att vibba, det skall gå snabbt. Använd bräda att dra av med, som youtube inlägget visar, men ha även ett skurbrätte till hands. Allt sammans ( formen) måste vara upplagd på ett stadigt underrede, t ex 2 - 3 lastpallar på högkant och kraftiga 95X45--120X45 reglar som formen kan ligga på. OK nog om detta , de flesta av er har nog hoppat av projektet nu. De som vill provgjuta en mindre bit, kan efter ni dänkt formen, strö lite ren cement i botten på formen, för att få en hårdar/kraftigare yta på skivan..
med betong som med putsbruk, är det viktigt att man inte jobbar för länge med den, man drar ur cementen/KC ur blandningen då, vibbar du för länge, blir bara vattnet kvar.RBK skrev:Jag har precis startat projektet med att göra en betongskiva till vår kommande köks ö. För att testa lite olika ytbehandling har jag gjort en bit i 20x40 cm, 2 cm tjock. För att lätt kunna vibba ut bubblorna med slagborrmaskinen gjorde jag betongen rätt lös och vattning vilket gjorde själva gjutningen enkel. Men nu har den bränt i två veckor och idag när jag tog ut provbiten var jag i börjar väldigt nöjd med hur slät och fint den blev. Men jag kunde med fingrarna putsa skivan så det verkar som om betongen är väldigt porös. Beror detta på att min blanding var för utspädd? Har gjort den med Byggmax Gjuta Fin.
Ett tips för att få en fin yta: Lägg inte i all betong på en gång. Börja med att lägga ett lager på ca 1 cm och se till att den fyller ut hela ytan. Klappa med händerna mot betongen för att få ut luften samt vibrera formen. Nu kan du lägga i resten och göra samma sak. Förhoppningsvis slipper du nu luftbubblor.
Hittade det här:
http://www.former.nu/tips-trix
Hittade det här:
http://www.former.nu/tips-trix
Jag har lyckats hitta slippapper för sten i alla fall, även om det bara är till 600korn... kan man köra grovt våtslippapper efter det månntro?
http://www.brarental.se/stad-rengoring/golvvard/diamanter-slippapper-sten
http://www.brarental.se/stad-rengoring/golvvard/diamanter-slippapper-sten
Bosch har stenpapper till excenter:
http://www.bosch-pt.com/se/sv/accoc...erslippapper-best-for-stone-o-125-mm-8-halat/
Toolab har dem:
http://www.toolab.se/kategori/Best-for-Stone191
http://www.bosch-pt.com/se/sv/accoc...erslippapper-best-for-stone-o-125-mm-8-halat/
Toolab har dem:
http://www.toolab.se/kategori/Best-for-Stone191
Vad har jag gjort fel?
Har gjutit, slipat för att få fram kornen. Pendlat vattenglas två ggr samt oljat in. Nu får jag fula kalkfläckar från varenda vattendroppe plus att ytan blir sträv där utfällningen ligger kvar. Jag antar att det vita är kalk, men, någon som har en ide om orsak samt hur jag kan åtgärda?
Tack!
Har gjutit, slipat för att få fram kornen. Pendlat vattenglas två ggr samt oljat in. Nu får jag fula kalkfläckar från varenda vattendroppe plus att ytan blir sträv där utfällningen ligger kvar. Jag antar att det vita är kalk, men, någon som har en ide om orsak samt hur jag kan åtgärda?
Tack!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Medlem
· västra götaland
· 91 inlägg
Har du syratvättat den innan du penslade på med vattenglas? annars är det med stor sannolikhet därför du fått kalkutfällningarmagnusmo skrev:Vad har jag gjort fel?
Tack!
[bild]
[bild]
Mvh K
Missade syratvätten första gangen. HAr slipat om, tvättat, syratvättat och lagt pa vattenglas och använde till sist kallpressad linolja.
Resultatet är att jag far inga utfällningar mer, men däremot sa är den lite flammig runt kanterna. DEt vet jag fortfarande inte hur jag skall komma tillrätta med. Men det stör mest mig själv.
Hälsningar
MAgnus
Resultatet är att jag far inga utfällningar mer, men däremot sa är den lite flammig runt kanterna. DEt vet jag fortfarande inte hur jag skall komma tillrätta med. Men det stör mest mig själv.
Hälsningar
MAgnus
Tack alla för svar å tankar.
Nu har även jag gjutit med weber fin expandbetong.
La ut först på Botten klappade ut det med handen, dit med armeringsjärnet å sedan ut med resterande betong
Till en skiva på 105x85x3.5cm gick det åt 3 säckar
Byggde en ställning ute utav 45x95reglar
Nu har även jag gjutit med weber fin expandbetong.
La ut först på Botten klappade ut det med handen, dit med armeringsjärnet å sedan ut med resterande betong
Till en skiva på 105x85x3.5cm gick det åt 3 säckar
Byggde en ställning ute utav 45x95reglar
Logga in
Skapa konto
Nu är skivan avtäckt å blir grymt nöjd med resultatet, har testat nu att slipa med vanligt 80 papper med exenterslip.
Men visst smaken är olika men hur mycket ska man slipa ner??
Har även beställt steinfix 100+ som ytskick
Vilken syra ska man tvätta med?
Men visst smaken är olika men hur mycket ska man slipa ner??
Logga in
Skapa konto
Har även beställt steinfix 100+ som ytskick
Vilken syra ska man tvätta med?