Nu är det dax:D

Stort äldre hus (1942) som behöver ny uppvärmningsanläggning.

Lite fakta:
Stenhus, 400m2 boyta. Ca 80m2 källare.
Hela boytan utnyttjas inte i normalfallet.

Nuvarande uppvärmning:
Havererad IVT värmepump från 1986, gör dock varmvatten via 6kW elpatron.
Värmebaronen ELK 15 elkassett med utegivare.
Gamla Trofast, se:
http://www.byggahus.se/forum/biobransle/187923-gamla-trofast.html#post1460612

VIKTIGT:
Vi är veckopendlare, är i huset fredag em. till söndag em.
Hyr normalt ut 110m2. Dock inte nu, det kostar för mycket:(
Det finns 3 duschar i huset.
Har tillgång till egen ved.
Anläggning måste gå ett fjärrstyra.

Övrigt:
Huset går enkelt att dela i två värmezoner. Vår och uthyrningsdelen.
Det kan tillkomma en maskinhall på ca 100m2 så småningom. En tredje värmezon.
Det finns idag 31 element i huset.
Uppskattad årsförbrukning, ca 80000kWh (netto).
Lägger ut ritningar på boyta och pannrum imorgon.


Vill ha råd och förslag!!!!
Alla ideér mottages tacksamt:)
 
  • Gilla
jaape
  • Laddar…
Ohh det verkar bli en manlig vedanläggning, så vida du inte investerar i flis. vilket verkar smart.
 
Tjena Elffors,

har utrett flis. Blir för mycket investering runt ikring. Maskinhall, kulvert mm. Ett alternativ är att gräva ut utanför huset, vilket jag får mardrömmar om då huset sprack när jag dränerade för några år sen.
 
Redigerat:
Härligt!! Riktigt stora pannor är ju svinball. Vad har du gått o grunnat på för panna?
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Alla!

Heitzmanns största och nedåt. Problemet är ju att jag inte är i huset på fem dagar. Skulle behövt ackumulatortanken från han på Baxis reklamsidor, vad det inte 50m3 han hade.
 
Tråden ligger ju under biobränsle så då har du redan avfärdat en rejäl värmepump? Då återstår pellets, ved eller flis.. Flisen verkar du också undersökt och då återstår ved och pellets!

Rent spontant talar ditt stora värmebehov för flis men det vet ju du bäst hur det passar dig? Pellets under veckan sedan lever du ut pyromanen i dig under helgen med en riktigt stor fet vedpanna.. (y)
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Bergvärme! En herrgård här i byn fick det installerat för någe år sedan. Borde vara liknande uppvämningsbehov.

Sent from my GT-I9300 using Byggahus
 
En anläggning som behöver löpande underhåll och tillsyn verkar dåligt om man veckopendlar.

Är den havererade värmepumpen en bergvärmepump, markvärmepump eller något annat? Isåfall så finns det väl redan ett borrhål eller kollektorslinga på plats. Enklast vore väl att ersätta den havererade pumpen. En Nibe Fighter 1330 för flerfamiljshus kostar ca 125000 :- och klarar upp till 60 kW. Troligen innebär det att ni behöver fler borrhål.
 
Redigerat:
Viktigt tillägg.

Vår del, 290m[SUP]2[/SUP], skall hålla en temperatur på ca 12-15 [SUP]o[/SUP]C mellan besöken. Av dessa används normalt ca 190 m[SUP]2[/SUP] när vi är där.
 
Segge skrev:
Bergvärme! En herrgård här i byn fick det installerat för någe år sedan. Borde vara liknande uppvämningsbehov.

Sent from my GT-I9300 using Byggahus
Senaste offerten jag tog in på bergvärme, nåt år sen, låg på 285.000:- Det var på en Nibe 1330 på 22kW med 1200m markslinga. För liten vp. Enl. kalkyl skulle jag då behöva tillsats från -6grC. Har "bara" 25A säkringar. I huset finns tvättmaskin, torktumlare, 2 st spisar (2 kök). Stammarna till huset lades om för nåt år sen, så det går att få 35A.

Berget kan vara svårborrat enligt HP borrningar i Klippan, samt en bekannt som är VP ÅF i trakten. Max 150m per hål tror dom. Det är Hallandsåsen:x

Lämplig värmepump vore annars Nibe 1345 på 30 kW och 1600m slang. Den har två kompressorer som mycket bra skulle klara av sparläget i vår del mellan besöken.

Huset ligger i elområde 4.

Är dock öppen för förslag.
 
Redigerat:
pelpet skrev:
En anläggning som behöver löpande underhåll och tillsyn verkar dåligt om man veckopendlar.
Det beror på hur tillförlitlig anläggning är samt hur "automatisk" den är.

Vill kunna åka 3 veckor på semester typiskt i jan-feb till dottern i Florida:cool:


pelpet skrev:
Är den havererade värmepumpen en bergvärmepump, markvärmepump eller något annat? Isåfall så finns det väl redan ett borrhål eller kollektorslinga på plats. Enklast vore väl att ersätta den havererade pumpen. En Nibe Fighter 1330 för flerfamiljshus kostar ca 125000 :- och klarar upp till 60 kW. Troligen innebär det att ni behöver fler borrhål.
Den är (var) tyvärr av typen DX (direktexpansion). 3x90m kopparslingor i trädgården. En av dessa gick det hål på 1996. Pappa lät då sätta en Asarum Industrier AB luft/gas värmeväxlare. Sen sköt kompressorn igen 2006, R22.
 
Vik hädan onda VP-förespråkare'!!
Här har vi träskallar chansen att äntligen få se en vedanläggning av bibliska proportioner.
Det sitter snart vp i varenda j--la hus nån kåk kan väl få vara befriad från dessa själlösa kylskåp!

50m3 ack med 930l ved(y)
 
  • Gilla
pyerdarn och 9 till
  • Laddar…
Nu är jag inte kung på biobränsle-i-praktiken men tre veckors semester utesluter väl ett beroende av vedeldning? Pellets med stort förråd borde kunna funka men jag har för mig att pellets ibland fastnar i skruven. Då gäller det att ha någon på plats som kan fixa det. Och sen är det ju frågan om pellets är kostnadseffektivt med tanke på vilket effektuttag ni kan ha. Jag kan inget om flis alls så om det är ett alternativ eller inte kan jag inte bedöma.

Vill du hålla nere investeringen så kanske du kan utgå från det som finns? En Sirius S1 eller S2 (beroende på hur din konfiguration av acktankar ser ut) kanske kan kopplas på befintliga kopparslingor. På 2x60 och 3x60 slingor ger en sån 7,2 resp 9,2 kW. Du kanske kan få mer på dina 2x80 slingor eller så kanske en slinga går att byta/fixa? Säg att du får 9 kW - det borde väl täcka värme och varmvatten 9 månader om året i Halland?

Resterande behov kanske kan täckas med en lite fetare pelletsbrännare som ersätter oljebrännaren i gamla trofast. Då har du dessutom möjlighet att elda med ved när du faktiskt är på plats. En fet elpatron kan få vara backup om pelletssystemet hänger upp sig och ingen kan fixa det.
 
Jo men om du har en anläggning som klarar nära en veckas uppvärmning på ved och körs på elpatron 2veckor blir ju ändå billigare än bergvärme för 300k som nästan bottnar 25A säkring i 2veckor.

Hade jag varit i ts kläder med gratis ved så hade jag försökt komma så långt det går med det och tagit elpatron kosten när jag väl åkte bort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.