Hej,

Jag håller på med en badrumsrenovering där jag gör/ska göra det mesta förutom vvs själv. Jag tog hjälp av rörmokare för att dra in allt nytt vatten (7st rör-i-rör totalt) och för nytt avlopp till toan med byte av avloppsluftning upp till vinden (2 golvbrunnsfixturer satte jag själv). så alla rör är utbytta.

Jag är inte så insatt i reglerna kring toaavlopp etc, men blev jag blev lite orolig igår när jag tittade på monteringsanvisningen för toalettstolen jag har tänkt att köpa, IFÖ 6860 (vilket jag även nämnde för rörmokaren, inte för att det borde spela någon roll då denna toa är väldigt standard?).

Jag har satt golvspånskivor. Det jag reagerar på först nu (ca 6v efter att rörmokaren avslutet sitt jobb) är att toans avloppsrör som kommer upp i golvet är 110-rör utan muff och går upp ca 6cm över golvspånet. Det innebär ju att röret bara kommer sticka upp ca 2-3cm efter flytspackling+klinker. Ser nu i monteringsanvisning för toaletten (se bild nedan) att det måttet ska vara 5-7cm..... Jag reagerar även på att det i toalettens monteringsanvisning står att röret ska vara 125mm och att det verkar som att man placerar nån form av gummiövergång som gör att hålet passar toans rör, vilken är 102mm.

Bild för IFÖ Sign 6860:
6860.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tror ni det fungerar med ett 110mm rör, det kanske finns någon annan form av gummiövergång som passar detta rör? I annat fall kanske man kan skarva röret, men det känns inte helt 100 att skarva det utvändigt när vattnet kommer ovanifrån, fast det kanske kvittar? Kan ju inte skarva det invändigt... Ska man följa IFÖ's beskrivning måste ju dock röret förlängas så jag har väl inget val :(

Känns spontant som om röris varit ute och cyklat här, vad säger ni?? Väldigt tacksam för svar då jag ska ta denna renovering till nästa nivå nu och måste få det här rätt!

Tack!
Med vänlig hälsning
Hasse
 
man använder väl normalt en toa muff som anslutning. Inte endast vanligt rör...........
Att muffen dessutom ska sticka upp de centimetrar som anges är ju för att gummitätningen ska få plats. Dess tätområde kan ju vara en bit ner i röret och då kanske inte toan når ner tillräckligt:
 
Ok, tack för snabba svar.

Man skulle då egentligen ha satt en sån... Jävligt konstigt att missa detta? Det är ju nästan hopplöst att få till en sån såhär i efterhand. Jag måste ju såga loss golvspånet runt röret för att kunna skarva på ett sådant, om det ens är möjligt?

Tittade nu på en bild från innan jag la dit golvspån. Röret som sitter överst är ju en böj, dom hade kanske inte så mycket till val där. Men frågan är om det är ok att trycka på en skarvmuff utanpå detta rör, för att sedan skarva dit en wc-anslutning. Dock rädd att höjden blir på tok för hög då :(

Wc.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Anledningen till att man leder ut avloppet mot mörka väggen (yttervägg) är att man var tvungen att vinkla avloppet oavsett, det kan inte skickas rakt ner eftersom det är en murad vägg precis nedan för i matkällaren...

Borde inte rörmokaren kommenterat detta??
 
är det en rörmokare överhuvudtaget? Låter märkligt att han på eget bevåg skulle gå upp med enbart rör ? Då borde man ju gjort det i samråd med kunden och sagt att det kommer att bli lite hpd på nämnda anslutning.
men vad vet jag, det kanske finns avsedda gummitätningar för toastol ihop med slät rörände?
men i vilket fall som helst, tätningen brukar ju ha sitt aktiva område en bit ner i röret. En stol med s-krök brukar ju ha lite nerstick under golvnivå, en stol med dolt lås blir ju ännu kinkigare.
 
