Hallå - jag håller på med syllbyte på två sidor av vårt gamla (ut)hus. Den hade delvis ruttnat pga dålig vattbräda och löv som legat an mot väggen X antal år.

Jag har nu stöttat upp och lyft reglarna en aning med domkraft, satt dit ny syll 95x45 med syllpapp och kommer fästa den med expander o fyrkantsbricka mot betongsockeln.

Tyvärr var de stående reglarna delvis också dåliga nertill, mot syllen. Jag behöver alltså kapa några cm nertill på flera av dem. Dessutom var gamla syllen 50 mm, mot 45mm för den nya, så jag behöver stötta reglarna hursomhelst (kanske hade man kunnat kila om det bara var 5mm iofs). Frågan är bara på vilket sätt.

På bilden nedan visas de varianter jag tänker mig - någon idé om vad som är bäst?

Jag har också lite lutning på huset, det stör knappt, men skulle ju kunnat uppstå pga de dåliga reglarna. Tror ni på att motverka detta med snedsträvor mellan reglarna (halva huset är oisolerat, så jag kommer ju åt regelverket från insidan där iallafall) eller räcker det med den liggande råspont jag tänker spika på reglarna från insidan när jag isolerat? Snedsträvor o även kortlingar kommer ju att försvåra isolering med lösull som jag tänkte göra nästa år...

Tacksam för svar!

/A
 
  • skarvade reglar.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snedsträvor?
Det finns ju stålband (hålband) att köpa som du bör kunna dra diagonalt över hela väggen.

Annars fungerar nog den mittersta lösningen sämst.
Det behövs inte så stor precision i det hela. Se till att det finns stöd nedåt och att det sitter någorlunda fast.

Den högra lösningen ser onödigt komplicerad ut. Det borde i princip räcka med den horisontella biten och att man sedan fäster ihop alltihopa
 
Tack för svar! Jo, jag kanske gör som ett L under den kapade regeln då - Lyfter den en mm med domkraften först, så man får in den horisontella biten. Spikar/skruvar mot syll och sen skråspikar den stående biten mot den liggande och fäster regeln mot den. Alternativ skjuta in en bit stående regel under den kapade och sen bara vinkeljärn på båda sidor, mot syll och mot regeln/extrabiten...

Tack för tips om hålband - ett par såna i kryss borde ge bra stadga innan jag spikar panel/spont mot reglarna.

Mvh/
A
 
Redigerat:
hålband väl sträkta är riktigt bra för att styva upp.

Beroende på hur höga dina avkapde bitar är så kan det ju vara ett alternativ med en spikplåt på varje sida också
 
Alt.3 men utan sidorna, men med lim och kilar kanske. Har själv använt mig av denna.

En hammare i var hand och slå på killarna samtidigt från vart sitt håll, tills regeln sitter fast.
syllbyte.gif
 
Ok, spikplåt, men då kan man väl lika gärna ta vinkeljärn, så går det att skruva den mot syllen (förutom in i regeln) från ovansidan.

Och kilar har jag funderat på (bra idé att ta en från varje sida dock), men det känns som det är bättre ju färre delar man behöver. Med en hydraulisk domkraft borde man bara kunna såga biten en mm för tjock (ok, den precisionen får man ju aldrig), sen lyfta och trycka dit den.

Om skarvbitarna är små kunde det kanske vara idé att låta dem ligga o dra i en hink träolja jag har stående som extra fuktsäkring nertill...

Hålband blir det definitivt!

/A
 
  • Gilla
DavidFolkesson
  • Laddar…
Är det långa bitar som ska ersättas alt1 men inte något hak utan kapa rakt. Alt 3 om det är kort bit som ska ersättas men klossarna på sidan, spikplåtar och vinkeljärn är onödigt. Skråa fast stolparna.

Att fästa syllen vid betongen är det bättre med expanderspik än expander(skruv). Bara att borra och slå ned, jag var skeptisk första gången jag provade men de funkar kalas.

Snedsträvningen går att göra med råsponten, sätt den snett, 30 grader kan räcka. Man kan även använda plywood eller OSB som strävar upp det hela också.

