Vi har tänkt bygga ut vårat lilla hus utanför stadsplanerat område. Alla berörda grannar kommer godkänna men grannen på andra sidan vägen, snett mittemot, har vi inte pratat med ännu. Våran tillbyggnad kommer egentligen inte påverka hans tomt/hus men till saken hör att han inte är riktigt frisk.

Han har en fixidé om att han absolut inte kan ha persienner eller rullgardin på sovrumsfönstret men samtidigt har han väldigt ont av belysning. Har t.ex. ifrågasatt om vi har lampskärmar på våra lampor inomhus och vilka sorts lampor vi har och han avskyr utebelysning i alla dess former. Han vill bl.a. bygga upp ett 4 meter högt plank för att skydda mot ljusinsläpp från grannars belysning, något som vi inte vill tillåta då det skulle störa våran utsikt och sänka våran bostads värde.
Detta är ett problem för oss grannar med hans bråkande som ibland t.o.m. slutat med polisanmälningar.
Om vi gör våran tillbyggnad kommer han få mer belysning riktad mot sitt hus även om husen inte ligger speciellt nära varandra, och vi är nästan säkra på att han kommer att överklaga att vi får bygga.
Hur stor makt kan han få i detta? Det är inte tal om rimliga krav, ingen utbygnad hur den än skulle se ut, skulle duga sålänge vi har fönster åt hans håll.
Även om en granne protesterar, kan bygglovet bli godkännt om det för övrigt är ett vettigt bygge? Eller har en grannes ord väldigt avgörande makt?

Vi vill inte godkänna plankbygget bara för att få godkännt på vår utbyggnad.

Redigerat av moderator:
O
Om du får bygglov beror mest på hur detaljplanen ser ut än på klagande grannar.
MEn klagande grannar kan dra en sak hur långt som helst även om dom aldrig kommer att vinna. Men det blir jobbigt.
Han har inte så stor makt, så där kan du nog vara lugn. men som jag skrev han kan jävlas ända in i det sista.
Hur ser detaljplanen ut? finns det en detalj plan? Det är såna saker som är viktigare än vad grannarna många gånger tycker. Men visst kan även en granne få rätt.

tomtarna skrev:
Vi har tänkt bygga ut vårat lilla hus utanför stadsplanerat område. Alla berörda grannar kommer godkänna men grannen på andra sidan vägen, snett mittemot, har vi inte pratat med ännu. Våran tillbyggnad kommer egentligen inte påverka hans tomt/hus men till saken hör att han inte är riktigt frisk.

Han har en fixidé om att han absolut inte kan ha persienner eller rullgardin på sovrumsfönstret men samtidigt har han väldigt ont av belysning. Har t.ex. ifrågasatt om vi har lampskärmar på våra lampor inomhus och vilka sorts lampor vi har och han avskyr utebelysning i alla dess former. Han vill bl.a. bygga upp ett 4 meter högt plank för att skydda mot ljusinsläpp från grannars belysning, något som vi inte vill tillåta då det skulle störa våran utsikt och sänka våran bostads värde.
Detta är ett problem för oss grannar med hans bråkande som ibland t.o.m. slutat med polisanmälningar.
Om vi gör våran tillbyggnad kommer han få mer belysning riktad mot sitt hus även om husen inte ligger speciellt nära varandra, och vi är nästan säkra på att han kommer att överklaga att vi får bygga.
Hur stor makt kan han få i detta? Det är inte tal om rimliga krav, ingen utbygnad hur den än skulle se ut, skulle duga sålänge vi har fönster åt hans håll.
Även om en granne protesterar, kan bygglovet bli godkännt om det för övrigt är ett vettigt bygge? Eller har en grannes ord väldigt avgörande makt?

Vi vill inte godkänna plankbygget bara för att få godkännt på vår utbyggnad.
Du har ju inte pratat med grannen än! Ge honom chansen ! Varför babblar du här innan du vet fakta? Du har ju dessutom pratat med övriga grannar, men inte honom.

Redigerat av moderator:
Nej grannens ord avgör inte. De som är berörda (t ex grannar) har rätt att uttrycka sin åsikt. Det är byggnadsnämnden som avgör. Det beslut nämnden tar kan sedan överklagas till länsstyrelsen och därefter länsrätten och slutligen kammarrätten. Hoppas jag inte glömt någon instans nu. Som du säkert förstår kan dessa överklaganden ta tid.