Stefan1972 skrev:
är det en rörmokare överhuvudtaget? Låter märkligt att han på eget bevåg skulle gå upp med enbart rör ? Då borde man ju gjort det i samråd med kunden och sagt att det kommer att bli lite hpd på nämnda anslutning.
men vad vet jag, det kanske finns avsedda gummitätningar för toastol ihop med slät rörände?
men i vilket fall som helst, tätningen brukar ju ha sitt aktiva område en bit ner i röret. En stol med s-krök brukar ju ha lite nerstick under golvnivå, en stol med dolt lås blir ju ännu kinkigare.
Tack för svar.
Ja det är garanterat en rörmokare, som i övrigt varit duktiga. Jag hade ingen aning att anslutningen skiljer sig på stolar med vanligt/dolt lås. Bra info. Jag får väl helt enkelt ringa in rörmokaren och fråga hur dom har tänkt och hur vi löser det, eller vad säger ni?

Fan att man aldrig ska kunna lita på folk...
 
nej anslutningen skiljer ju inte så men som jag skrev så kan de med s-lås vara ganska förlåtande mot kort röruppstick eftersom utloppet på toan oftast slutar en bit under golvytan. Ställer du toan lös på golvet så står den oftast på utloppet snarare än foten i sin helhet.
En toa med dold anslutning har ju inte så och det framgår ju av ritningen.
 
Jag ringde till rörmokaren (som f.ö. är certifierande för Säker Vatten) och han menade att idag är det i princip standard att man bara går upp med 110-rör genom golvet, för att sedan kapa detta i nivå med färdigt golv och sen trycka ner än wc-anslutning i detta rör... Att ifö skulle t.o.m. skulle ha nån egen del för ändamålet? Att man minskar rörets tvärsnittsarea i och med skarvningen invändigt ska enligt honom inte vara några som helst problem och han hävdade att såhär gör dom på alla hus dom renoverar.

Tycker det låter lite märkligt men... Kommentarer?

Bara själva tätskiktsbiten blir ju lite tveksam. Jag ska silikona fast toan så kommer väl inte få så stora problem med vatten in under stolen, men det känns som att det blir mycket svårare att hålla tätt runt röret om man KAPAR det utmed färdigt golv!? Visst, tätskiktet har ju då med manschett vikts upp på röret från golvavjämningen och upp i höjd med klinkerns ovansida, men känns ändå rätt tveksamt.
 
C
Inget konstigt med slätände i golvet som man sedan sätter en stos i. Det är nog rätt standard trots att det snyltar lite på rördiametern.

Problemet är ju hur han hade tänkt få i stosen i en böj, om jag förstått det rätt?

bild_117_3106684.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
HansGreger
  • Laddar…
  • Gilla
Fred vom Jupiter och 1 till
  • Laddar…
jaha se där, tänk vad grejer det finns..........det är nog 20 år sen jag gjorde nå avlopp senast så det kanske har hänt lite på den tiden.
 
HansGreger skrev:
Bara själva tätskiktsbiten blir ju lite tveksam. Jag ska silikona fast toan så kommer väl inte få så stora problem med vatten in under stolen, men det känns som att det blir mycket svårare att hålla tätt runt röret om man KAPAR det utmed färdigt golv!? Visst, tätskiktet har ju då med manschett vikts upp på röret från golvavjämningen och upp i höjd med klinkerns ovansida, men känns ändå rätt tveksamt.
Titta på monteringsanvisningarna i Jafo exemplet så ser du ett exempel på deras speciella golvanslutningar som har en 90 graders fläns som kommer mot golvet som du sen sätter din manschett mot för att få tätt det är ett av flera exempel att ansluta tatskiktet så det behöver du inte vara orolig för.
 
  • Gilla
HansGreger
  • Laddar…
Tack för alla tips, det gör saken lite klarare. Kanske inte är så illa det här trots allt :)

oceanis skrev:
Varför hetsar du och andra upp er så fort? Är det BH syndromet och hantverkarföraktet som spökar ;-) ...
Ja kanske något åt det hållet - Om inget är fel ber jag om ursäkt till alla hantverkare över mitt utbrott ;)

injonil skrev:
Själv använde jag en sådan här: [länk]
Ok, ja men den passar ju inte hos mig då den kräver viss rörhöjd "Används vid montering av toalettstol mot PP-rör, PVC-rör eller WC-anslutning. Kapa röret så att det sticker upp 5–7 cm ur golvet. Trä gummimanschetten på det uppstickande röret och ställ WC-stolen på plats. WC-manschetten skapar en tätning mot WC-stolen."

Får fundera ut vad som passar bäst här, men tack för alternativen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.