Jannez69 skrev:
Jag var väldigt nära att skaffa denna ETA twin förra året. Elda med ved och sedan startar pelletsbrännaren automatiskt om du tex reser bort. Inget skruvande eller ändringar behöver göras utan pannan fixar förbränningsalternativen själv så att säga. Affären föll dock. Jag ville ha den större vedpannan men pelletsbrännaren var ju anpassad till sh 20 och sh 30, inte den större sh 40. Går säkert bra ändå men jag köpte nu endast vedpannan sh 40.

Jag har ju en blockskorsten Isokern [länk] och vad jag förstår av texten så får man ha två eldstäder på samma rökgaskanal? Så därför kommer jag istället bygga en egen budget-pelletslösning som jag kopplar in bredvid vedpannan. En ren laddpanna kopplad till samma acktank som vedpannan.
Intressant!!!!

Undrar om inte din ETA panna klarar av styrningen av "extern värmekälla" typ gas, olja, el .. whatever. Borde gå att få en signal som går "hög" vid värmebehov.
 
Redigerat:
rca1959 skrev:
Intressant!!!!

Undrar om inte din ETA panna klarar av styrningen av "extern värmekälla" typ gas, olja, el .. whatever. Borde gå att få en signal som går "hög" vid värmebehov.
Jo tror min ETA sh 40 klarar det, ser så ut i broschyren :cool: Pannan kommer andra halvan januari, ny "pekskärm" och annat godis. Den kompletterande pelletspannan blir ett hembygge. Måste dock få bekräftat till 100 % att jag kan koppla in den på samma rökgaskanal som vedpannan. De jag pratat med såg inget problem i det så länge pelletsen endast var backup och pelletspannan gick då vedpannan stod still. Blir väl en helhetsbrandtillsyn som måste till?
 
Pelletsbrännaren till ETA vedpannan är väl på 26kW max. För mig kan det räcka. Så länge jag har tillräckligt många kW i vedpannan.
 
rca1959 skrev:
Pelletsbrännaren till ETA vedpannan är väl på 26kW max. För mig kan det räcka. Så länge jag har tillräckligt många kW i vedpannan.
Hör med Andreas hos ETA om du kan sätta den större pelletsbrännaren i vedpannan sh 60? Eller blir rökgastempen på tok för låg under pelletsdrift? Var därför jag drog mig ur. Annars är ETAs pelletsbrännare betydligt mer påkostad än den simplare fallrörsbrännare Fröling använder sig av. ETAs klarar nog pelletsspån och boss betydligt bättre då en skruv matar fram.
 
Redigerat:
Stämmer verkligen rökgastempen.........!?
Pellets är bekvämt, MEN du blir ju bunden till ett pris som några leverantörer bestämmer.
Kan du inte fortsätta kolla på olika flis-lösningar? Det verkar som det vettigaste för din del.
80000kwh.....ingen dålig värmepump för att klara det (Tro mig, jag har kollat. Fast då bara mot 40000kwh)
Pellets är ett bekvämt allternativ, MEN, det kommer att bli dyrt!
Skönare att röja lite i ungskogen på våren, å uslas å dra fram slyn, flisa å låta bli till värme åt vintern:)
 
Flis med stort förråd (problem) löser det. Har kollat.

Eller kanske ved från fredag em till söndag em, lämna huset med fulla acktankar (4000 liter). Sommar och större helger är vi i huset och kan elda.

Eller en ved - pelletslösning plus att lämna huset med en fulladdat vedpanna som startas innan ankomst.
 
Redigerat:
linken74 skrev:
Stämmer verkligen rökgastempen.........!?
Tyvärr tror jag det, verkningsgrad........
 
Nu har du fått tips om allt från värmepump till egen pelletstillverkning! Vad tänker du själv då, vad ligger er närmast?

Annars återstår väl bara att sälja ditt stora stenslott och skaffa en vanlig lya där du också jobbar största delen av tiden? :)
 
rca1959 skrev:
@pelpet

Jag borde ha 2x90m=180m kopparrör som fungerar. Problemet är väl att Siriuspumpen ger 9.2 kW vid 0/35 och 7.9 kW vid 0/50. Är nog för klent att värma 110m2 uthyrningsdel ens om jag hade mina del bara i frostskyddsläge. Det sisnämnda är inte så kul, Gissar att jag kommer att ha 6[SUP]o[/SUP]C inne på fredag (imorgon) när jag kommer till huset:what:
Den här värmepumpen från Super Therm då? Den ska kunna producera 12-13 kW på 2 x 90m kopparslingor. Kombinerar du det med en pelletsbrännare på 25 kW så borde du klara även köldtopparna utan problem, och behöver det eldas under vår/höst borde det räcka med ett mindre tillskott av pellets.

Vet du något om vilken verkningsgrad du skulle få på pellets i befintlig panna?
Har du bestämt dig för att byta ut pannan, eller kan du tänka dig att behålla den?
 
Åskar skrev:
Nu har du fått tips om allt från värmepump till egen pelletstillverkning! Vad tänker du själv då, vad ligger er närmast?

Annars återstår väl bara att sälja ditt stora stenslott och skaffa en vanlig lya där du också jobbar största delen av tiden? :)
Saknas bara 5 kg plutonium bland förslagen:D

Sälja gör jag aldrig, men jag vissa synpunker på farfars hus;)

Räknar på 10 års kalkyler, men investeringskostnad spelar så klart roll.
 
Redigerat:
pelletsbrännare på hargassner herrejösses pannan då? snälla..?
 
  • Gilla
obba
  • Laddar…
Menar du att hänga en brännare i Hargassnerpannan, det går väl inte?
 
pelpet skrev:
Den här värmepumpen från Super Therm då? Den ska kunna producera 12-13 kW på 2 x 90m kopparslingor. Kombinerar du det med en pelletsbrännare på 25 kW så borde du klara även köldtopparna utan problem, och behöver det eldas under vår/höst borde det räcka med ett mindre tillskott av pellets.

Vet du något om vilken verkningsgrad du skulle få på pellets i befintlig panna?
Har du bestämt dig för att byta ut pannan, eller kan du tänka dig att behålla den?
Intressant värmepump på 2x90m slingor. Skulle nog klara uthyrningsdelen om vi reser bort, då med vår del i frostskyddläge.

Pannan fyller 50år nästa år. Tror tyvärr inte man skall nyinvestera i en pelletsbrännare i den.
 
rca1959 skrev:
Menar du att hänga en brännare i Hargassnerpannan, det går väl inte?
Jag vet inte, men förhoppningsvis finns det någon som vet. Ofta så kan man ju docka en brännare till en opassande panna med någon form av adapterplåt.

Det enda sättet att få veta om en idé är bra eller dålig är att spotta ut den :).
 
  • Gilla
rca1959
  • Laddar…
rca1959 skrev:
Intressant värmepump på 2x90m slingor. Skulle nog klara uthyrningsdelen om vi reser bort, då med vår del i frostskyddläge.

Pannan fyller 50år nästa år. Tror tyvärr inte man skall nyinvestera i en pelletsbrännare i den.
Pelletspannor och brännare köps väl separat. Så det kanske kan vara ett alternativ att köpa en brännare, stoppa den i gamla trofast och sen flytta över den till en ny panna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.