Detsamma gäller så klart för grannens plank. Däremot undrar jag om ni skulle höras eftersom er fastighet, om jag förstår det hela rätt, inte gränsar till hans. Man kan ifrågasätta om ni verkligen är berörda. Det krävs, så vitt jag förstår, att i princip all utsikt försvinner för att vara ett problem som "räknas".
Jag tror också att samtal är förstahandsvalet.
PS De synpunkter som inkommer i ett ärende skickas alltid en kopia på till sökande. DS

Om ditt bygglov följer direktiven i detaljplanen (eller översiktsplanen) så kan en grannes överklagan inte stoppa byggplanerna. Dock kan det försena bygget eftersom man måste utreda om överklagan har saklig grund.

Jag har städat en del i den här tråden, eftersom människors eventuella sjukdomsdiagnoser inte har med bygglov att göra. Eventuella synpunkter på det kan vi ta via PM.

//Moderatorn

• Gilla
ing0065
  • Laddar…
Att det "hus" du refererar till egentligen bara var en bostadsrätt beläget på landet. Men då "ditt hus" om mitt antagande är riktigt ligger på två huskroppars högre höjd så är "utsikten" rätt omfattande.
När nu 6 år passerat och om mitt antagande är korrekt så har du fått ditt bygglov ,byggt vidare på "ditt hus" Men om din granne bott längre så kanske ett bygglov sammanfaller med nya kanske omogna åsikter om hur man har o kan leva i gamla bygglov. I morgon kl 6 fylls hela mitt hus med oplanerat överskottsljus från "nya tuffa unga grannar" som låter det lysa i tre timmar men aldrig använder detta ljus. Jag har ingen användning eller vill ha det i min boning. Eftersom avsändaren av ljuset bor på högre plan så finns det inget plank som kan återställa den harmoni som var. 3 timmars sömnbrist per natt o ständig väntan på att någon annan ska tröttna på att ha det tänt.
Jag vill uppleva en gryning i ett gammalt bygglov. Inte barrikadera bort den för oförmågan att HÄNSYNSFULLT moderera oavsett om ljuset är tänt eller släckt.
Tyvärr är det så att den mänskliga hjärnan har inte utvecklats på flera hundra tusen år.

Utom i den av livets prövning oskadda tuffa nya ansökaren av sitt egna bygglov.
Att harmoniera ny bebyggelse med gammal är ngt mkt svårt. Att förstå att totalt mörker existerar inte gör att jag inte förstår varför det inte finns ett miljökonsekvens krav vid installation av radikalt inkräktande stark belysning? På ngt sätt är det aldrig redovisat vilka effekter installationer som komma skall blir ljusmässigt. Det finns modereringar att göra som låter ljuset verka där det behövs. Men den eventuellt yngre husköparen som renoverar fram ngt som förändrar dygnsrytmen hos omgivningen bemöter klagomål med ordet rullgardin. Hur är det möjligt att somna i härligt avslappnande månljus när man tvingas vakna till en ljuschock. Äger det nya bygglovets ägare rätten till universum??
Nej det är säkert så att grannen inte kan få det minsta gehör för sina protester. Att myndigheter säger att 15w inte ens märks.Men sitter det 15w i lampan egentligen? Och hur många lampor får det vara? Kl 6 i morron tänds det och vissa har installerat klarglas 360graders som gör det omöjligt att se ut. Jag vill tillägga att jag är den man som nämns i inledning av inlägget och jag har under några år tvingats vända på dygnet o sova när nya bygglovsinnehavare låter en.

Det finns en ofantlig brist i den svenska miljölagstiftningen där lukt o buller prioriteras men man förbiser ögat som sitter 90 grader straxt norr på ansiktet.

Så ovanstående rader är argument man till slut inte ges en chans att överklaga i ngt bygglovsärede. Men om det handlar om att det som utvecklats eller inte haft en ork att utvecklas under de sista 6 åren sker inom en av Sveriges mest annorlunda bostadsrättsföreningar då hade upplysning om detta satt diskussionen i ett helt annat läge.

Vad är det för fel på persienner eller mörkläggningsgardiner, som alla andra använder? Det borde råda bot på sömnbristen.