Protte
 
Men om jag ska ha råsponten synlig vill man väl knappast sätta upp den snett?

Däremot hade jag funderingar på att sätta liggande gles (isoleringen under denna), och sen stående spont på den, det lär stadga upp. Eller hålband i kors och liggande spont direkt på reglarna. Men hursomhelst - spikar man råspont 22 mm på reglarna borde det räcka tycker jag.

När det gäller syllinfästning hade jag bestämt mig för betongexpander, men det lite porösa kalkbruket får mig att tveka. Kollade fischers expanderspik, och nog blir man skeptiskt alltid, en liten plåthylsa, kan det funka? (det står "för enkla och snabba infästningar" Inte prio när jag har åtta stycken...)

Kanske bäst med gängstång i ankarmassa (gunnebo/fischer) där det inte spelar nån roll om hålet inte blir bra. Viktigt få rent hålen bara och då måste man väl köpa kompressor...:S

/A
 
Redigerat:
Varför inte snett, finns ett hus i Umeå (numera ombyggt) men det hade panelen på 45 grader.

Jag hade tänkt skapa en tråd om hur man får loss en expanderspik (rent hypotetiskt) för jag tror det är mycket svårt.

Är det dålig betong/bruk så är kemankare rätt väg.

Protte
 
Kreativt med sned panel för att få stadga, det får man ge dem... :)
Ok, expanderspiken kanske är tuffare än den ser ut trots allt.

Kolla här på ankarmassa, ganska smidigt ändå tycker jag: http://www.youtube.com/watch?v=wQcBEoWJNzk

/A
 
Ankarmassa är "skitstarkt" och smidigt att använda men också "skitdyrt" och måste användas snabbt. Det härdar lika fort i pipen som i hålet. Definitivt overkill för att fästa en syll. Jag har däremot använt det för att fästa tunga saker i ett betongtak. 400Kg per infästning är fullt möjligt att hänga i det mot kanske 40Kg om det är skruv och plugg.

Ankarmassa är också bra om man ska förlänga en källarvägg eller stödmur och vill slippa sprickor i skarven. Borra hål horisonmtellt in i befintliga muren och fäst armeringsjärnen som man armerar nya muren med med hjälp av ankarmassa.
 
Då ska jag se till att vi använder den när jag bygger stödmur ut från källarväggen veckan som kommer.

På Fischer Vs 300 står det iallafall att man kan applicera vid olika tillfällen, bara man drar åt locket (?) efter användning. Pipar kan man ju köpa löst på Beijer.

/A
 
Redigerat:
  • Gilla
Yappen
  • Laddar…
Ankarmassa är kanon, köp Sika på Hornbach, eller Biltemas ankarmassa..bra prislägen på båda. Kemade fast armeringsjärn i berget för plintar, efter några timmar så kunde man slå med slägga på järnen utan att det rörde sig:)

Sen ska jag slänga in en brassklapp angående de stående reglarna...svärfar renoverade genommurket virke för snart 6 år sen, och istället för att byta det ruttna virket så såg han till att det blev ordentligt torrt först, sen lät han det suga upp tunnflytande tvåkomponents epoxi-lim så att virket blev mättat med det. När det hade härdat var det hårdare än betong och det virket lär aldrig ruttna upp:) Kan ju vara en oortodox lösning?
 
Ok, intressant att det fanns biltema-ankarmassa. Det är ju lite irriterande dyrt faktiskt annars.

Har nu lagat/putsat sockeln som syllen ska stå på, det ska torka/brinna innan jag monterar syllen i helgen. Lutar nog åt ankarmassan alt. expanderspik pga gammalt bruk o rätt nära kanten vilket kan vara dumt om man kör nån form av expander.

Dra den där om epoximättat trä på Byggnadsvårds-forumdelen! ;)

/A
 
Redigerat:
  • Gilla
Stommen
  • Laddar…
Hornbach har bara någon krona dyrare för Sika's kemankare också..beroende på vad har närmast till.
Byggnadsvårdsforumet har väl en automatisk screeningfunktion som filtrerar bort allt som inte stavas "Linolja", kokt, kall eller rå..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.