Ja detta med uppvärmning är inte lätt idag! Men är ni i huset endast under helgen så finns det nog inga andra realistiska alternativ förutom en toppmodern flisanläggning eller en väldimensionerad värmepump. Att mata huset med ved i skottkärra är inget som funkar i längden. Verkar vara ett ståtligt hus också. Då är det ännu svårare att göra tillbyggnader som harmonerar.
 
JohannesJohansson skrev:
Jag skulle tycka det att denna lösningen skulle passa er. Pellet i veckan och ved när ni är där dessutom har den inbyggd reglering för två värmeslingor.

[länk]
Kolla på denna! Kan väl inte bli mycket bättre! Sedan finns ju andra saker att väga in som tex pris.
Vad har du tänkt dig för budget på ditt "projekt"
För att svara på en tidigare fråga du ställde, så är tipphöjden (från mark till flakkant) ca 1 meter, är nog ungefär lika med en container beroende på hur långt den sticker ut.
 
Redigerat:
Tänt var det här: :wow: Texten uppdateras löpande, direkt från vår reporter:cool:

Start kl 16:30

Utetemp -1.1
I matsalen 5.0[SUP]o[/SUP]C
I köket 5.0[SUP]o[/SUP]C
Radiatortemp 7.6[SUP]o[/SUP]C (Mätt med Fluke IR)

Shunten från 0 till max

Kl 17:30

Värmer ej hela huset. Endast ca 200m[SUP]2[/SUP]

Utetemp -1.1
I matsalen 6.1[SUP]o[/SUP]C
I köket 6.6[SUP]o[/SUP]C
Radiatortemp 64.4[SUP]o[/SUP]C (Mätt med Fluke IR)
Kamstrupen rapporterar 45.0kW ut på radiatorstammen (visar ca 20-25% för lite)
Inlägg av drygt 100 liter ved. (Har innan lagt in kanske totalt 250 liter)
En öl till pannskötaren (tyvärr ej Hargassners pannskötare :rolleyes: )

Kl 18:30

Värmer ej hela huset. Endast ca 200m[SUP]2[/SUP]

Utetemp -2.4
I matsalen 10.6[SUP]o[/SUP]C
I köket 10.8[SUP]o[/SUP]C
Radiatortemp 86.6[SUP]o[/SUP]C (Mätt med Fluke IR)
Kamstrupen rapporterar 34.5kW ut på radiatorstammen (visar ca 20-25% för lite)
Inlägg av drygt 100 liter ved.
Ytterligare en öl till pannskötaren

Kl 19:30

Värmer ej hela huset. Endast ca 200m[SUP]2[/SUP]

Utetemp -2.2
I matsalen 13.5[SUP]o[/SUP]C
I köket 14.3[SUP]o[/SUP]C (har lagat mat)
Radiatortemp 80.6[SUP]o[/SUP]C (Mätt med Fluke IR)
Kamstrupen rapporterar 27.2kW ut på radiatorstammen (visar ca 20-25% för lite)
Inlägg av 20 liter ved.
 
Redigerat:
Uppstart pannan


DSC00196.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
JohannesJohansson skrev:
Jag skulle tycka det att denna lösningen skulle passa er. Pellet i veckan och ved när ni är där dessutom har den inbyggd reglering för två värmeslingor.

[länk]
Det här kan man ju göra med befintlig panna också, fast troligen med lägre effektivitet. Då räcker det med att ersätta oljebrännaren med en pelletsbrännare, och att ersätta oljetanken med ett bulkförråd. Lägre än så kommer man nog inte i investering. Frågan är dock hur kostnadseffektivt det blir på sikt, pelletsvärme kostar väl 50 öre/kWh vilket ligger en bra bit över både värmepumps- och flisvärme.

Hur stort är husets årliga energibehov?
 