För att det är klaustrofobiskt och det existerar inga persienner eller mörkläggningsgardiner som släpper igenom stjärnljus ,månljus,och allt gammalt ljus från universum. Och när fönstret befinner sig i ett hus på sin ruta varför ska angränsande ruta anse sig ha rätten att belysa ngt som inte är deras territorium? Om du blundar vad ser du då? Om du blundar mot ljus vad ser du då? Och existerar heller inga persienner som självreglerar så att de försvinner när "riktigt ljus" visar sig.
Sök på serotonin och melatonin så kanske det framgår vad som händer i hjärnan. Och den viktigaste frågan är varför ska den gamla bebyggelsen vidta några som helst åtgärder för att kunna leva vidare?
I vårt fall där INGA GATLAMPOR existerar, närhet till ett NATURA2000 område och allt blir KOLSVART precis som det var FÖRE elektricitetens uppfinnande när det nya bygglovets ägare bestämmer sig för att SLÄCKA.
Vi talar faktiskt om en kamp mellan olika aktiviteter: Den aktiva till och från eller den passiva vilande.
Om några sover i samma rum och en ska gå upp medan andra ska sova vidare vad sker då?
Vilka reaktioner sker om den som går upp tänder upp rummet? Eller tassar iväg öppnar dörr och stänger dörr och tänder nån annan stans? Bebyggelse är sitt eget rum. Din utebelysning är lampan i detta rum.
Den andra grannen har skapat en månbas alpha , ändrat belysningspunkter som reflekterar sig i våra fönster som en påminnelse om hans existens.Vi kan inte se ut på samma sätt. Rummet är inte lika mörkt som tidigare. Vi har ALDRIG haft en ordentlig skymning eller gryning sedan han satte igång för några år sedan. Försök förstå att MÖRKER = VILA och att den gradvisa övergången från MÖRKER till LJUS är ENERGIGIVANDE.

Jag har iofs en viss förståelse för Tom's önskan om "ljusfriehet". Men den här tråden handlar om bygglov för en utbyggnad. Och om det finns en detalj eller områdesplan som ger en viss byggrätt, så får man som granne finna sig i att den kan utnyttjas.

Vill man vara säker på att inte störas ljud eller ljusmässigt av en granne så återstår bara att bygga sig ett hus där man kan äga en tomt som är stor nog för att säkra att ingen störning kan komma för nära.

Bor man i ett område där andra bor nära så gäller att alla måste ha rätt att leva i sin bostad med normala aktiviteter. Och där störningar från både det normala livet och en och annan mindre vanlig verksamhet, såsom sena fester osv, är något man får ha tålamod med.

• Gilla
Pytt och 1 till
  • Laddar…
Tyvärr är det så, att om man vill bo helt enskilt och ostört så får man flytta dit det inte finns några grannar.

När tråden skrevs fanns inga tomter och ingen detaljplan och bländar du av när du möter en bil? Varför? Detta forum handalar om kapitalstyrka och vad man kan göra med den kapitalstyrkan och den som inte har den kapitalstyrkan ska alltid flytta på sig. Ett bygglov betyder den ultima rätten att utplåna den redan existerande livsstilen?
"Normala aktiviteter" Vad är det? Och var går dess begränsningar? 24 timmar? Jag har haft ljus till 0400 och tänts igen kl 0600. Ett bygglov är rätten att uppföra vad? Ngt som ska dominera landskapet?? Är mallen ett villaområde i Sthlm? Är upplysning av grannens skorsten innefattat i "normala aktiviteter"?? Jag ska starta en ny tråd eftersom man så ofta finner män med makt säga att dessa rader inte passar här. Men i detta fallet när ens granne (med 99% sannolikhet) talar om byte mellan bygglov mot bygglov fast de individuella bygglovens syfte har olika behovsanledningar så är faktum att då tråden påbörjades fanns bara en bostadsrätt från ett gammalt fritidshusarrende och varje bostadsrättsinnehavare måste gå till förening med dess hipp-som happ bemötanden innan föreningen i sin tur sökte bygglov. Denna info fanns inte i ursprunget på denna tråd. Och först härom dan när jag ändrade mina sökningar på detta forum fann jag tråden som i sin grund handlar om mig o hur man ska välja att hantera kritisk HÖGRE värderingsskala av LIVSKVALITE. Han kom till mig med bygglov o jag skrev på, har till o med hjälpt med tunga lyft med stålbjälkar och där bor han nu o inte en enda kaffekopp har utbytts. Och i den nya tråden ska jag beskriva alltsammans. Hoppas man får koppla länkar till youtubeklipp.

peternicklas
Tror du ska avbryta det som du försöker åstakomma med grannens ljussättning. Ta en titt nu runt jul, hur många hus har inte julbelysning som är på hela natten, detta kan man göra både utan bygglov och utan att störa grannar. Det som finns reglerat, vad jag vet, är störande ljud. Det ska vara tyst mellan 22 och 06 om jag kommer ihåg rätt. Om du sedan bor i en bostadsrätt så är det föreningen som har sista ordet, inte den som bor i bostadsrätten. Skaffa persien eller liknande så är problemet löst.

