Man lurar sig själv om man räknar veden som gratis. Man borde istället räkna vilka pengar man skulle ha fått in om man sålt veden.
 
Jag tror personligen inte på bergvärme då du bygger in dig i ett stort elberoende, fast ett par hundra tusen kronor fattigare. Jag hade nog satsat på flis för att kunna få det automatiserat.
 
kulle
pelpet skrev:
Man lurar sig själv om man räknar veden som gratis. Man borde istället räkna vilka pengar man skulle ha fått in om man sålt veden.
Men om man resonerar så - så finns det ju ingen att sälja veden till ?
 
  • Gilla
vedmannen
  • Laddar…
Här kommer en enkel ritning på pannrummet. Ritningen visar även begränsningen att få in acktankar.

Pannrum.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Till höger om skorstenen? Med 30 cm isolering (polyuretan) på en skräddarsydd tank borde du få in ganska precis 10 kubik om nöjer dig med 1,15m mellan tanken och trappan.

Annars finns det det inget som säger att du måste ha tanken i pannrummet. Kulvert till något utrymme? Kanske i krypgrunden?

Sirius S2-värmepumpen kan ju köpas med en 500 liters acktank. Kanske kan man koppla pannan dit? Det känns ju som att koppla en klockradio till ett kärnkraftverk men om du huvudsakligen eldar pellets i pannan så borde det funka. Vad det skulle ha för effekt på vedeldningen vet jag inte, men det fanns ju ingen acktank alls idag så det borde inte bli sämre. Eller så spränger du acktanken (y).

Rätt sätt att göra en kombilösning med siriuspump och befintlig panna vore nog att ha en rejäl acktank med varmvattenautomat dit du kopplar både värmepump och panna, men då blir det dyrare antar jag. Kanske tom så dyrt att det inte är motiverat.
 
Redigerat:
Ett stort äldre stenhus med källare, nog tror jag husets själ mår bäst av en uppvärmd källare och varm skorsten? Dock ska det praktiska fungera också!

Jag känner en gammal ved-/fliseldare som satte in jordvärme för tre år sedan i sin gamla timmerkåk med bergkällare. I somras gick det på över 50 tusen i ett försök sanera den gamla källaren från hussvamp, fick ett rent helvete av svampen. Ska inte säga att det enbart berodde på byte av värmekälla men saneringskillarna trodde det påverkade en hel del då den stora murstocken och stenblocken i källaren skapade en helt annan fuktbalans.

Hur många pipor i skorstenen har du tillgängliga? Räds du flisen borde en kombinerad ved-pellets anläggning fungera, det skulle minska behovet av ackvolymen också.
 
Elffors skrev:
Vik hädan onda VP-förespråkare'!!
Här har vi träskallar chansen att äntligen få se en vedanläggning av bibliska proportioner.
Det sitter snart vp i varenda j--la hus nån kåk kan väl få vara befriad från dessa själlösa kylskåp!

50m3 ack med 930l ved(y)
Annars har ju Heitzmann och Hargassner ett intimt samarbete så då kanske Hargassner-försäljaren i Harmånger kan fixa fram en XL-panna?
 
@pelpet

Jag borde ha 2x90m=180m kopparrör som fungerar. Problemet är väl att Siriuspumpen ger 9.2 kW vid 0/35 och 7.9 kW vid 0/50. Är nog för klent att värma 110m2 uthyrningsdel ens om jag hade mina del bara i frostskyddsläge. Det sisnämnda är inte så kul, Gissar att jag kommer att ha 6[SUP]o[/SUP]C inne på fredag (imorgon) när jag kommer till huset:what:
 
Åskar skrev:
Ett stort äldre stenhus med källare, nog tror jag husets själ mår bäst av en uppvärmd källare och varm skorsten? Dock ska det praktiska fungera också!

Hur många pipor i skorstenen har du tillgängliga? Räds du flisen borde en kombinerad ved-pellets anläggning fungera, det skulle minska behovet av ackvolymen också.
Huset och källaren mådde jättebra när oljepannan var i drift. Känner dock inte för att fylla 5m[SUP]3[/SUP] oljetanken:wow:

Det finns en stor rektangulär pipa i skorstenen.
 
Luft/vatten värmepump? Vi har precis installerat en 16kW till vårt hus på 290kvm, kostade ca 100000 efter ROT. Den går att programmera för olika temperatur efter schema.
Väldigt enkelt och bekvämt, men inte så häftigt.
 
rca1959 skrev:
Det finns en stor rektangulär pipa i skorstenen.
Hur många eldstäder kan man nyinstallera på samma rökgaspipa? Visst är det en bedömningssak om värmekällorna inte används samtidigt? Som jag förstått det kan man rent teoretiskt installera både en separat vedpanna och pelletspanna på samma rökgaspipa och till samma acktank? Skulle inte behöva så jättestor vedpanna och acktank då.

För elda lite ved måste man ju få göra.. ;)
 
Redigerat:
rca1959 skrev:
@pelpet

Jag borde ha 2x90m=180m kopparrör som fungerar. Problemet är väl att Siriuspumpen ger 9.2 kW vid 0/35 och 7.9 kW vid 0/50. Är nog för klent att värma 110m2 uthyrningsdel ens om jag hade mina del bara i frostskyddsläge. Det sisnämnda är inte så kul, Gissar att jag kommer att ha 6[SUP]o[/SUP]C inne på fredag (imorgon) när jag kommer till huset:what:
Tanken med Siriuspumpen var inte att täcka hela värmebehovet utan framförallt varmvattenbehovet under den del av året då huset inte behöver någon värme så att man slipper elda då, möjligen klara uppvärmningen några kyliga höstdagar och bidra till värmen under vintern. Effekten borde väl också räcka till att hålla hela huset i frostskyddsläge om det skulle stå tomt.

Hur ser effektbehovet ut under året egentligen? Hittis har jag bara utgått från det som står i den här tråden samt i tråden om gamla trotjänaren. Och hur resonerar du angående investeringskostnad/driftkostnader/arbetsinsats?
 
pelpet skrev:
Man lurar sig själv om man räknar veden som gratis. Man borde istället räkna vilka pengar man skulle ha fått in om man sålt veden.
Jo, du har rätt.
Veden är en kost om man inte säljer den och cashar in.
Tiden du lägger på veden är också en kost som du kunde dragit in 400+moms på ditt fiktiva företag.
Vilket leder fram till slutsatsen att huset är en kost såvida man inte säljer det och bor i tält.
Slutsats jobba dygnet runt och bo i ett tält med vp!(y)
 
  • Gilla
vedmannen
  • Laddar…
AskeHolst skrev:
Luft/vatten värmepump? Vi har precis installerat en 16kW till vårt hus på 290kvm, kostade ca 100000 efter ROT. Den går att programmera för olika temperatur efter schema.
Väldigt enkelt och bekvämt, men inte så häftigt.
Har tittat på l/v. Bl.a. Ctc:s som man kan köra i kaskad lösning. Den pump som gått minst timmar startar nästa gång. Dock blir det 3 st pumpar.

Effektbehovet vid DUT är ca 35 Kw, dock lite förhandlingsbart då oftast är inte hela huset uppvärmt.

Har också tittat på Qvantum l/v lösningar. 35A säkringar är en nödvändighet för l/v lösningar. OK, kanske inte kostar så mycket ändå med såna säkringar per år.
 
Redigerat:
Jobbar man dygnet runt behöver man inget tält! Om man inte kan jobba hemifrån förstås...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.