Rökgastemp efter 30min

DSC00204.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
A.Holm
  • Laddar…
Panntemp kl 17:30

EDIT Pannvolym 560 liter (+ stammar och radiatorer)


DSC00205.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Åskar skrev:
Att mata huset med ved i skottkärra är inget som funkar i längden.
He He! Det är svärsonen och svärmor på bilden, Dom får inte köra traktorn:D
 
JohannesJohansson skrev:
Jag skulle tycka det att denna lösningen skulle passa er. Pellet i veckan och ved när ni är där dessutom har den inbyggd reglering för två värmeslingor.

[länk]
linken74 skrev:
Kolla på denna! Kan väl inte bli mycket bättre! Sedan finns ju andra saker att väga in som tex pris.
Vad har du tänkt dig för budget på ditt "projekt"
För att svara på en tidigare fråga du ställde, så är tipphöjden (från mark till flakkant) ca 1 meter, är nog ungefär lika med en container beroende på hur långt den sticker ut.
Låter intressant. Två världar i en.

Jag inser att ny uppvärmning kommer att kosta. Har ett stort Excelark där jag räknar. Fasta kostnader, rörliga kostnader mm.

Kanske man skall räkna på både en pelletspanna och automatisk vedpanna. Intressant hur det faller ut.

@linken74 Tack för infon!
 
pelpet skrev:
Hur stort är husets årliga energibehov?
Ca 80.000 kWh netto
 
rca1959 skrev:
Kanske man skall räkna på både en pelletspanna och automatisk vedpanna. Intressant hur det faller ut.
Ja tycker du flisen blir för besvärligt är den lösningen ett alternativ. Men som jag nämt tidigare i tråden så kolla om upp du kan ansluta både vedpanna och en separat pelletspanna till samma rökkanal. ETA twin finns ju endast med lilla pannkroppen och den blir ju för klen för dig. Fröling däremot har sin SP Dual med anpassad pelletsbrännare i 40 kW:aren. Dock tycker jag ETA´s variant ser betydligt rejälare ut.

Riktig vedpanna och en ladd-pelletspanna, räkna även på det och jämför med flispanna.
 
Har 46 hk i traktorn och ingen flishugg (en till investering...).
Kan dock köpa flis för ca 30 öre/kWh inkl moms. Dock verkade den inte vara så torr som jag kanske skulle vilja ha. Rök dock fint i högarna:wow:


Som sagt:

Behöver nåt automatiskt och tillförlitligt sant fjärrstyrbart.
Ved ger motion. Har just fått min nya HVA 550 XP:D
 
Åskar skrev:
Ja tycker du flisen blir för besvärligt är den lösningen ett alternativ. Men som jag nämt tidigare i tråden så kolla om upp du kan ansluta både vedpanna och en separat pelletspanna till samma rökkanal. ETA twin finns ju endast med lilla pannkroppen och den blir ju för klen för dig. Fröling däremot har sin SP Dual med anpassad pelletsbrännare i 40 kW:aren. Dock tycker jag ETA´s variant ser betydligt rejälare ut.

Riktig vedpanna och en ladd-pelletspanna, räkna även på det och jämför med flispanna.
Jag var väldigt nära att skaffa denna ETA twin förra året. Elda med ved och sedan startar pelletsbrännaren automatiskt om du tex reser bort. Inget skruvande eller ändringar behöver göras utan pannan fixar förbränningsalternativen själv så att säga. Affären föll dock. Jag ville ha den större vedpannan men pelletsbrännaren var ju anpassad till sh 20 och sh 30, inte den större sh 40. Går säkert bra ändå men jag köpte nu endast vedpannan sh 40.

Jag har ju en blockskorsten Isokern http://www.schiedel.se/produkter/blockskorsten/schiedel-isokern och vad jag förstår av texten så får man ha två eldstäder på samma rökgaskanal? Så därför kommer jag istället bygga en egen budget-pelletslösning som jag kopplar in bredvid vedpannan. En ren laddpanna kopplad till samma acktank som vedpannan.
 
Panntemp kl 18:30


DSC00206.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.