Jag - som är uppvuxen så långt ut på landet att man inte ens vid yttersta ansträngning kunde höra en bil eller någon form av civilisation - förstår precis vad Tom12 talar om. Eller som mina barn sade när vi återbesökte min barndomsgård långt senare - "det är ju inte tyst, vad mycket natur man hör".

Däremot håller jag inte med i sak. Har man bosatt sig i ett område som t.o.m. är bostadsrätt måste man räkna med att ha grannar precis inpå sig, att det lyser både i och utanpå grannhusen och att det kanske t.o.m nästa år monteras gatubelysning som lyser rakt in i sovrummet o.s.v. Även om man inte har det från början är det inget man kan kräva eller räkna med att slippa. Det är i så fall bara bonus så länge det varar.
Om man nu verkligen vill ha det mörkt, vilket inte alls är så säkert. Många väljer ju dessa boendeformer just för att de har respekt för mörkret och vill ha lite upplyst, inte vill bo avskiljt o.s.v.

All "normal" belysning både inne och utanpå husen är något man får räkna med att grannarna har. Och både 15 och 30, t.o.m. 60W (glödljus) i klarglaslyktor är fullt normal belysning på och omkring ett hus. Vi har t ex vår fasadbelysning tänd hela natten, om inte annat så för att minska inbrottsrisken.
Först när det drar på kanske en 300W halogenstrålkastare som lyser mot ditt hus och inte där den ska så kan man definitivt börja tala om onormal belysning.

Och om du istället för en stund betraktar ditt eget beteende - är det "normalt" att sova utan persienner och/eller rullgardiner i en bostadsrätt eller när man på annat sätt har grannar i närheten ? Är det ens respektfullt ? De och deras barn kanske inte alls är roade av att titta på dig i ditt sovrum, har du tänkt på det ? Att bo nära varandra kräver ömsesidig hänsyn.

Jag förstår som sagt annars precis vad Tom12 menar med att se stjärnor och måne, och sova och vakna till naturen utan gardiner och persienner. Och jag förstår att man uppskattar det, det gör jag också (även om mitt nuvarande boende tyvärr inskränker sig till att bli belyst av fullmånen genom persiennens springor - när det inte var flygplanslyktor från ett landande flygplan). Men då måste man också bo ute i naturen, vilket per definition är långt från alla grannar. Och det är ett val man gör själv, inte grannarna.

Väljer man ändå att bo i en bostadsrätt och dessutom sova utan persienner och rullgardin, får man vackert acceptera att det som händer utanför når in. Men även det är ens eget val, inte grannarnas.

Redigerat:
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Ja oroa er inte om 5-7 år är jag sönderstressat död. Men 2002 när jag flyttade hit så fanns A. Andra människor med humana tankar och inte det enorma behov att markera sin tillvaro med ljuspunkter som hundar mot stolpar. Då 2002 var jag den enda spekulanten och fram till några år sedan fick jag TOLV ÅR av den nya framtida lyxen: Ett liv i harmoni med naturens växlingar för när strömmen går så är det det som återstår. Och jag är väl den enda människa som inte kan hålla electriciteten i handen. Här hade jag velat lämna en länk till en film men jag vågar inte för vi har fortfarande bostadsrätt ännu. Vad jag inte fattar är den kommunala viljan att låta ngn ignorera vad som varit och fungerat.Och att ingen moderering ska äga rum hos AVSÄNDAREN bara hos MOTTAGAREN som ska OFFRA sina möjligheter. Den förra ägaren kom aldrig på det som sker nu. Han är ju död men troligen var han inte så smart att han inte förstod att elektricitet i vartenda hörne höjer fastighetens bruksmöjlighet o den nya människan behöver ingen sömn. Han är i alla fall saknad och insåg klassiska o beprövade värden.
Varför består alla annonser för fastigheter till salu ofta med beskrivning ljust och fint läge m mkt sol ,fin utsikt ,naturnära osv. Aldrig behov av att barrikadera dig och missa naturupplevelse nattetid. Eller morgontid. IMG_0314.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.